Peran Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Korespondensi Sekolah di MAS PAB 1 Sampali

Authors

  • Indri Febrianti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Winda Aidin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Melin Andila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • M. Faqih Abdillah Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tengku Darmansah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/mandub.v2i2.1232

Keywords:

Roles, Information Technology, Correspondence

Abstract

This research aims to investigate the role of information technology in enhancing school correspondence at MAS PAB 1 Sampali. The introduction of the research explains the importance of using information technology to improve communication effectiveness in the educational environment. The research method used is qualitative with a literature review approach, involving analysis of various related literature. The research objectives are to understand the implementation of digital platforms in school correspondence, the impact of information technology on interaction and social relations in schools, and enhancing communication effectiveness among schools. The research findings indicate that digital platforms have had a positive impact in facilitating online learning, expanding communication networks among students, teachers, and parents, and increasing engagement in school life. However, the use of technology also brings challenges related to privacy and data security that must be addressed with appropriate policies and security measures. In conclusion, information technology has great potential to enhance school communication effectiveness, but its use must be managed wisely to ensure data security and privacy are maintained.

References

Angga Eka, Y. W. (2019). Implementasi platform digital sebagai media pembelajaran daring di MI Muhammadiyah PK Kartasura pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 76-84.

Delvalina, D. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi (software perpustakaan) pada sekolah. AL MUNIR: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 9(1), 33–41. https://doi.org/10.15548/amj-kpi.v0i1.7

Diafsyah, K., Rizaldi, F., Putra, R. A., & Siregar, J. H. (2023). Peningkatan pembelajaran teknologi informasi pada siswa di SMK Fadillah Kota Tangerang Selatan. Jurnal Community of Urban Development, 1(1), 3–10.

Dwi, S. T. (2023). Jurdar: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. SWARNA: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 873–879.

Erwani, E., Witarsa, R., & Masrul, M. (2023). Penerapan program kepala sekolah terhadap kemampuan guru dalam menggunakan informasi teknologi dan literasi digital di sekolah dasar. Journal of Education Research, 4(3), 957–963. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.263

Fahlila, M. (2018). Implementasi model pembelajaran di era digital pada sekolah dasar.

Hariyadi, & Yusrizal. (2023). Meningkatkan efektivitas pendidikan pertanian melalui pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 327–342. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v2i1.303

Hartono, C., Tanone, A., Menengah, S., Budi, A., Mangga, M., Jakarta, B., Selatan, M. D., & Besar, S. Dampak teknologi dan informasi dalam pembelajaran murid sekolah. 135, 1–11.

Jonathan, I. R., & Mulyandi, M. R. (2019). Pengaruh privasi, keamanan, dan kepercayaan terhadap keputusan pembelian masyarakat dalam e-commerce. 171–178. https://doi.org/10.33510/slki.2019.171-178 Kuningan, D. I. M. A. N. (2018). 1 , 2 1, 2. VII(2), 161–176.

Lintasarta Cloudeka. (2023). Pentingnya menjaga keamanan data di era digital. 19 Mei, 02(1), 8–14.

Miftah, M. (2015). Teknologi informasi dan komunikasi untuk pendidikan sains dan kehidupan masyarakat. Jurnal Teknodik, 177–186. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.122 Pendidikan, J., Anak, I., & Dini, U. (2023). A s - S A B I Q U N, 5, 14–24.

Siregar, Z., & Marpaung, T. B. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dalam pembelajaran di sekolah. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 61–69. https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2437

Supriani, Y., Supiana, S., & Zaqiah, Q. Y. (2022). Pemanfaatan information and communication technology di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8395–8404. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3830

Sutirman, S., Rosidah, R., & Ramadhan, A. N. (2021). Analisis masalah dan kebutuhan pembelajaran korespondensi pada SMK kompetensi keahlian administrasi perkantoran di daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Wahana Pendidikan, 8(2), 121. https://doi.org/10.25157/wa.v8i2.5943

Published

2024-05-20

How to Cite

Indri Febrianti, Winda Aidin, Melin Andila, M. Faqih Abdillah Harahap, & Tengku Darmansah. (2024). Peran Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Korespondensi Sekolah di MAS PAB 1 Sampali. Mandub : Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 2(2), 332–342. https://doi.org/10.59059/mandub.v2i2.1232

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.