Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Al-Hasanah Desa Marenu

Authors

  • Mawaddah Warohma Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Humaidah Br. Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Raisah Armayanti Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

Big Book Media, Speaking Ability, PAUD Al-Hasanah

Abstract

This research is an experiment with a pre-experimental design of the One Group Pretest-Posttest type. The total population involved in this research was 20 children. Problem formulation: How does the use of big book media improve the speaking skills of young children aged 5-6 years at PAUD Al-Hasanah Marenu? Does big book media have an influence on the speaking ability of children aged 5-6 years at PAUD Al-Hasanah Marenu? This research aims to: see how big book media influences the speaking abilities of young children at PAUD Al-Hasanah Marenu. To prove whether or not there is an influence from big book media on the speaking abilities of children aged 5-6 years at PAUD Al-Hasanah Marenu. The research method used is quantitative, so all data is analyzed numerically and statistically. The results of this research show that learning with big book media has a significant influence on the speaking abilities of children aged 5-6 years at PAUD Al-Hasanah Marenu. These results are proven by: Normality testing: pre-test data is 0.107 and post-test is 0.092, both of which are greater than 0.05, which means the data is normally distributed. Hypothesis calculation: the calculated t result of 20.466 is greater than the t table of 2.179 at the α = 0.05 level, so H0 is rejected and H1 is accepted. So, it can be concluded that the use of big book media has a significant effect on the speaking ability of children aged 5-6 years at Al-Hasanah PAUD Marenu Village.

References

Akba Eliyyil. 2020. Metode Belajar Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana.

Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., Hapsari, S., Jubaidah, W., Yanuarto, W. N., Agustianti, R., & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran. Get Press.

Devina, E. Z. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia (Studi Kasus Pada Siswa Kelas V SDN 6 Jatimulyo) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Eka Mei Ratnasari and Enny Zubaidah, “Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak,” Scholaria: Jurnal PendidikanDan Kebudayaan 9, no. 3 (2019): 269, https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267- 275.

Etnawati, S. (2021). Teori Vygotsky Tentang Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2): 130-138.

IFADAH, I. (2020). Meningkatkan kemampuan membaca melalui permainan kartu kata di kelompok b Ra zam-zam unggulan Surabaya tahun pelajaran 2018-2020 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).

Kurnia ,A.B. (2011).Hubungan Kondisi Keaksaraan Keluarga dan Motivasi Membaca Dengan Kemampuan Membaca Permulaaan. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(1), 1-16. https://media.neliti.com/media/publications/118155-IDhubungan-kondisi-keaksaraan-keluarga-dan.

Kurnia Rita. (2019). Bahasa Anak Usia Dini,Yogyakarta: Cv Budi Utama.

Harianto, E. (2020). Metode bertukar gagasan dalam pembelajaran keterampilan berbicara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(4), 411-422. https://doi.org/10.58230/27454312.56.

Kati Payuyu, Abdul Rahmat,2020.“ Implenmentasi Metode Bercerita DalAM Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Di Tk Negeri Pembina Tolangohula ”. ejurnal.pps.ung.ac.id.

Kristanto, Andi.2016. Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Subaya

Kurniawati, A. B., & Nawangsasi, D. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Big Book Bagi Guru. PAUD/TK di Kota Bandar Lampung Tahun 2021. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.23960/jpmip.v1i01.56.

Isna, A. (2019). Perkembangan bahasa anak usia dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.

I’antut Thoifah (2016). Statistika pendidikan dan metode penelitian kuantitatif. Malang: Madani.

Hujair AH Sunaky. Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. (Yogyakarta: Kaukaba Dipantara,2013).

Mh Medan and Acayun Irawan, “Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dengan Metode Bernyanyi Pada Anak Kelompok a Di Ra Jauharah Pasar 3 B MabarHilirMedan,”Core.Ac.Uk,2018,https://core.ac.uk/download/pdf/225828909.pdf.

Ikhlas, A. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book di Kelas 1 MIN 9AcehTengah.JurnalPendidikanUsiaDini,1(19.https://repository.arraniry.ac.id/id/eprint/18455

Rachmawati, Tutik dan Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik.Penerbit Gava Media, Yogyakarta.

Oktadiana, B., Hayati, E., & Sofiana, I. A. (2019). Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia Dasar (Tercapai) Di Mi Ma’arif Sambego. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 225-245.

Otto, Beverly. 2015. Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Prenadamedia Group.

Permana, E. P. (2015). Pengembangan Media Pembejaran Boneka Kaus Kaki untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 133-140.

Sasmi, N., & Rahman, H. K. (2022). Analisis Teori Kognitif Jean Piaget Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 4(1), 13-22.

Sugiyono.(2015).Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dsn R & D.Bandung:Penerbit Alfabeta.3vg7.

Sunaryanto, M. 2015. Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5- 6 Tahun Dengan Media Poster di Tk Aba Wonotingal Poncosari Srandakan Bantul Yogyakarta. Skripsi Sarjana Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia.

Al-Quran Dan Terjemah. (2006). Maghfirah Pustaka.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara. Bandung: Angkasa.

Hurlock, E.B. (2017). Perkembangan Anak Jilid 1. (Alih Bahasa: Meitasari Tjandra &Muslichah Zarkasih). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Mulyasa, H.E. (2014). Manajemen Paud. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rizqi Ilyasa Aghni, “Fungsi Dam Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi,” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 16, no. 1 (3 Juli 2018): 89-10798–107.

Isnarto Sugianto dkk, “Pengembangan Laboratorium Media Pembelajaran Berbasis Kebutuhan Sekolah,” Jurnal Profesi Keguruan 3, no. 2 (2017): 244–252.

Fitria Yulianti, dkk, “Urgensi Penggunaan Media BigBook dalam Mengembangkan Kemampuan Menulis Eksposisi”, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, (tahun 2019), hlm. 519-520.

Ana Fitriyanti, (2016), Efektivitas Penggunaan Media Big Books Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunarungu Kelas Dasar 1 SLB Widya Mulia Pundong BantulYogyakarta, Skripsi, (Yogyakarta:Digilib Universitas Negeri Yogyakarta), hlm.41.diakses pada 5 Januari 2020.

Published

2024-09-02

How to Cite

Mawaddah Warohma Siregar, Humaidah Br. Hasibuan, & Raisah Armayanti Nasution. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Al-Hasanah Desa Marenu. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(4), 48–60. Retrieved from https://journal.staiypiqbaubau.ac.id/index.php/Tarim/article/view/1627