Membaca Lancar Level I Siswa Kelas I SD
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i2.2327Keywords:
First-Grade Students, Picture Story, Reading Fluency, Reading SkillsAbstract
This study focuses on improving the reading fluency of first-grade students at, through the use of the picture story method. Initial observations revealed that students struggled with reading fluency, including word pronunciation and the use of appropriate intonation and expression. As a solution, the picture story method was applied, which helps students engage with the text by providing visual support throgh images. The findings show that this method successfully improved the students' reading fluency, pronunciation, and engagement in the learning process. The picture story method proves to be an effective tool for enhancing reading skills in eaely-grade students.
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Atthahirah Azzahra, Fajar, M. M., Rabbani, S., Chandra, & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level I di sekolah dasar. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 3(1), 171–182. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.152
Eli Sofpia, Salsabilla, C., & Suriani, A. (2024). Peningkatan kemampuan membaca lancar melalui metode studi kasus melalui media cerita bergambar pada siswa kelas 1 SD. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(3), 101–109. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1409
Fitri, N. A., Kasmayulia, R., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level 2 siswa SD. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(2), 265–274.
Fitrianawati, M., Tanjong, P., & Ratna, A. (2020). Penggunaan media kartu huruf dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak kelas I SD Negeri 9 Langkahan Kecamatan Langkahan. Prosiding Pendidikan Guru Fakultas Ilmu Pendidikan, 3, 698–706.
Hasbrouck, J., & Tindal, G. (2006). Oral reading fluency norms: A valuable assessment tool for reading teachers. The Reading Teacher, 59(7), 636–644. https://doi.org/10.1598/RT.59.7.3
Hasna, S. (2023). Penerapan metode card sort menggunakan media kartu gambar untuk meningkatkan keterampilan membaca permulaan pada siswa kelas I SD Negeri 4 Napabalano Kab. Muna. Jurnal Pendidikan Ar-Rashid, 8(1), 1–11.
Juariah, J. (2020). Peningkatan kemampuan membaca cepat dan memahami isi bacaan siswa kelas V SDN Wanasari 12. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 23–30.
Kadir, D. (2020). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I SDN 05 Wanggarasi tahun 2014/2015 melalui media gambar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(2), 93–100.
Lestari, M. (2013). Strategi pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Universitas Terbuka.
Mifta Hurrahmi, Putri, W. M., Chandra, & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level 3 siswa sekolah dasar di Kota Padang. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 304–324. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.741
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nation, I. S. P. (2009). Teaching ESL/EFL reading and writing. Routledge.
Nurhayati, & Fadilah, Y. (2022). Peningkatan kemampuan membaca cepat melalui media cerita bergambar pada siswa kelas rendah MI Darul Ulum Bantaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 141–154.
Rahmawati, N., & Pandjaitan, L. N. (2020). Penerapan metode multisensori untuk kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I di SD X Bangkalan. Insight: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 16(2), 373–392.
Sari, R. K., MS, Z., & Boeriswati, E. (2017). Keterampilan membaca cepat melalui metode resitasi. Jurnal Pendidikan Dasar, 8, 79–88.
Sela, S. A., Yulida, Y. A., Hasmi, H. S., & Sakroni, S. (2022). Meningkatkan kemampuan membaca dengan menggunakan metode multisensori VAKT pada siswa sekolah dasar. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(6), 781–789.
Sudijono, A. (2012). Pengantar statistik pendidikan. Rajawali Pers.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.