Pengembangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca untuk Pemula Kelas 1 SD Tahfiz Qur’an Karimah T.A 2024/2025

Authors

  • Khairu Annisa Pulungan Universitas Negeri Medan
  • Fajar Sidik Siregar Universitas Negeri Medan
  • Nurmayani Nurmayani Universitas Negeri Medan
  • Fahrur Rozi Universitas Negeri Medan
  • Putra Afriadi Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2643

Keywords:

Big-Book, Beginning-Reading, Elementary-School

Abstract

This research was conducted to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of big book media in reading learning for first-grade beginners of the Karimah Quran Memorization Elementary School, Berastagi. This research was R&D using the ADDIE development model. The subjects were 20 first-grade students. Data collection techniques included interviews, questionnaires, and tests. The instruments used in this study included interviews, expert instruments (tests, media, and materials), practical instruments (teacher response questionnaires), and student learning outcome tests. Data analysis techniques used in this study included qualitative and quantitative data. The results showed that the product's feasibility achieved a percentage of 85% and was categorized as feasible. The product's practicality score was 92%, categorized as very practical. The product's effectiveness score was 0.75, categorized as effective. It can be concluded that the use of Big Book as a reading medium for first-grade beginners at Tahfiz Quran Karimah Elementary School in Berastagi is feasible, practical, and effective.

References

Fitriyanti, A. (2016). Efektivitas penggunaan media Big Books terhadap kemampuan membaca permulaan anak tunarungu kelas dasar 1 SLB Widya Mulia Pundong Bantul Yogyakarta [Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta]. Digilib UNY.

Ibda, H. (2019). Media pembelajaran berbasis wayang. Semarang: CV Pilar Nusantara.

Junaida, dkk. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/SD. Medan: Perdana Publishing.

Kustadi, C., & Sutjipto, B. (2016). Media pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kustiawan, A. (2016). Pengembangan media pembelajaran anak usia dini. Malang: Gunung Samudera.

Lefudin. (2017). Belajar & pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Lubis, E. A. (2015). Strategi belajar mengajar. Medan: Perdana Publishing.

Madyawati, L. (2016). Strategi pengembangan bahasa pada anak. Jakarta: Kencana.

Manurung, P. (2011). Media instruksional. Medan: Badan Penerbit Fakultas Tarbiyah IAIN Sumatera Utara.

Maulidta, H., & Sukartiningsih, W. (2018). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Adobe Flash untuk pembelajaran menulis teks eksposisi siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5), 681–692.

Munadi, Y. (2008). Media pembelajaran: Sebuah pendekatan baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Prastowo, A. (2015). Menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) tematik terpadu implementasi Kurikulum 2013 untuk SD/MI. Jakarta: Kencana.

Rahmawati, I. (2019). Pengaruh media Big Book terhadap perkembangan kemampuan membaca awal pada anak kelompok B di Taman Kanak-Kanak (TK) Namira School Kraksaan Probolinggo [Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya].

Salim, & Haidir. (2019). Penelitian pendidikan. Jakarta: Kencana.

Septiyani, S. (2017). Pengaruh media Big Book terhadap kemampuan berbicara pada anak usia dini. Potensia Online PG PAUD FKIP UNIB, 2(1).

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan bahan ajar elektronik menggunakan Flip PDF Profesional pada materi alat-alat optik di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152.

Sudaryono. (2017). Metodologi penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian dan pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian dan pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian dan pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., dkk. (2018). Media pembelajaran inovatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2019). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syakur, H. M. (2016). Pembelajaran tematik untuk kelas rendah. Kudus: Maseifa Jendela Ilmu.

Synta, A. D. (2015). Pentingnya keterampilan membaca permulaan melalui media Big Book pada peserta didik kelas 1 SD Negeri Dagelan 2 Prambanan Sleman [Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta]. Digilib UNY.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Zebua, Y. R., Riana, & Waruwu, L. (2023). Pengembangan booklet pada materi merangkum buku fiksi kelas VII SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 880–887.

Zuhro, I. N., Sutomo, M., & Mashudin. (2022). Desain pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan model ADDIE. Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(2), 180–193.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Khairu Annisa Pulungan, Fajar Sidik Siregar, Nurmayani Nurmayani, Fahrur Rozi, & Putra Afriadi. (2025). Pengembangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca untuk Pemula Kelas 1 SD Tahfiz Qur’an Karimah T.A 2024/2025. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(3), 133–141. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2643

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.