Analisis Keunggulan Produk Pegadaian dalam Persaingan UPC dengan Menggunakan Teknik Competitive Profile Matrix (CPM) di UPC Karang Lewas dan UPC Alun-Alun Purwokerto
DOI:
https://doi.org/10.59059/jupiekes.v3i2.2394Keywords:
Pawnshop, Competitive Profile Matrix, product excellence, competition, UPC Karanglewas, UPC Alun-Alun PurwokertoAbstract
This study aims to analyze the superiority of Pegadaian products in competition between Branch Service Units (UPC) using the Competitive Profile Matrix (CPM) technique at UPC Karanglewas and UPC Alun-Alun Purwokerto. The approach used is descriptive qualitative through case studies, with data collection through in-depth interviews, observation, and documentation. CPM analysis is carried out by identifying key success factors such as service quality, product variety, price, promotion, ease of access, company reputation, and digital product innovation. The results of the study show that UPC Karanglewas has a stronger competitive position with a CPM score of 3.65 compared to UPC Alun-Alun Purwokerto which obtained a score of 3.25. The main advantages of UPC Karanglewas lie in a more complete product variety, ease of access, and digital innovation, while UPC Alun-Alun Purwokerto excels in promotion. This study recommends that each UPC strengthen product differentiation, increase digital service innovation, and optimize promotional strategies to strengthen competitiveness in the national pawn.
References
Antani, P. M., & Luthfi, M. Y. (2024). Analisis Strategi Bisnis Pada Pt. Rempoa Indonesia Teknologi. Jurnal Ekonomi Trisakti, 4(2), 1151-1158.
Cannon, Perreault dan McCarthy (2008). Pemasaran Dasar. Edisi enam belas: Jakarta. Salemba Empat
FAHREZI, A. K. ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK TABUNGAN EMAS DALAM UPAYA MENINGKATKAN MINAT NASABAH DI PT. PEGADAIAN (PERSERO) UPC BALUNG.
Gunawan, C., Suriana, I., & Arazy, D. R. (2022). Analisis Swot Pegadaian Digital Service Studi Kasus Pada Nasabah Pegadaian Cabang Manggar. Jurnal Mahasiswa Akuntansi Poltekba (JMAP), 4(1), 159-167.
Harisudin, M. O. H. D. (2011). Competitive profile matrix sebagai alat analisis strategi pemasaran produk atau jasa. SEPA: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 7(2).
Irawan, F., & Suranto, I. (2024). Perencanaan Strategi Pemasaran Di UMKM (Studi Kasus; CV. SR Bakery) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Juliandi, Azuar dan Irfan (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Edisi kedua. Bandung. Citapustaka Media Perintis
Kotler, Philip dan Keller Kevin (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi tiga belas: Erlangga. PT. Gelora Aksara Pratama
Lupiyoadi, Rambat (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi tiga: Jakarta. Salemba Empat
Nanda Prasetya Ningrum, R. (2019). ANALISIS STRATEGI BISNIS PADA LAYANAN APLIKASI MOBILE PEGADAIAN SYARIAH DIGITAL (PSD) MENGGUNAKAN SWOT ANALYSIS (STUDI PADA PT PEGADAIAN SYARIAH CABANG SIMPANG SKIP BENGKULU) (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).
Nasrullah, M. A. (2024). ANALISIS STRATEGI BERSAING KECAP MANIS BANGOMENGGUNAKAN COMPETITIVE PROFILE MATRIX (CPM) DI KOTASURAKARTA.
Nasrullah, M. A. (2024). ANALISIS STRATEGI BERSAING KECAP MANIS BANGOMENGGUNAKAN COMPETITIVE PROFILE MATRIX (CPM) DI KOTASURAKARTA.
Ningsih, Kustiawati dan Hamamah, Matriks Internal Factor Evaluation (IFE) dan External Faactor Evaluation (EFE) Buah Naga Organik (Hylocereus Undatus).
OISINA, M. R. (2018). ANALISIS SWOT STRATEGI PEMASARAN PRODUK-PRODUK PEMBIAYAAN PADA PEGADAIAN SYARIAH (Studi Pada Pegadaian Syariah Unit Way Halim) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
OISINA, M. R. (2018). ANALISIS SWOT STRATEGI PEMASARAN PRODUK-PRODUK PEMBIAYAAN PADA PEGADAIAN SYARIAH (Studi Pada Pegadaian Syariah Unit Way Halim) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Peter, J. Paul dan C.Olson, Jerry (2014) Prilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Edisi Sembilan: Jakarta. Salemba empat
Pratiwi, R. S., Aizza, D., Saputro, D., & Shafrani, Y. S. (2025). Analisis Kompetitif Pegadaian Syariah Purwokerto Menggunakan Metode Porter’s Five Forces Strategi Pemasaran Produk Gadai Tabungan Emas. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 4(2), 257-272.
Qazzam, A. A. (2021). Analisis SWOT Terhadap Produk Gadai Emas di Pegadaian Syariah Pinrang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare)
Rangkuti, Freddy (2014). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analasis SWOT. Edisi delapan belas. Jakarta. Gramedia
Santia, M., Budiman, F., & Eriawati, Y. (2023). Strategi Pemasaran Produk Gadai Emas Pada PT. Pegadaian Simpang Empat Pasaman Barat. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 2(4), 404-419.
Suharto, Frento T (2014). Menambang Kekayaan dari Bisnis Emas: Jakarta. Kompas Gramedia. PT. Elex Media Komputindo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi dan Keuangan Syariah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.