Manajemen Pendidikan Islam dalam Pengembangan Madrasah
DOI:
https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i3.1380Keywords:
school development, madrasah, Islamic modernization, quality education, 21st-century skillsAbstract
The emergence of high-quality Islamic educational institutions in Indonesia is a result of Islamic modernization that integrates meritocracy principles with traditional educational values. This study aims to analyze the process of school or madrasah development in improving educational quality and management through strategic steps such as needs analysis, planning, implementation, and evaluation. The method used is a literature review to evaluate knowledge and findings from various sources. The results indicate that the development of schools or madrasahs includes enhancing curricula, facilities, teacher welfare, management, and community participation. This process is also relevant in addressing the challenges of globalization, technology, and 21st-century skills requirements. The implications suggest that continuous and adaptive development is necessary to create effective learning environments and ensure educational institutions are prepared for a competitive future.
References
Arar, K., Sawalhi, R., & Yilmaz, M. (2022). Penelitian tentang kepemimpinan pendidikan berbasis Islam sejak tahun 1990: Sebuah tinjauan internasional terhadap bukti empiris dan agenda penelitian di masa depan. Agama , 13 (1), 42.
Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75-96.
Priyambodo, P. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Tirai: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34-58.
Triono, A., Maghfiroh, A., Salimah, M., & Huda, R. (2022). Transformasi pendidikan pesantren di era globalisasi: Adaptasi kurikulum yang berwawasan global. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 72-81.
Arif, M. (2013). Manajemen madrasah dalam upaya peningkatan mutu pendidikan Islam. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(2), 415-438.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.
Huda, M. N. (2018). Optimalisasi sarana dan prasarana dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Ta'dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 51-69.
Hanifah, S. (2022). Strategi Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non Akademik di MTs. Al-Ma’arif Kota Pontianak. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 211-222.
Nufi, E. P. (2020). Pengembangan panduan instruksi diri dengan pendekatan belajar terstruktur untuk menurunkan prokrastinasi akademik siswa SMP.
Yudhistira, R., Rifaldi, A. M. R., & Satriya, A. A. J. (2020). Pentingnya perkembangan pendidikan di era modern. Prosiding Samasta.
Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Nilai-nilai perjuangan pendidikan karakter Islam KH Abdullah Sa’id. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 283-289.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.