Integrasi Ilmu Agama Dalam Sistem Pendidikan di Era Pasca Keruntuhan Kekhalifahan Islam

Authors

  • La Denna Hasri Monasari Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Indah Winarni Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Muhammad Fariz Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Herdi Tri Nanda Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Nurjanah Nurjanah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i4.1413

Keywords:

Religion, Scientific Integration, Islamic Education, Science

Abstract

Education and knowledge are essential for effectively integrating different fields of study. The combination of religious-based lessons with general lessons in the modern era is particularly important, especially in Islamic education. To achieve this, strong educational institutions are needed that can accommodate these fields of knowledge. The integration of science and religion into Islamic education can be achieved through various means. This includes incorporating science and religion into the curriculum, the teaching and learning process, and social education aspects. Therefore, high-quality educational institutions can blend religion and science to meet the needs of their students, rather than applying a dichotomy of knowledge.

References

Achmad, M. (2021). Integrasi sains dan agama: Peluang dan tantangan bagi Universitas Islam Indonesia. ABHATS: Jurnal Islam Ulil Albab, 50(1).

A-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan Dasar Integrasi Ilmu dalam Alquran. (n.d.).

Ahyani, H., Abduloh, A. Y., & Tobroni, T. (2021). Prinsip-prinsip dasar manajemen pendidikan Islam dalam Al-Qur’an. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 37–46. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.10148

Aminah, N. (n.d.). Dinamika integrasi ilmu agama dan ilmu pengetahuan modern dalam pendidikan Islam: Tantangan dan prospek. 3(2), 364–374.

Annajih, M. Z. H., Sa’idah, I., & Taufik. (2023). Konsep self-actualized Abraham Maslow: Perspektif psikologi sufistik. Edu Consilium: Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan Islam, 4(1), 43–52. https://doi.org/10.19105/ec.v4i1.7282

Daulay, H. P., Dahlan, Z., Diana, E., Sinulingga, B., & Khairiyah, F. (2020). Integrasi ilmu pengetahuan dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 1(2).

Fatah Natsir, N., & Haryanti, E. (2022). Tipologi integrasi ilmu agama dalam pemikiran Islam kontemporer. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Himmawan Ayathurrahman, & Sadam Fajar Shodiq. (2023). Integrasi ilmu agama-sains Badiuzzaman Said Nursi dan relevansinya dengan pendidikan agama Islam era digital di Indonesia. Bulletin of Indonesian Islamic Studies, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.51214/biis.v2i1.512

Irfhan Muktapa, M. (2021). Implikasi filsafat ilmu dan etika keilmuan dalam pengembangan ilmu pengetahuan modern. Jurnal Belaindika: Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 20–29.

Murali. (2022). Book chapter of proceedings journey-liaison academia and society: Integrasi ilmu agama dan ilmu umum (Integration of religion and general science, Vol. 1, Issue 1). https://j-las.lemkomindo.org/index.php/BCoPJ-LAS

Mutiara, I., & Maryono, N. H. (2022). Integrasi iman serta ilmu pengetahuan dalam pendidikan Islam (Kajian Al-Qur’an Surat Al-Isra’ Ayat 36). JASNA: Journal for Aswaja Studies, 2(1).

Nugraha, M. T. (2020). Integrasi ilmu dan agama: Praktik islamisasi ilmu pengetahuan umum di perguruan tinggi. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 29–37. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2020.vol17(1).3927

Pembelajaran, I., Dalam, H., Pendidikan, P., Di, A. I., Shodikun, E. M., Zaduqisti, E., Rifa’i Subhi, M., Abdurrahman, U. K. H., & Pekalongan, W. (2023). Implementasi pembelajaran humanisme dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di era modern. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 13–21.

Penelitian, J., & Lubis, A. P. (2022). Prosiding seminar internasional J-LAS integrasi sains dan agama serta implikasinya terhadap pendidikan Islam (Integration of science and religion and its implications for Islamic education, Vol. 1, Issue 1). https://j-las.lemkomindo.org/index.php/pj-las

Ridwan Daulay, A. (n.d.). Integrasi ilmu agama dan sains terhadap pendidikan Islam di era modern. JOSR: Journal of Social Research, 3(2), 717–724. http://ijsr.internationaljournallabs.com/index.php/ijsr

Sugiyono, S., & Iskandar, I. (2021). Integrasi sains dan teknologi dalam sistem pendidikan Islam menurut pandangan Al-Qur’an. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 4(1), 127–144. https://doi.org/10.21093/sajie.v0i0.4102

Zaim, M. (2019). Tujuan pendidikan perspektif Al-Quran dan Hadits (Isu dan strategi pengembangan pendidikan Islam). Muslim Heritage, 4(2). https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v4i2.1766

Zaman, M. K., & Fahruddin, M. M. (2023). Integrasi pendidikan Islam dan sains perspektif Ismail Raji Al-Faruqi. Es-Syajar: Journal of Islam, Science and Technology Integration, 1(1), 27–42. https://doi.org/10.18860/es.v1i1.19840

Published

2024-07-05

How to Cite

La Denna Hasri Monasari, Indah Winarni, Muhammad Fariz, Herdi Tri Nanda, & Nurjanah Nurjanah. (2024). Integrasi Ilmu Agama Dalam Sistem Pendidikan di Era Pasca Keruntuhan Kekhalifahan Islam. Mutiara : Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(4), 90–97. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i4.1413

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.