Penerapan Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas II SD

Authors

  • Istikhah Istikhah Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Iqnatia Alfiansyah Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Nanang Khoirul Umam Universitas Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i1.1114

Keywords:

Math learning outcomes, TGT Learning Model

Abstract

Based on the results of the analysis that has been carried out, it shows that students' learning outcomes in mathematics have increased. This is indicated by the increase in the class average score, namely at the time of pre-action 51.63 increased to 85.90 in cycle I then increased again in cycle II to 89.09. From the observation data obtained before carrying out the action, students seemed less active in learning. After being given action students look more active both in question and answer activities and during group activities.

References

Amin, T. A. , Y. M. , & C. M. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membiakkan Tanaman Secara Vegetatif Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Takalar . Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian , 3(3), 116.

Amri, K., Maya Arinjani, S., Sutriyani, W., & PGSD Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UNISNU Jepara, P. (2021). Analisis Penerapan Model TGT (Teams, Games And Tournament) Tehadap Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. In Formosa Journal of Applied Sciences (FJAS) (Vol. 1, Issue 1). https://journal.formosapublisher.org/index.php/fjas

Ismah, Z. , & E. T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Ditinjau Dari Kerjasama Siswa . Jurnal Pijar Mipa , 13(1), 82–85.

Karini, N. W. , A. A. A. G. , & C. W. I. M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Setting Lesson Study terhadap Sikap Ilmiah Siswa. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(1), 53–63.

Najoan, R. A. O. (2019). Strategi Pemecahan Soal Cerita Matematika di Sekolah Dasar .

Nurjanah, S., Arifin, F., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Syarif, U., & Jakarta, H. (2022). Siti Nurjanah | Fatkhul Arifin | Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Turnament (Tgt) dan Pengaruhnya Terhadap Pembelajaran Matematika Di Mi/Sd (Vol. 2, Issue 1).

Ratnasari, K. (2019). Proses Pembelajaran Inquiry Siswa MI Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Jurnal Auladuna, 1(02).

Rukmi Octaviana, D., Aditya Ramadhani, R., Achmad Siddiq Jember, U. K., & Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (n.d.). HAKIKAT MANUSIA: Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama. In Jurnal Tawadhu (Vol. 5, Issue 2).

Sandri, M. (2018). Pengaruh Media Lagu Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Sifat-sifat Bangun Datar Siswa Kelas 5 SD Negeri 5 Kota Bengkulu . JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1).

Saragih, A. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Kartu Bilangan Di Sekolah Dasar . Jurnal Reviewpendidikan Dan Pengajaran , 2(2), 213–220.

Sugiata Wayan I. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR . Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia , 2(2), 77–87.

Syafrudin, M. A. , & H. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) terhadap Kecerdasan Emosi Siswa MAN 2 Makasar . Jendela Olahraga, 5(1), 52.

Yunita, A. , J. R. , & K. S. E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament terhadap Hasil Belajar Siswa . Mosharafah : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 23–34.

Downloads

Published

2024-03-06

How to Cite

Istikhah Istikhah, Iqnatia Alfiansyah, & Nanang Khoirul Umam. (2024). Penerapan Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas II SD. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(1), 241–249. https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i1.1114

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.