Character Formation in The First 1000 Days in Qs. Al-Mu’minun and Qs. Maryam

Authors

  • Okti Nurvadila Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Selvia Rahma Sari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Nasywa Intan Azzahra Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2498

Keywords:

Al-Quran, Character Formation, Human Creation, 1000 HPK

Abstract

This research explores the critical role of character development within the First 1000 Days of Life (F1000DoL) through the lens of the Qur'an, specifically examining Surah Al-Mu'minun, Maryam, Ibrahim, Al-Ahzab, and Al-A'raf. The F1000DoL, spanning from conception to a child's second birthday, is recognized as a crucial period influencing physical, cognitive, emotional, and moral growth. Employing a qualitative approach with literature review and content analysis, this study reveals a convergence between medical science and Qur'anic teachings on the significance of early life stages for character formation. The Qur'an highlights the impact of a mother's emotional and spiritual state during pregnancy. Character education strategies include nurturing affection, providing positive role models, instilling religious values through habit, and offering parental prayers. This study aims to offer a deeper understanding of how Qur'anic principles can optimize early childhood character development.

References

Afkarina, R.H., & Kurniawan, R. R. (2022). Proses Penciptaan Manusia Menurut Ilmu Sains Dan Al-Qur’an. Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir. 10-11

Anam, K. & Rustyawati, D. (2024). Upaya Pembentukan Karakter Religius Siswa melalui Pembiasaan Membaca Asmaul Husna di MTs Hasyimiyah. Jurnal Manajemen, Pendidikan, dan Pemikiran Islam. 10

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam.

Dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 7(1), 439–453.

Depdikbud, Kamus Besar Bahasa Indonesia, 39

Echols, J., M., & Shadly, H. (2006) Kamus Inggris-Indonesia, (Jakarta: PT. Gramedia). 107.

Errohmah, F. W., & Wahyudi, K. (2021). Upaya Melestarikan Budaya Religius Melalui Pembiasaan Berdoa Dan Membaca Asmaul-Husna Bersama Sebelum Pembelajaran Di Mts Matsaratul Huda Panempan Pamekasan. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 166–177. 4(2),

Fitriani, Heryana, E., & Raihan, Lutfiah,W., Darmalaksana, W. (2021). Proses Penciptaan Manusia Perspektif Al-Qur’an dan Kontekstualitasnya dengan Ilmu Pengetahuan Sains: Kajian Kesehatan Reproduksi, Jurnal Riset Agama.

Fitriani, Heryana,E. Raihan, Lutfiah.W, Darmalaksana,W.(2021) Proses Penciptaan Manusia Perspektif Al-Qur’an dan Kontekstualitasnya dengan Ilmu Pengetahuan Sains: Kajian Kesehatan Reproduksi. Jurnal Riset Agama, Vol 1(3). 723-725.

Hartati,Y.S., Dewi,P.A., Ifadah,L(2021). Penanaman Karakter Asma’ul Husna Pada Anak Usia Dini di PAUD ELPIST Temanggung. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 225.

Hoffman DJ. (2014). Growth retardation and metabolic programming: implications and consequences for adult health and disease risk. 90:325-8.

Martorell R, Zongrone A.(2012). Intergenerational influences on child growth and undernutrition. Paediatr Perinat Epidemiol;26 Suppl 1:302-14.

Muhammad, A. & Amiruddin, A. (2021) Peran Orang Tua dalam Mendidik dan Memahamkan Akhlak/Rukun Iman pada Anak. el-Idarah : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 4

Nurwulandari, D. A. (2020). Metode Modelling dalam Pendidikan Karakter pada Anak (Analisis Surat Al Ahzab Ayat 21). JM2PI: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(2), 271-303.

Pantu, A., & Luneto, B. (2014). Pendidikan Karakter Dan Bahasa, Al-Ulum. H 157

Robiah Husna. A & Rachmad Risqy.K. (2022). Proses Penciptaan Manusia Menurut Ilmu Sains Dan Al-Qur’an, Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir

Samani, M., & Hariyanto. (2016). Pendidikan Karakter (Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset), 43

Setiyowati, N. (2020). Pembentukan Kepribadian Islami Pada Anak Usia Dini,

Sholihah, E., & Robiyansyah, F. (2022). Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Di Sekolah

Sjarkawi, (2011). Pembentukan kepribadian anak, (Jakarta: PT.Bumi Aksara). 20

Soedarsono, S. (2013). Membangun Kembali Jati Diri Bangsa.

Yaumi, M. (2014). Pendidikan Karakter (Jakarta: Prenadamedia Group). 7

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Okti Nurvadila, Selvia Rahma Sari, & Nasywa Intan Azzahra. (2025). Character Formation in The First 1000 Days in Qs. Al-Mu’minun and Qs. Maryam. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(3), 41–62. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2498

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.