Deskripsi Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Menggunakan Media Audio Visual Pada Kelompok A TK Aba Dehuwalolo Kecamatan Limboto

Authors

  • Iszumrah Magfirah Universitas Negeri Gorontalo
  • Rapi Us Djuko Universitas Negeri Gorontalo
  • Sulastya Ningsih Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1675

Keywords:

Early Childhood, Expressive Language Skills, Audio Visual Media

Abstract

The problem formulation in this research is “How is Children’s Expressive Language Ability using Audio Visual Media in Group A Children Of TK ABA Dehuwalolo, Limboto Subdistrict”. This rsearch aims to describe the expressive language ability of children using audio-visual media in group A (15 children) of TK ABA Dehuwalolo, Limboto subdistrict. This is descriptive qualitative research. The subjects were the principal, educators, students in group A, and parent. Observation, interviews, and documentation were carried out using data collection techniques. Based on the research and discussion results, it can be concluded that teachers and parents have successfully applied children’s expressive language skills using audio-visual media. In some indicators of expressive language skills, some children can use it expressively and others’ skills have started to appear and can express their languages. Children’s expressive language skills using audio-visual media can be seen through how children were able to use short sentences, describe pictures or what is in the video, speak when needed and know when to ask and argue, and use more than two question words.

References

Aliansyah, M. U., Mubarok, H., Maimunah, S., & Hamdiah, M. (2021). Pengaruh media pembelajaran berbasis audio visual terhadap minat belajar siswa di pesantren Ainul Hasan. Jurnal Syntax Fusion, 1(07), 119–124. https://doi.org/10.54543/fusion.v1i07.28

Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 7(1), 43. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi perkembangan bahasa anak usia dini melalui lagu kreasi Minangkabau pada anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73–84.

Budiarti, E., Farista, D., Palupi, D. I., Wonga Wara, L., Rubiah, S. A., & Harti, U. (2022). Storytelling one day one book terhadap kemampuan bahasa ekspresif anak usia 4-5 tahun. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(12), 1091–1101. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i12.1405

Darmawanti, C. L. (2017). Pengaruh bermain How Good Is Your Memory terhadap perkembangan bahasa ekspresif anak usia 4-5 tahun di PAUD Al-Ikhlas Bandar Lampung tahun ajaran.

Dhieni, N., & Fridani, L. (2017). MODUL 1.

El Pamenang, N. (2022). Implementasi media audio visual dalam meningkatkan bahasa ekspresif anak usia dini di PAUD Tunas Harapan Kabupaten Indramayu.

Handayani, I. N. (2018). Metode bercerita dengan media boneka untuk mengembangkan bahasa anak usia dini. In Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE).

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media pembelajaran. In Tahta Media Group.

Kemendiknas. (2014). Permendikbud No 146 Tahun 2014. Permendikbud Republik Indonesia, 8(33), 37.

Kurniasari, A., & Prima, E. (2020). Penanganan anak usia dini dengan gangguan perkembangan bahasa ekspresif di KB Al Azkia Lab Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Purwokerto. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education, 8(1), 20–39.

Kusbudiah, Y. (2018). Peningkatan kemampuan bahasa ekspresif anak melalui kegiatan sandiwara boneka pada mata diklat praktek pembelajaran di Raudhatul Athfal (RA). XII(33).

Mangesti, F. D. (2020). Peran orang tua dalam mengembangkan kemampuan berbahasa anak usia dini di TK Muslimat NU 001 Ponorogo.

Marshanawiah, A., Ningsih, S., Alwi, N. M., Nurdiyanti, A., Dukei, N., Datar, B., & Dasar, S. (2023). Pengembangan media e-Tangram geometri berbasis Android pada materi bangun datar di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 141–148.

Minarsi, G. (n.d.). Pengembangan model permainan kartu kata bergambar dalam pembelajaran komunikasi di TK Indra 1 Hunggaluwa. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo. Diakses langsung pada UPT bahasa.

Ningsih, S., Rawanti, S., Marshanawiah, A., & Rafio’la, R. H. (2023). Hubungan perkembangan emosi dengan kesiapan bersekolah pada anak usia dini di TK ABA Krapyak Wetan Yogyakarta. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 6(1), 43–50.

Nurwahyuni, E., & Mahyuddin, N. (2021). Penilaian perkembangan bahasa anak usia dini umur 5-6 tahun pada masa new normal di taman kanak-kanak Ridhotullah Padang. Jurnal Cikal Cendekia, 2(1).

Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi profesionalisme guru pendidikan anak usia dini dalam penyelenggaraan perlindungan anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325

Sanusi, A., & Khaerunnisa, S. (2022). Hakikat pendidikan anak usia dini dalam kebijakan pendidikan nasional. Jurnal Al-Ilm, 4(20), 33–48. https://stisharsyi.ac.id/ojs/index.php/AlIlm/article/view/91

Saputri, M. C. D., & Widayati, S. (2016). Meningkatkan kemampuan bahasa ekspresif melalui kegiatan bermain peran makro pada kelompok A. Jurnal PAUD Teratai, 5(3), 91–94.

Saribu, A., & Nur Hidayah, A. (2019). Meningkatkan kemampuan berbahasa anak melalui metode bercerita. 2(1).

Shofyatun, S., & Nurmin, N. (n.d.). Hubungan media audio visual dengan kemampuan anak berbahasa di kelompok B1 TK Kemala Bhayangkari 01 Palu. Bungamputi, 7(1).

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE%20PENELITIAN%20KUALITATIF%20DI%20BIDANG%20PENDIDIKAN.pdf

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Published

2024-10-10

How to Cite

Iszumrah Magfirah, Rapi Us Djuko, & Sulastya Ningsih. (2024). Deskripsi Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Menggunakan Media Audio Visual Pada Kelompok A TK Aba Dehuwalolo Kecamatan Limboto. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(4), 157–171. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1675

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.