Optimalisasi Media Sosial dan E-commerce sebagai Strategi Pemasaran Produk

Studi Kasus pada Toko UD Kartini

Authors

  • Arif Hidayat Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Hafizhan Fakhri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zainarti Zainarti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/maslahah.v3i3.2541

Keywords:

Marketing strategy, social media, e-commerce, UMKM

Abstract

The advancement of digital technology has driven Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) to adopt social media and e-commerce-based marketing strategies to expand market reach. This study analyzes the use of social media and e-commerce by Toko UD Kartini as a product marketing strategy. Using a descriptive qualitative method through interviews and observations, it was found that the store relies solely on WhatsApp, without utilizing catalog features or other platforms such as Instagram and online marketplaces. The main challenges include limited human resources and lack of promotional channel diversification. Therefore, digital development strategies such as optimizing WhatsApp Business, using social media actively, and enhancing digital marketing skills are needed to support business growth in the digital era.

References

Achmad, Z. A., Azhari, T. Z., Esfandiar, W. N., Nuryaningrum, N., Syifana, A. F. D., & Cahyaningrum, I. (2020). Pemanfaatan media sosial dalam pemasaran produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 17-31. https://jurnalfdk.uinsa.ac.id/index.php/JIK/article/view/359

Ama, R. T., Kette, D., Bili, A., & Milla, M. (2024). Pengaruh Sumber Daya Manusia dalam Pengembangan Digital Marketing terhadap Minat Beli (Studi Kasus: Toko Sumber Usaha Sumba Barat Daya). Venus: Jurnal Publikasi Rumpun Ilmu Teknik, 2(3), 244–254. https://doi.org/10.61132/venus.v2i3.352

Hartono, R., & Yudianto, A. (2024). PEMANFAATAN APLIKASI WHATSAPP BUSINESS SEBAGAI MEDIA PROMOSI USAHA MAMA NAURA SHOP DESA TELUK MESJID KECAMATAN DANAU PANGGANG KABUPATEN HULU SUNGAI UTARA. Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1), 77-81. https://ejurnal.stiaamuntai.ac.id/index.php/JAB/article/view/531

Haque, M. G., Iskandar, A. S., Erlangga, H., & Sunarsi, D. (2022). Strategi pemasaran: Konsep, teori dan implementasi.

Melina, S., & Sudrartono, T. (2023). E‑commerce sebagai strategi pemasaran dalam upaya meningkatkan penjualan di Distro SPRK.Apparel Bandung. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 813–829. https://doi.org/10.31955/mea.v7i1.2925

Novitasari, A. T. (2022). Kontribusi umkm terhadap pertumbuhan ekonomi era digitalisasi melalui peran pemerintah. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 9(2), 184-204. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/JABE/article/view/13703/5398

Raharjo, A. P., & Tutiasri, R. P. (2024). Pemanfaatan Instagram Dan Whatsapp Sebagai Media Pemasaran Tenun Medali Mas Kediri. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(11), 68-74. https://www.jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/7251

Rambe, D. N. S., & Aslami, N. (2021). Analisis strategi pemasaran dalam pasar global. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 213-223. https://journal.laaroiba.com/index.php/elmujtama/article/view/853

Saputra, R., Adiprasetya, F., & Pulungan, P. (2024). Proyek pemasaran digital di sosial media dan e-commerce melalui pembuatan content marketing dan advertising campaign untuk meningkatkan brand awareness Racabel. Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2(5), 155. Tersedia di https://jurnal.arimbi.or.id/index.php/jrimk/article/view/460

Solihat, M., & Sandika, D. (2022). E-commerce di Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 16(2), 273-281.https://jibeka.asia.ac.id/index.php/jibeka/article/view/967

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Arif Hidayat Lubis, Muhammad Hafizhan Fakhri, & Zainarti Zainarti. (2025). Optimalisasi Media Sosial dan E-commerce sebagai Strategi Pemasaran Produk: Studi Kasus pada Toko UD Kartini. Maslahah : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 3(3), 341–350. https://doi.org/10.59059/maslahah.v3i3.2541

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.