Meta Analisis: Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Sekolah Terhadap Perilaku Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Alfina Fatwa Khasanah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Alfiah Maulia Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Wirdah Syifa Fauziah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  • Fidrayani Fidrayani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i3.1319

Keywords:

Family interactions, School environment, Children's social emotional behavior

Abstract

This research aims to analyze the influence of family environment interactions on the social-emotional behavior of early childhood. The aim of this research is to find out how much influence family environment interactions have on the social-emotional behavior of early childhood. The method used is meta-analysis, by describing the results of analysis from various studies that have been published nationally in Indonesia, then calculating the effect size. The research sample consisted of ten articles published in accredited national journals in the 2017-2021 period. The instrument used is a coding sheet containing data and information on findings from each article. The results of the analysis show that the average correlation value between family environment interactions and early childhood social-emotional behavior is 0.71, which is included in the high category. These findings indicate that interactions in the family environment have a significant influence on the development of social-emotional behavior in early childhood, and play an important role in forming positive behavior in children.

References

Anggraeni, Y. Y., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Pengaruh Pola Komunikasi Keluarga Terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak.

Apriyanti, S. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai.

Asri, I. S. (2018). Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar.

Asy-syamsa, W. D., & Zulfa, E. S. (2022). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islam dan Anak Usia Dini.

Azwi, A. I., Yenni, & Oktavianis. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Yang Menggunakan Gadget Pada Anak Usia Dini. Research of Education and Art Link in Nursing Journal.

Dewi, A. R. (2018). PENGARUH KETERLIBATAN ORANGTUA TERHADAP PERILAKU SOSIAL EMOSINAL ANAK. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University.

Gustiana, E., & Sari, A. K. (2022). KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM BIDANG PENDIDIKAN TERHADAP PERILAKU SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI. Jurnal Pelita PAUD.

Kiya, A., & Alucyana. (2021). PENGARUH KERJASAMA ORANG TUA DAN GURU TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK KELAS B PAUD IT BUNAYYA. GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini.

Maarif, N. N. (2021). PENGARUH POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KECERDASAN EMOSI ANAK USIA DINI: Studi Siswa Kelompok Bermain Permata Hati Desa Dungus Gresik. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education.

Machmud, H. (2018). PENGARUH POLA ASUH TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK(PENELITIAN EXPOST FACTO PADA PAUD RINTISAN DI KENDARI). Jurnal Al-Ta’dib.

Nurasih, & Elfi. (2019). HUBUNGAN POLA ASUH ORANGTUA DENGAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK PRA SEKOLAH DI PAUD WILAYAH PUSKESMAS SITOPENG KOTA CIREBON. Jurnal Kesehatan Komunitas Indonesia.

Pardede, E. N., Supena, A., & Fahrurrozi. (2017). HUBUNGAN KELEKATAN ORANGTUA DAN REGULASI DIRI DENGAN KEMAMPUAN SOSIAL ANAK (Studi Korelasi pada Anak Kelas 3 di SD Pangudi Luhur Jakarta, 2017). JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI.

Rohma, D. H., Marijono, & Indrianti, D. T. (2017). Hubungan Antara Pola Komunikasi Keluarga Dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Di PAUD Catleya 62 Di Kabupaten Jember. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah,, 36-38.

Sofia, A., & Irzalinda, V. (2021). The Effect of Parents Interaction with Early Child’s Emotional Intelligence. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak.

Suhati, & Islami, C. C. (2018). PENGARUH PERAN ORANGTUA MELALUI KEGIATAN PARENTING TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK.

Ummah, S. A., & Fitri, N. A. (2020). PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI. Jurnal Program Studi PGRA.

Viandari, K. D., & Susilawati, K. P. (2019). Peran pola asuh orangtua dan penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak prasekolah. Jurnal Psikologi Udayana.

Published

2024-06-11

How to Cite

Alfina Fatwa Khasanah, Alfiah Maulia, Wirdah Syifa Fauziah, & Fidrayani Fidrayani. (2024). Meta Analisis: Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Sekolah Terhadap Perilaku Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(3), 12–21. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i3.1319

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.