Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Madrasah

Authors

  • Wardatul Janah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Leppe Firmansyah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Dessy Eka Citra Dewi Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2275

Keywords:

Improvement, Madrasas, Quality of learning

Abstract

Improving the quality of learning in madrasas is a strategic and sustainable effort that includes various aspects, starting from developing a contextual and integrative curriculum, improving the competence of teaching staff, to optimal utilization of educational technology. In the context of globalization and rapid development of science, madrasas are required not only to maintain their Islamic identity, but also to be able to produce graduates who are competent, have character, and are adaptive to the challenges of the times. Therefore, learning in madrasas needs to be designed holistically, integrating spiritual, moral, and intellectual values ​​with an innovative and participatory pedagogical approach. In addition, support from various parties such as the government, society, and religious institutions is an important factor in creating a superior and competitive madrasa education ecosystem. With these steps, it is hoped that madrasas can become educational institutions that are not only relevant to the needs of the times, but also make a significant contribution to producing a generation that is knowledgeable, moral, and highly competitive.

References

Arifin, Z. (2019). Evaluasi pembelajaran: Prinsip, teknik, dan prosedur. PT Remaja Rosdakarya.

Azra, A. (2012). Madrasah: Sejarah dan perkembangannya. Kencana Prenada Media Group.

Hakim, W. (2024). AKMI dan upaya peningkatan kualitas pembelajaran di madrasah. Journal of Madrasah Studies, 1(2).

Hasan Anshori, A., Syihabudin, T., & Budi, A. (2022). Strategi peningkatan mutu madrasah melalui pengembangan sumber daya guru di lingkungan Kementerian Agama Kabupaten Pandeglang. Ta’dibiya: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 2(1).

Marommatul Aisy, M., Nurjanah, N., Febriana, S. R., & Octaviani, W. (2024). Meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui penelitian tindakan kelas. Jurnal Pendidikan Islam Muta’allimin, 1(1).

Mubarok, M. (2024). Strategi kepala madrasah dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di MA Darul Hikmah Mojokerto. Eduthink: Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 5(1).

Mulyasa, E. (2018). Manajemen berbasis sekolah: Konsep, strategi, dan implementasi. Remaja Rosdakarya.

Munir, M. A., & Masruroh, D. (2024). Lesson study dalam peningkatan kualitas pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Kejiwan Wonosobo. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2).

Muqsith, M. M. (2023). Hubungan manajemen pembelajaran berbasis E-Learning dengan peningkatan kualitas pembelajaran: Penelitian pada peserta didik kelas XII Madrasah Aliyah Negeri se-Kota Bandung [Skripsi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung].

Muslich, M. (2017). Peningkatan mutu pendidikan: Upaya pengembangan profesionalisme guru. Bumi Aksara.

Musta’bsyiroh, M. (2024). Peningkatan kualitas madrasah yang berfokus pada penguatan program vokasi. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 11(2).

Nasution, S. (2016). Didaktik asas-asas mengajar. Bumi Aksara.

Rahim, A. (2014). Strategi peningkatan kualitas pendidikan di Madrasah Aliyah Kabupaten Sidrap (Tinjauan implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) [Disertasi, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar].

Septaria, K., Sholihin, M., Kholiq, A., Hayati, E., & Maulana. (2022). Peningkatan kualitas pendidik dan pembelajaran menuju madrasah yang unggul dan berkelanjutan. Jurnal Berdaya Mandiri, 4(2).

Solechan, S., Afif, Z. N., Sintasari, B., Azizah, M., & Kartiko, A. (2022). Pelatihan peningkatan kualitas pembelajaran di madrasah melalui manajemen mutu terpadu. An Naf’ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2).

Suparni. (2022). Peningkatan kualitas pembelajaran matematika bagi guru Madrasah Tsanawiyah. Jurnal PTK dan Pendidikan, 8(1).

Supriyadi, A. (2021). Pendidikan Islam berbasis teknologi dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di madrasah. Deepublish.

Wahyudi, D. (2020). Strategi peningkatan kualitas pembelajaran di madrasah berbasis Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 145–158.

Yusup, M. (2019). Pemanfaatan teknologi dalam peningkatan kualitas pendidikan Islam di madrasah. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 5(1), 30–42.

Zuhri, S. (2015). Madrasah dan peranannya dalam pendidikan Islam di Indonesia. Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2025-05-08

How to Cite

Wardatul Janah, Leppe Firmansyah, & Dessy Eka Citra Dewi. (2025). Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Madrasah. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(2), 29–43. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2275

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.