Implementasi Proses Pembelajaran Berbasis Profil Pelajar Pancasila Dalam Memperkuat Karakter Disiplin Peserta Didik

Studi Deskiptif di SMA Negeri 1 Pamarayan

Authors

  • Ronni Juwandi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Enday Nurmahdiyah SMA Negeri 1 Pamarayan
  • Holifah Holifah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Rosalia Fitriani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Tia Juliana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Titin Anggraeni Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.574

Keywords:

Implementation, Pancasila Student Profile, Discipline.

Abstract

The aim of the research is to find out how to strengthen students' disciplined character in the school environment. This research was carried out at SMA Negeri 1 Pamarayan. The type of research in this research is descriptive qualitative, namely carrying out a learning process based on the Pancasila student profile to strengthen students' disciplinary character and the teacher strategies used to make it happen. The research sources are students and teachers, data collection techniques in this research are interviews, observation and documentation. Through the results of observations, researchers found that the implementation of the Project for Strengthening the Profile of Pancasila Students at SMA Negeri 1 Pamarayan produced results and had a very positive impact. Implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project in schools, students' disciplinary character has developed. In the formation of disciplined character in students, several influencing factors were found, namely students, teachers, family and the social environment also played a role. Therefore, the project to strengthen the profile of Pancasila students needs to be implemented and instilled in students at school.

References

Andriani, A. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Disiplin Positif (DISPOS): Menghilangkan Sanksi Menjadi Kesepakatan. Maghza Pustaka.

Ayni, N., Azizah, R. N., & Pribadi, R. A. (2022). Pengaruh Kegiatan Pembiasaan Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(1), 267-277.

Bisri, M. (2020). Komponen-Komponen dan Model Pengembangan Kurikulum. Prosiding Nasional,

Darmadi, D., Suprianto, S., Prayitno, S., Karim, K., & Wihardjo, E. (2020). Profil Pemahaman Siswa SMA Level IQ Normal tentang Konsep Jarak Titik ke Garis Ditinjau dari Perbedaan Gender.

Fauzan, Muhammad nurkamal, & adiputri, lalita chandiany. 2020. Tutorial Membuat Prototipe Prediksi Ketinggian Air (PKA) Untuk Pendeteksi Banjir Peringatan Dini Berbasis IOT. Bandung: Kreasi Industri Nusantara

Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1), 28-42.

Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553-559.

Hudaya, A. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Sikap Disiplin dan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Of Education, 4(2).

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.

Kahfi, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138-151.

Kemendikbud. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurniastuti, R., Nuswantari, N., & Feriandi, Y. A. (2022, August). Implementasi profil pelajar pancasila sebagai salah satu bentuk pendidikan karakter pada siswa SMP. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 445-451).

Maduki, Hendri. 2017. Inovasi Pelayanan Publik Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). Pamekasan: Duta Media Publishing

Mualif, A. (2022). Pendidikan Karakter dalam Khazanah Pendidikan. Jedchem (Journal Education And Chemistry), 4(1).

PANCASILA DALAM PEMBELAJARAN MELALUI PENERAPAN PROFIL PELAJAR PANCASILA BERBANTUAN PLATFORM MERDEKA MENGAJAR. Jurnal Teknodik, 25(2).

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2).

Septian, M. D., & Leksono, A. B. (2018). Dasar Manajemen Desain. Universitas Brawijaya Press

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Penerbit Alfabeta.

Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). INTERNALISASI NILAI

Yaumi, M. (2014). Pendidikan karakter. Jakarta: Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Ronni Juwandi, Enday Nurmahdiyah, Holifah Holifah, Rosalia Fitriani, Tia Juliana, & Titin Anggraeni. (2023). Implementasi Proses Pembelajaran Berbasis Profil Pelajar Pancasila Dalam Memperkuat Karakter Disiplin Peserta Didik: Studi Deskiptif di SMA Negeri 1 Pamarayan. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 19–31. https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.574

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.