Pengaruh Metode Pembelajaran Drill terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Muara Aman
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i1.1086Keywords:
Drill, Mathematics, Learning, Achievement, StudentsAbstract
Background: Mathematics is a very important subject to study. Mathematics lessons include the development and use of concepts such as numbers, formulas, geometry, and algebra to understand and explain phenomena in various contexts. To improve the quality of students' mathematics learning, it is necessary to develop material through a learning method which is expected to improve students' abilities in solving mathematical problems. Method: The research design is "Pre-Experimental Whithout Control Group Design". The population in this study was the fourth grade students of SD Negeri 2 Muara Aman, totaling 25 people. The sampling technique in this study used a total sampling technique where the entire population was sampled, namely 25 people. The results of this research were analyzed using the Paired t-test using SPSS 22 software. Results: The average mathematics score of respondents increased after being given the intervention by 51.13. Result: The results of the Paired T Test showed a p value of 0.000< α=0.05. Conclusion: The conclusion of this research is that there is an influence of the drill method on improving mathematics learning outcomes for fourth grade students at SD Negeri 2 Muara Aman in 2023. It is hoped that the results of this research will become a reference for teachers in developing effective learning methods to increase students' motivation and enthusiasm in learning interesting mathematics subjects. positive impact on increasing elementary school student learning achievement.
References
Aman, Uliyanti, E., & Syamsiati. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Drill pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12), 1–10. https://www.neliti.com/publications/216557/peningkatan-hasil-belajar-siswa-menggunakan-metode-drill-pada-pembelajaran-matem
Artiasih, N. M. (2022). Metode Drill Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(3), 396–402. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/45827
Erlyn Juniati. (2017). PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKAMELALUI METODE DRILL DAN DISKUSI KELOMPOK PADA SISWA KELAS VI SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 283–291.
Fahrurrozi, F., Sari, Y., & Shalma, S. (2022). Studi Literatur : Implementasi Metode Drill sebagai Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4325–4336. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2800
Ineke, W. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Dan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Dengan Metode Drill Siswa Kelas Vi Sd Negeri Limbangan 06 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Insan Cendekia, 2(1), 1–13. http://journal.jcopublishing.com/index.php/jic/article/view/24
Kamal, M., & Eliza, L. (2023). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jotika Journal in Education, 2(2), 44–49. https://doi.org/10.56445/jje.v2i2.81
Khoirun Nisa, T. H., Kesumawati, N., & Dedy, A. (2023). Pengaruh Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Matematika Siswa Sd Negeri 2 Cengal Kabupaten Oki. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(01), 99–115. https://doi.org/10.21009/jpd.v14i01.37433
Kumalasari, E. (2016). Perbedaan hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan metode drill dan ekspositori. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 21–28.
Luh Redasi. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Melalui Penerapan Metode Drill. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 296–301. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS%0AMeningkatkan
Nursalam. (2021). Metodelogi penelitian (1st ed.). Gramedia.
Panggabean, S., & Sumardi, H. (2018). Pengaruh Metode Drill Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Pertiwi Medan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jln Kapt. Mukhtar Basri, 1(1), 89–96.
Purnamasari, M., Isman, J., Damayanti, A., & Ismah, I. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Terhadap Konsep Bangun Ruang Materi Luas Dan Volume Balok Dan Kubus Menggunakan Metode Drill Sekolah Smp Islam Al-Ghazali Kelas Viii. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 45. https://doi.org/10.24853/fbc.3.1.45-52
Retnoningsih, E. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Drill Di Sekolah Dasar. 1–18.
Sari, D. P., & Sari, N. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi Dan Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Sd Cenderawasih 2 Jakarta. Statmat : Jurnal Statistika Dan Matematika, 3(1), 12. https://doi.org/10.32493/sm.v3i1.7788
Simporosa Soge. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menerapkan Metode Penemuan Terbimbing Pada Siswa Kelas Vi Sdk 119 Likot. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–29. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v2i1.116
Sukarsana, I. W. (2018). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pasing Bawah. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1–8. http://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.04.024%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.127252%0Ahttp://dx.doi.o
Sutarsih, N. W. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Direct Instruction Dengan Metode Drill Guna Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Ix E Semester I Smp Negeri 1 Tampaksiring. April, 120–129. http://repo.mahadewa.ac.id/id/eprint/1047