Strategi Guru dalam Mengatasi Siswa yang Kurang Aktif di Kelas

Authors

  • Ridho Riskitullah Universitas Negeri Padang,
  • Lathifah Azzahra Universitas Negeri Padang
  • Veli Fitriani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2368

Keywords:

Cooperative learning, Differentiation, Interactive media, Student engagement, Teqcher starteges

Abstract

Low student engagement in classroom activities remains a common challenge for teachers. This study aims to examine the strategis implemented by elementary school teachers to address student inactivity. A descriptive qualitative approach was employed, using interviews and classroom observations involving five teachers in padang, Indonesia. The findings revealed four primary strategies, cooperative learning, differentiated instruction, positive reinforcement, and the integration of interactive media and technology. These startegis were found to enhance students cognitive and social participation. The result highlight the essential role of teachers in designing adaptive learning startegies that align with student characteristics. This study recommends strengthening that align eith student characteristics. This study recommends strengthening teacher capacity through countinous and reflective teaching practices to support active and inclusive learning environments.

References

Hasanah, R., & Firmasnyah, R. (2020). Penerapan model pembelajaran interaktif untuk meningkatkan keaktifan siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 15–23.

Lestari, D., & Nugraha, T. (2020). Efektivitas strategi pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan partisipasi siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 4(2), 112–120.

Maulida, S., Fadhilah, R., & Mulyani, H. (2020). Pengaruh media interaktif berbasis Quizizz terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 45–52.

Nugroho, A., & Sari, M. R. (2021). Komunikasi edukatif guru dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 3(1), 55–64.

Putra, A., Halim, A., & Zahra, Y. (2023). Diferensiasi pembelajaran sebagai strategi meningkatkan partisipasi siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran, 5(2), 89–97.

Putri, A. D., & Ramadhani, I. (2022). Strategi guru dalam meningkatkan keterlibatan aktif siswa pada pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 23–30.

Rahman, A., Zulkifli, & Amelia, R. (2021). Analisis keaktifan siswa dalam proses pembelajaran di era kurikulum merdeka. Jurnal Edukasi Indonesia, 10(1), 77–84.

Rahmawati, I., & Pratama, G. (2022). Self-determination theory dalam konteks pendidikan: Analisis motivasi intrinsik siswa. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 4(3), 115–127.

Ramadhani, I., & Suparman, A. (2022). Efektivitas pembelajaran berbasis proyek terhadap keterlibatan siswa. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 8(2), 102–110.

Sukmawati, R., & Maulidina, S. (2022). Diferensiasi gaya belajar untuk meningkatkan keterlibatan peserta didik. Jurnal Pendidikan Adaptif, 3(2), 94–105.

Sunarti, D., & Widodo, H. (2023). Pengaruh penguatan positif terhadap kepercayaan diri dan keberanian siswa dalam pembelajaran. Jurnal Psikopedagogik, 5(1), 50–58.

Sunarto, E., & Fitriani, Y. (2021). Implementasi teori konstruktivisme dalam pembelajaran kolaboratif. Jurnal Teori dan Praktik Pendidikan, 5(3), 123–132.

Wijaya, D. (2023). Strategi pedagogis berbasis karakteristik siswa dalam pembelajaran aktif. Jurnal Guru Inovatif, 4(1), 70–80.

Yulia, E., & Harahap, D. (2020). Faktor-faktor yang memengaruhi keaktifan siswa di dalam kelas. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 100–108.

Downloads

Published

2025-05-23

How to Cite

Ridho Riskitullah, Lathifah Azzahra, & Veli Fitriani. (2025). Strategi Guru dalam Mengatasi Siswa yang Kurang Aktif di Kelas. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 110–116. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2368