Strategi Guru dalam Menangani Siswa Disgrafia di Kelas VI SDN 26 Bukit Putus Dalam

Authors

  • Aulia Aftana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i2.1213

Keywords:

Students who experience dysgraphia, teacher strategies, learning process

Abstract

This research was motivated by the existence of students who experienced dysgraphia (difficulty writing). This difficulty in writing is one of the inhibiting factors in the learning process in class. So, based on this background, the aim of this research is to find out teachers' strategies for dealing with dysgraphia students in class VI at SDN 26 Bukit Putus Dalam. The approach used in this research is a qualitative approach with descriptive methods. Data collection techniques use observation and interviews. Data analysis uses the Milles and Huberman data analysis model. Test the validity of the data using data trigultion techniques. This research was conducted at SDN 26 Bukit Putus Dalam which is located in Linggo Sari Baganti District, Pesisir Selatan Regency, West Sumatra Province. The results of the research show that: the forms of writing difficulties experienced by class VI students at SDN 26 Bukit Putus Dalam consist of writing letters backwards, deleting and adding letters, and not reading fluently so they have difficulty writing. Then, that is the teacher's strategy in overcoming the writing difficulties of class VI students at SDN 26 Bukit Putus Dalam, namely by providing motivation to students by using interesting learning media, using appropriate learning methods, and using appropriate learning resources.

References

Della Paramita, L., & Nurfadhillah, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Anak Disgrafia pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV Sdn Karang Tengah 5 Kota Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 133-138.

Dewi, K. Y. F. (2022). Mengelola Siswa Dengan Kesulitan Belajar Menulis (Disgrafia). Daiwi Widya, 8(5), 30-41.

Endayani, T. B., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150-158.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Hasibuan, A. T., Ananda, F., Mawaddah, M., Putri, R. M., & Siregar, S. R. A. (2022). Kreativitas Guru Menggunakan Metode Pembelajaran Pkn Di Sdn 010 Hutapuli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9946-9956.

Herliana, IC, & Heryanto, D. (2019). Penerapan metode drill untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa sekolah dasar kelas II. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (3), 155-166.

Laksmi, D. T., Witono, A. H., & Affandi, L. H. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Siswa Kelas 2 Di Sdn 1 Selebung. Renjana Pendidikan Dasar, 2(4), 266-272.

Nuraini, S., & Tanzimah, T. (2022). Faktor-Faktor Penghambat Belajar Membaca Permulaan pada Siswa Kelas II di SD Negeri 91 Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1540- 1545.

Rahman, R., Sakti, A. W., Widya, R. N., & Yugafiati, R. (2019). Elementary Education Literacy in the Era of Industrial Revolution 4.0. Proceedings of the Second Conference on Language, Literature, Education, and Culture (ICOLLITE 2018).

Rahmi, A., & Damri, D. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana melalui Media Buku Halus Kasar Bagi Anak Disgrafia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5305-5312.

Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194-205.

Sapuadi. (2019). Strategi Pembelajaran. Harapan Cerdas.

Sari, N., Kusmana, A., & Kuntarto, E. (2020). Strategi Menangani Kesulitan Menulis (Disgrafia) Melalui Pembelajaran Partisipatif Di Sekolah. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 56-63.

Suastika, N. S. (2018). Problematika Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 57-64.

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127-139.

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127-139.

Witono, A. H., & Istiningsih, S. (2021). Analisis Strategi Guru Dalam Mengajar Siswa Slow Learner Di Kelas IV SDN 2 Karang Bayan. Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 57-65.

Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar (Kajian Literatur). Journal of Educational Review and Research, 3(2), 105-110.

Published

2024-05-15

How to Cite

Aulia Aftana. (2024). Strategi Guru dalam Menangani Siswa Disgrafia di Kelas VI SDN 26 Bukit Putus Dalam. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(2), 08–16. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i2.1213

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.