Implementasi Program Sekolah Sungai sebagai Sarana Edukasi Lingkungan dalam Peningkatan Kesadaran dan Pelestarian Ekosistem Sungai

Authors

  • Salsabila Ahmad Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Nathania Candra Fadilla Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Wirna Amalia Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Sefira Dewi Nazarina Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1732

Keywords:

Community Participation, Collaboration, Program Sustainability

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the River School Program in Gunung Anyar Tambak as an effort in environmental education. A qualitative research method with a case study approach was used to delve deeper into this program. The research findings indicate that the River School Program has successfully increased public awareness, especially among the younger generation, of the importance of preserving river ecosystems. Through various educational activities and training, this program has not only changed people's behavior to be more environmentally conscious but has also built strong collaborative networks among various stakeholders. However, the program still faces several challenges such as limited resources. To ensure the sustainability of the program, there is a need to strengthen resources, develop curricula, increase community participation, monitor and evaluate, collaborate across sectors, develop innovations, and replicate the program in other areas. Overall, the River School Program has great potential to be a solution to environmental problems, especially related to river conservation, and provide broader benefits to society and the environment. 

References

Cahyaningtyas, T. I., Kusumawati, N., & Laksana, I. M. S. D. (2022). Pendidikan lingkungan hidup SD berbasis PJBL. Cv. Ae Media Grafika.

Ferdiansyah, M., Zulfikar, M., Lubis, M. A., & Yaksa, R. A. (2024). Upaya memperkuat karakter cinta lingkungan pada siswa sekolah dasar di Desa Sungai Duren melalui program Green Psychology. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 7(2).

Firdausi, N. I. (2020). Pengembangan sekolah sungai dalam meningkatkan literasi kebencanaan (tahun kedua). Kaos GL Dergisi, 8(75), 147–154. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125798

Kaha, O., Avan, K., & Verensius Era, G. (2020). Pendidikan lingkungan berkelanjutan di sekolah sungai Karang Mumus sebagai referensi bagi ketekese lingkungan. Jurnal Kateketik Pastoral, 4(1), 28-39. https://www.ojs.stkpkbi.ac.id

Maesaroh, S., Bahagia, B., & Kamalludin, K. (2021). Strategi menumbuhkan literasi lingkungan pada siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 1998-2007.

Marlina, I., & E. S. (2019). Implementasi program sekolah sungai Boyolali sebagai upaya pengurangan. In Edu Geography, 7(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/edugeo/article/view/30142

Moridu, I., Purwanti, A., Melinda, M., Sidik, R. F., & Asfahani, A. (2023). Edukasi keberlanjutan lingkungan melalui program komunitas hijau untuk menginspirasi aksi bersama. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7121-7128.

Musafiri, M. R. Al, Faruk, A., & Khusnudin, I. (2022). Pendampingan program sekolah rawat aliran sungai (SEKARDADU) pada siswa sekolah dasar di Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(7), 633–640. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i7.1534

Puspitasari, D., Pertiwi, D., & Putrihadi, M. E. (2023). Peningkatan kualitas layanan sekolah sungai mangrove Gunung Anyar Surabaya. Jurnal Abdi Insani, 10(4), 2784–2791. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i4.1241

Rahmawan, F. A., Laili, R. N., Al Amin, M., Nashir, M., Harlan, H., Fahmi, A. Y., ... & Roshanti, D. (2023). Membangkitkan kepedulian lingkungan melalui program SEKARDADU di daerah aliran sungai (DAS) Desa Bedewang–Songgon–Banyuwangi. Jurnal Nusantara Berbakti, 1(4), 37-48.

Rimbano, D., & Rahma, M. (2019). Kebijakan kurikulum berbasis lingkungan melalui program adiwiyata di sekolah menengah atas. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 24(3), 274-287.

Rofiq, A., & Tohani, E. (2021). Kebutuhan sekolah sungai dalam upaya peningkatan kualitas layanan di masyarakat. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 16(2), 11-24.

Rokhmah, U. N. (2019). Pelaksanaan program adiwiyata sebagai upaya pembentukan karakter peduli lingkungan siswa di Madrasah Ibtidaiyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 13(1), 67-88.

Ronianysah, R., Hayat, M. A., Khuzaini, K., & Susanto, D. (2023). Model komunikasi lingkungan program Sungai Martapura Asri di Kabupaten Banjar. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(5), 3697-3722.

Setyowati, D. L., Arsal, T., & Hardati, P. (2021). Pendampingan komunitas sekitar sungai untuk pengelolaan dan pelestarian sungai. Journal of Community Empowerment, 1(1), 25-31.

Downloads

Published

2024-11-16

How to Cite

Salsabila Ahmad, Nathania Candra Fadilla, Wirna Amalia, & Sefira Dewi Nazarina. (2024). Implementasi Program Sekolah Sungai sebagai Sarana Edukasi Lingkungan dalam Peningkatan Kesadaran dan Pelestarian Ekosistem Sungai. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(4), 87–93. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i4.1732

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.