Pengaruh Video Kartun Diva terhadap Kemampuan Literasi Membaca di TK Perwati Kecamatan Kota Tengah Kota Gorontalo

Authors

  • Sri Gina Fitri Arianto Universitas Negeri Gorontalo
  • Pupung Puspa Ardini Universitas Negeri Gorontalo
  • Rapi Us. Djuko Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1687

Keywords:

Diva Cartoon Videos, Reading Literacy, Kindergarten

Abstract

This study aims to examine the influence of Diva cartoon videos on reading literacy skills at TK Perwati Kindergarten, Kota Tengah District, Gorontalo City. The researcher used quantitative research with an experimental method, specifically a pre-experimental design in the form of a one-group pre-test and post-test design. The study results, with a sample size of 16 children, showed a difference in the average scores between the pre-test and post-test, which were 13.69 and 29.13, respectively. Furthermore, the hypothesis testing indicated that the hypothesis (Hi) was accepted, with a linear regression test showing a significant value of 0.000, which was less than 0.05. This proves that Diva cartoon videos significantly affect children's reading literacy skills at TK Perwati Kindergarten, Kota Tengah District, Gorontalo City.

References

Agung, L. (2021). The effectiveness of YouTube as an online learning media. Jurnal Pendidikan, 5, 152–158.

Angreany, F., Saleh, N., & Mannahali, M. (n.d.). YouTube-based audio-visual media in German listening learning. Jurnal Pendidikan, 1728–1736.

Anisa Putri Juliana, & Indra Yeni. (2024). Pengaruh video animasi serial Diva terhadap kemampuan menyimak pada anak usia 5-6 tahun di taman kanak-kanak Sabbihisma 4 Kota Padang. Jurnal Pendidikan, 17581–17590.

Aprilia Rahmi, Aulia Izzatun Nafis, Aulia Salsabiela, & Sumarni. (2023). Strategi meningkatkan kemampuan literasi dengan GLS gerakan literasi sekolah. Jurnal Pendidikan, 37–41.

Arika Novrani, D. C. (2021). Pengembangan literasi untuk anak usia 5-6 tahun. Kemdikbud.

Delila, K., & Khoiriyah Mashuri. (2020). Pengembangan media pembelajaran video animasi materi volume bangun ruang untuk SD kelas V. Jurnal Pendidikan, 893–903.

Dr. Marwany, M.Ag., & Dr. Heru Kurniawan, M.A. (2020). Pendidikan literasi anak usia dini meningkatkan keterampilan membaca, menulis, dan berpikir anak. Kemdikbud.

Felanie, R. (2021). The effect of using YouTube videos on students' writing descriptive text across learning styles. Jurnal Pendidikan, 2000, 109–118.

Hapsari, W., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Peningkatan kemampuan literasi awal anak prasekolah melalui program stimulasi. Jurnal Psikologi, 44(3), 177–184. https://doi.org/10.22146/jpsi.16929

Hayati, M., & Rahimia, R. F. (2021). Pemanfaatan YouTube Chanel Cocomelon sebagai media pengenalan kosakata bahasa Inggris anak. Al Hikmah: Indonesia Journal of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 14–26.

Hoa, P. D., Hien, N. T., Anh, L. K., & Giang, L. H. (2021). Creating effective educational video on YouTube Kids for primary students. Jurnal Pendidikan, 9(6), 368–375.

Ilyun Navida, Rasiman, Dina Prasetyowati, & Rafika Nuriafuri. (2023). Kemampuan literasi membaca peserta didik pada muatan bahasa Indonesia kelas 3 di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 1035–1039.

Imran, M. C., & Nasaruddin. (2022). Applying YouTube Kids to foster children's vocabulary mastery at Ihya Al-Ulum Kindergarten. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 9–16.

Karima, R., & Kurniawati, F. (2020). Kegiatan literasi awal orang tua pada anak usia dini. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 69–80.

Mardani, P. S. (2022). Penggunaan media animasi bergambar dalam mengembangkan keterampilan membaca permulaan anak usia dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(02), 63–75.

Mawaddah, W. H., Halili, M., & Madura, U. T. (n.d.). YouTube Kids as a medium for children's cognitive development. Jurnal Pendidikan, 3(2), 95–104.

Mawaddah. (2024). Literasi membaca dan menulis serta pembelajarannya pada anak usia dini. Damhil Education Journal, 4(1), 15–22.

Mulat, E. S. (2017). Proses stimulasi kemampuan literasi awal anak prasekolah oleh guru PAUD di sekolah. Jurnal Pendidikan, 1–13.

Novitasari, K., & Handoko, H. (2019). Pengembangan model multisensori berbasis teknologi multimedia untuk stimulasi kemampuan literasi. Jurnal Pendidikan, 38–47.

Nur Anisa Abdul Wahab, Herwin Ida Monika, Cindra E. Idirani, & Pupung Puspa Ardini. (2023). Literasi membaca permulaan anak usia 4-5 tahun melalui media papan kata di TK Mekar Wangi Desa Botubarani. Jurnal Pendidikan, 32–38.

Pramita Sofia Mardani, Evia Darmawani, & Padilah. (2022). Penggunaan media animasi bergambar dalam mengembangkan keterampilan membaca permulaan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 63–75.

Priawan Ardi Putra, & Isabella Hasiana. (2019). Mengembangkan kemampuan membaca anak usia dini dengan multimedia interaktif. Jurnal Pendidikan, 21–25.

Resti, Y., & Delfi, E. (2021). Pengembangan literasi bahasa anak usia dini. Jurnal Pendidikan, 53–60.

Ria Nurhayati. (2019). Membangun budaya literasi anak usia dini dalam keluarga. Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 80–88.

Ruhaena, L., & Ambarwati, J. (2015). Pengembangan minat dan kemampuan literasi awal anak prasekolah di rumah. In The 2nd University Research Colloquium 2015 (pp. 172–179).

Sari, N. (2019). Aktivitas bermain, perkembangan literasi awal, dan tempat penitipan anak (daycare). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 559–566.

Sinaga, E. S. (n.d.). Orang tua membacakan buku terhadap. Jurnal Pendidikan, 6(November 2019), 127–138.

Sjafiatul Mardliyah, & Hotman Siahaan, T. B. (2020). Pengembangan literasi dini melalui kerjasama keluarga dan sekolah di taman anak Sanggar Anak Alam Yogyakarta. Jurnal Pendidikan, 892–899.

Soffianingrum, I. (2021). Mengembangkan praktik literasi PAUD ditinjau dari pengalaman mengajar guru. Seminar Nasional Pendidikan LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 182–190.

Sri Wahyuningsi Laiya, Setiyo Utoyo, Yenti Juniarti, & Nurwan Lanter. (2023). Pengembangan video animasi dalam mengenalkan literasi awal pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan, 7623–7637.

Tohari, H., Mustaji, & Bachri, B. S. (2019). Pengaruh penggunaan YouTube. Jurnal Pendidikan, 07(01), 1–13.

Wardhani, J. D., Hidayatullah, M. F., Nizam, M., & Rahmawati, E. (2020). Exploration of early childhood literacy ability based on analytical hierarchy process (AHP). Universal Journal of Educational Research, 8, 7843–7852. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.082573

Published

2024-10-23

How to Cite

Sri Gina Fitri Arianto, Pupung Puspa Ardini, & Rapi Us. Djuko. (2024). Pengaruh Video Kartun Diva terhadap Kemampuan Literasi Membaca di TK Perwati Kecamatan Kota Tengah Kota Gorontalo. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(4), 189–206. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i4.1687

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.