Analisis Kemampuan Membaca Lancar Level 2 Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v2i2.1331Keywords:
Ability, Reading fluently, StudentsAbstract
Fluent reading is the ability to master codes consisting of words by paying attention to the following factors: the ability to identify words automatically, the speed at which words move from one word to another, the procedures or expressions used in oral reading and accuracy. in translating the code to ensure the decoding process and understanding of the text being read. Therefore, the aim of this research is to analyze students' fluent reading abilities at level 2 in terms of reading accuracy and speed as well as fluency in reading texts with appropriate pauses, intonation and expression. The method used is a case study method through a reading test which is designed to assess the three main components of pauses, intonation and expression. The research subjects consisted of 3 2nd grade elementary school students|
References
Basam, F., & Sulfasyah, S. (2018). Metode Pembelajaran Multisensori Vakt Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar Siswa Kelas Ii. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 18–24. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i1.1235
Chandra, C. (2022). Model Pembelajaran Oral Reading Fluency.Depok : PT. Raja Grafindo Persada.
Chandra, C., Rahman, R., Damaianti, V. S., & Syaodih, E. (2021). Krisis Kemampuan Membaca Lancar Anak Indonesia Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Basicedu, 5(2), 903–910. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.848
Iii, B. A. B., & Penelitian, M. (2022). Chandra, 2022 PEMBELAJARAN ORAL READING FLUENCY MELALUI PEMODELAN PROSODI BERBANTUAN TUTOR BAGI SISWA SEKOLAH DASAR Universitas Pendidikan Indonesia I repository.upi.edu l perpustakaan.upi.edu. 54–88.
(Muslih et al., 2022)(Oktaviani et al., 2022)Azzahrah, A. A., & Rustini, T. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis melalui Media Pembelajaran Interaktif Digital melalui Aplikasi Gemar (Game Membaca Lancar) pada Peserta Didik Kelas 2 SDN Cinunuk 01. Journal on Education, 6(1), 1806–1811. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3159
Ga Riwu, E. E. N., & Melo, G. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Membaca Lancar Di Sd Negeri 5 Sabu Barat. Journal of Character and Elementary Education, 1(1), 62–72. https://doi.org/10.35508/jocee.v1i1.9962
Galappaththi, E. K. (2013). meningkatkan kemampuan membaca lancar dalam pembelajaran bahasa indonesia dengan menggunakan metode demonstrasi pada siswa kelas 1 sdn 02 mempawah timur. 55.
Hal, N. J., Makassar, K., Patta, R., & Rahman, A. (2023). Pinisi Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Penggunaan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. July, 892–904.
Kambu, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Baca pada Siswa Kelas 2 SD Negeri 6 Klablim Kota Sorong melalui Media Kartu Huruf. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 1(1), 36–44. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v1i1.312
Manusia, P., Bangsa, D. S., Setyawan, A., Saddhono, K., & ... (2019). FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA Maret, 2019.
Muslih, M. A., Odah, S. ", Hasan, N., & Tangerang, M. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 2 Di Sd Negeri Pekojan 02 Petang Kota Jakarta Barat. PANDAWA : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 4(1), 66–83. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Nurlaela, S., & Mu’awwanah, U. (2019). Penggunaan Media Big Book Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar Siswa Kelas Ii Mi Manbaul Hikmat. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 6(02), 119. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v6i02.2495
Oktaviani, L., Intiana, S. R. H., & Setiawan, H. (2022). Hubungan Pengelompokan Level Literasi terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas II SDN 1 Beleka Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 330–336. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.467
Penerapan, P., & Kelancaran, S. (n.d.). Kelancaran. 2.
Purwanti, A., Pratiwi, C. P., & Sartini, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Lancar melalui Model PBL berbantu Media APE pada Siswa Kelas 1. Journal of Education Research, 4(3), 1222–1230. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.280
Saputri, E. Y., Setyo, R., Arifin, Z., & Semarang, P. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Siswa Kelas II C Sekolah Dasar Negeri Gisikdrono 02 Semarang. Konfrensi Ilmiah Dasar, 2, 67–77.
Salsabila, Y. R., Lestari, S., & Budiarti, M. (2020). Analisis kemampuan membaca siswa kelas II sekolah dasar. Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 339–344. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1590
Sawiyah, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar dengan Menerapkan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Make a Match Siswa Kelas III Semester 2 SD Negeri 64/IV Kota Baru Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 315. https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i2.650
SUMIATI. (2017). peningkatan keterampilan membaca lancar menggunakakn metode latihan ( drill) di kelas ii sekolah dasar. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 51–66. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1
Yolanda, D. (2018). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Samudra. Skripsi, 2018(170407025), 1–15. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/2311
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.