Persepsi Guru terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital di SDIT Ridhotullah

Authors

  • Nia Hartati Universitas Negeri Padang
  • Rini Aulida Universitas Negeri Padang
  • Sartono Sartono Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2432

Keywords:

Digital, Learning Media, Perception

Abstract

The purpose of this study was to examine how elementary school teachers perceive the use of digital learning resources in their lesson plans. Digital technology has many potentials to enhance students’ learning ability and engagement. This study combined case study methodology with qualitative approach. Interviews with several elementary school teachers were used to collect data. The results of the study showed that teachers have different opinions about digital learning resources. To deliver materials, increase students’ enthusiasm for learning, and provide a variety of learning materials, some educators viewed digital media as an interesting and successful medium. They also understood how important it is to incorporate technology into the current curriculum. However, other teachers expressed concerns about inadequate infrastructure as well. This study underlines the need for ongoing assistance in the form of instruction, provision of sufficient resources, and creation of a successful plan to integrate digital learning materials in elementary schools.

References

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: Pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Anggraini, S., Amalia, E. N., Afifa, R., Natasya, L., & Kuntarto, E. (2024). Persepsi guru dan siswa tentang penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 4(6), 982–992.

Jediut, M., Sennen, E., & Ameli, C. V. (2021). Manfaat media pembelajaran digital dalam meningkatkan motivasi belajar siswa SD selama pandemi COVID-19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 1–5.

Kharisma, N. P., Mantau, B. A. K., & Manoppo, Y. K. (2024). Strategi pembelajaran PAI dalam membentuk pola pikir digital, computational thinking, berbasis teknologi informasi pada pembelajaran PAI. Pekerti: Journal Pendidikan Islam dan Budi Pekerti, 6(1), 13–25.

Kusumasari, E. D., Sumarno, S., & Dwijayanti, I. (2024). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar pada pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis literasi digital pada Kurikulum Merdeka. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 22–29.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.

Paling, S., Makmur, A., Albar, M., Susetyo, A. M., Putra, Y. W. S., Rajiman, W., ... & Irvani, A. I. (2024). Media pembelajaran digital. Tohar Media.

Purba, R. D., Zahra, S. A., Hutagalung, R. R., & Nasution, A. F. (2024). Strategi pengembangan profesionalisme guru di era digital. Tarbiyah Bil Qalam: Jurnal Pendidikan Agama dan Sains, 8(1). (tanpa halaman ditampilkan)

Sitepu, E. N. (2022). Media pembelajaran berbasis digital. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 242–248.

Sri, A. (2008). Media pembelajaran. UPT UNS Press Universitas Sebelas Maret.

Syifa, N., & Julia, J. (2023). Persepsi guru sekolah dasar terhadap inovasi pembelajaran berbasis informasi teknologi sebagai alat bantu pencapaian pembelajaran. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 271–285.

Widiastuti, H., Koagouw, F. V., & Kalangi, J. S. (2018). Teknik wawancara dalam menggali informasi pada program talk show Mata Najwa episode tiga Trans 7. Acta Diurna Komunikasi, 7(2).

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

Nia Hartati, Rini Aulida, & Sartono Sartono. (2025). Persepsi Guru terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital di SDIT Ridhotullah. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 144–152. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2432

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.