Pengaplikasian Seni Kaligrafi Dalam Meningkatkan Maharah Kitabah: Perspektif Sejarah

Authors

  • Abdurrahman Abdurrahman Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Arjuna Dwi Maulana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairunnisa Khairunnisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nayla Khalisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Nadiyyana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sahkholid Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i1.919

Keywords:

Calligraphy Art, Civilization, Culture

Abstract

Writing calligraphy with Islamic culture cannot be eliminated because every civilization will leave behind something that can be learned from and developed, so that calligraphy becomes an art that has a long history for Islamic civilization and culture.calligraphy as an Islamic art is the most important aspect of Islamic science, the Arabic Al-Qur’an is an obligation to study Arabic grammar. One of the skills in Arabic Grammar according ti the rules, both in terms of length, short in the from of latters to be stylish and beautiful. The method used in this research is literature study, which is a method used in research aimed attt collecting data by talking data from library studies and including relevant research in journals as research material The word calligraphy comes from the Latin kalios (calios) which means beautiful graf (grafh) which means drawing and writing in English. Calligraphy is known as calligraphy which means the art of beautiful writing. Calligraphy writing with Islamic culture cannot be eliminated because every civilization will leave something behind. Lessons can be learned and developed, so that calligraphy becomes an art that has a long history of Islamic civilization and culture.

References

Anwar, S. (2018). Kaligrafi Desakralisasi Seniman Muslim. Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagamaan Dan Pendidikan Islam, 13(2), 14.

Brier, J., & lia dwi jayanti. (2020). seni kaligrafi sebagai urgensi dalam peradaban islam. 21(1), 1–9. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Fadlan, M. (2023). Analisis Pemasaran Bisnis dalam Seni Kaligrafi. Jurnal Ekshis, 1(1), 56–64. https://doi.org/10.59548/je.v1i1.27

Fauzi, M. (2020). Kata Kunci: 13(2).

Fauzi, M., & Thohir, M. (2020). Pembelajaran Kaligrafi Arab untuk Meningkatkan Maharah Al-Kitabah. 9(2), 226–240.

Khairani, B., & Ichsan, S. M. (2023). Analisa Kemampuan Kaligrafi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Analysis o f Student ’ s Calligraphy Ability Departemen of Arabic Language Education Faculty Tarbiyah and Teac. 4(1), 83–91.

Khoiri, I. (1999). Al-Qur’an dan Kaligrafi Arab : Peran Kitab Suci dalam Tranformasi Budaya. In AL-QURAN DAN KALIGRAFI ARAB (Edisi Pert, p. 205). Logos.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al- Ta’dib Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 8(2), 82–98. https://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/412

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15

Mustafa, D. (2020). kaligrafi. Pembelajaran Kaligrafi Dasar Untuk Melatih Kemahiran Menulis Bahasa Arab Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyyah, 2 No 1, 76.

Nasution, S., & Ningrum, W. (2021). Pembelajaran Mahārah Kitābah Pada Masa Pendemi Covid-19: Menakar Kreativitas Guru Madrasah Tsanawiyah Di Sumatera Utara. Tifani, 1, 13–20.

Ni’ma, A. A. (2022). Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis ( Maharah Kitabah ). Tifani, 2(1), 55–60.

Oktovan, I. P., Riyadi, M., & Masriah, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Gambar dan Menulis Terpimpin terhadap Peningkatan Siswa dalam Keterampilan Menulis. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 143. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v9i1.6468

Puspananda, D. R. (2022). Studi literatur: komik sebagai media pembelajaran yang efektif. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 85–92. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE

Rispul. (2012). Kaligrafi Arab sebagai Karya Seni. TSAQAFA, Jurnal Kajian Seni Budaya Islam Vol., 1(1), 9–18.

Shiddiq, J. (2022). Inovasi Pembelajaran Kaligrafi Di Pesantren Kaligrafi Dan Madrasah. Tifani, 2, 49–54.

Syarofah, A., Ichsan, Y., Kusumaningrum, H., & Rizky Nur Risam, M. (2022). Eksistensi Seni Kaligrafi Dalam Pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 20(1), 1–12. https://doi.org/10.37216/tadib.v20i1.536

Wicaksana, A. (2016). Peningkatan Mahārah Kitābah dengan Pembelajaran Kaligrafi: Bagaimana Relevansinya. Attanwir : JurnalKeislaman Dan Pendidikan, 13(2). https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Abdurrahman Abdurrahman, Arjuna Dwi Maulana, Khairunnisa Khairunnisa, Nayla Khalisa, Siti Nadiyyana, & Sahkholid Nasution. (2023). Pengaplikasian Seni Kaligrafi Dalam Meningkatkan Maharah Kitabah: Perspektif Sejarah. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(1), 47–60. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i1.919