Peran Metode Ilmiah Dalam Mengembangkan Pendidikan Fisika

Authors

  • I Ketut Mahardika Universitas Jember
  • Adinda Citra Badarsila Universitas Jember
  • Ernasari Ernasari Universitas Jember
  • Miftakhun Nikmah Royani Universitas Jember
  • Rojabita Dwirgahayu Nurhidayat Universitas Jember
  • Sri Handono Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.723

Keywords:

Education, Physics, Scientific Method

Abstract

The scientific method is a systematic and structured approach used to gather data, observe natural phenomena, and develop scientific understanding. The scientific method helps students in developing critical thinking skills, problem-solving abilities, and a deep understanding of physics concepts. This article explains how the scientific method can be integrated into physics education to create a learning environment focused on experiments, observations, and data analysis. This method also encourages learners to develop research skills and think creatively. Developing a physics curriculum based on the scientific method can enhance students' interest in science and prepare them to face challenges in our increasingly interconnected and science-based society. This article is based on the results of previous related journal reviews, which provide a research foundation and in-depth information about the role of the scientific method, and it then links it to physics education.

 

 

References

Anggereni, S., Ashar, H., dan Rismawati. (2019). Perbandingan Pengetahuan Prosedural Menggunakan Model Discovery Terbimbing Dengan Model |Inquiry Terbimbing. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 156-172.

Anggraeini, I. S, Muhyi, M, Ketut, I, & Suratno, S. (2023). Hakikat Ilmu Dan Pengetahuan Dalam Kajian Filsafat Ilmu. Jurnal Ilmu Wahana Pendidikan , 9(17), 396-402.

Aprilia, D.A., Miftahul, Nuraini, L., dan Sedayu, A. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran PBL dengan Pendekatan Scientific Berbantuan PhET Simulation Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Undiksha, 12(2), 176-180.

Ardimen, & Takwim. (2023). Metode Ilmiah dalam Tinjauan Filsafat. Journal on Education, 6(1), 5019-5023

Badarussyamsi, Milasari, & Sykri, A. (2021). Filsafat Ilmu dan Pengembangan Metode Ilmiah. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 217-228.

Budiyono, H., Hadiyanto, dan Kusmana, A. (2020). Penalaran dan Metakognisi Kaitannya dengan Kemampuan Menulis Siswa SMA TT-HAS Kabupaten Muaro Jambi. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 10(2), 1-13.

Darwis. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Fisika melalui Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual dengan Metode Inkuiri. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar, 6(3), 324-334.

Kafara, M. R. (2022). Metode Ilmiah Sebagai Cara Mendapatkan Pengetahuan dalam Epistemologi. HUMANTECH : Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(2), 640-648.

Masang, A. (2021). Hakikat Pendidikan. Jurnal AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 1(1), 14-31.

Mustafidah, H., dan Suwarsito. 2020. Dasar-Dasar Metodologi Penelitian. Purwokerto: UM Puwokerto PressAeni, A. N. (2015). Menjadi guru SD yang memiliki kompetensi personal-religius melalui program one day one juz (ODOJ). Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 212-223.

Downloads

Published

2023-11-28

How to Cite

I Ketut Mahardika, Adinda Citra Badarsila, Ernasari Ernasari, Miftakhun Nikmah Royani, Rojabita Dwirgahayu Nurhidayat, & Sri Handono. (2023). Peran Metode Ilmiah Dalam Mengembangkan Pendidikan Fisika. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 217–227. https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.723

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.