Dinamika Implementasi Kebijakan Zonasi Pada Penerimaan Peserta Didik Baru

Authors

  • Saidah Syakira Universitas Muhammadiyah Riau
  • Resya Eka Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Adam Jakrinur Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Ari Khairan Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2694

Keywords:

PPDB, Zoning System, Affirmative Pathway, Educational Equity, Library Research

Abstract

This article explores the dynamics of implementing the New Student Admission (PPDB) policy, focusing on the zoning system. The study aims to analyze how this policy is carried out at the school level and the various challenges encountered during its implementation. Using a qualitative approach through observations, interviews, and document studies, the findings show that although the zoning system has succeeded in reducing the distance between students’ homes and schools, disparities in school quality remain unresolved. The affirmative pathway has not effectively reached its target groups due to limited outreach and lack of supporting facilities. Additionally, technical issues such as online system errors, address manipulation, and poor coordination between schools and education offices are significant obstacles in implementation. The study concludes that improving digital systems, enhancing human resource capacity, and actively involving communities are essential steps to ensure equitable access to and quality of education as envisioned by the policy.

References

Akhyar, Y. (2024). Implementasi Sistem Zonasi Pada Program Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB): Studi Kasus SMAN 2 Pekanbaru. Jurnal Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 105–118.

Anwar, & Maulana, C. (2025). Faktor Penyebab Dan Penegakan Hukum Tindak Pidana Pemalsuan Kartu Keluarga Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Jalur Zonasi Di Kota Bogor. Universitas Islam Indonesia.

Ardianto, I. (2025). Implementasi Kebijakan Publik Pada Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Di UPTD SMP Negeri 2 Balongan Kabupaten Indramayu. Demagogi: Journal Of Social Sciences, Economics And Education, 3(3), 208–223. Https://Doi.Org/10.61166/Demagogi.V3i3.114

Fauzi, M., Harahap, I., & Nasution, M. R. (2024). Pemimpin Yang Adil Dalam Al-Qur’ān (Studi Komparasi Ayat-Ayat Kepemimpinan Menurut Tafsīr Ibnu Kaṡīr Dan Tafsīr Sayyid Quṭhb). Jurnal Ilmu Agama, 7(1). Https://Jayapanguspress.Penerbit.Org/Index.Php/Kamaya

Fionita, W. (2025). Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru Berdasarkan Sistem Zonasi Di SMA Negeri 1 Muaro Jambi.

Jayadi, R. (2025). Dinamika Pengambilan Keputusan Pendidikan Pada Sekolah Negeri Berbasis Zonasi: Perspektif Kepala Sekolah Dan Guru. Jalanjuang: Jurnal Kependidikan Dan Pembelajaran, 1(1).

Khodijah, S. (2025). Evaluasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru Sistem Zonasi Di Kota Bandung (Studi Kasus Pada PPDB Di Kecamatan Sukajadi). JMAT: Jurnal Media Administrasi Terapan, 05, 90–96.

Nanggala, A. (2020). Analisis Wacana Pembaharuan Kebijakan Zonasi Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nadiem Makarim Sebagai Solusi Pemerataan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8.

Nurohman, F., Goro, S. F., & Harahap, C. B. (2025). Analisis Kebijakan Zonasi: Upaya Pemerataan Pendidikan Di Indonesia. Gunung Djati Conference Series, 50. Https://Conferences.Uinsgd.Ac.Id/Gdcs

Safarah, A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program Zonasi Di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pemerataan Kualitas Pendidikan Di Indonesia. LENTERA PENDIDIKAN, 21, 206–213.

Sari, N., & Dewi, R. (2023). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB). Journal Of Social And Policy Issues, 50–56. Https://Doi.Org/10.58835/Jspi.V3i2.161

Solichin, M., & Kutsi, I. (2019). Implementasi Permendikbud Nomor 14 Tahun 2018 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Berbasis Sistem Zonasi Pada Tingkat Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar Di Kecamatan Jombang. Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 5(1), 20–39.

Ulfa, A. S. (2025). Evaluasi Kebijakan Sistem Zonasi Di SMP Negeri Kabupaten Lampung Tengah. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Yudha Bramantyo, R., Cahyo Setiono, G., Windradi, F., Pujiono, B., & Gunawan Wicaksono, D. (2022). Implementasi Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 18B Ayat 2 Tentang Pengakuan Negara Terhadap Norma Adat Dalam Perspektif Religius Dan Ritualis Masyarakat Dusun Temboro Kecamatan Wates Kabupaten Kediri. Jurnal Transparansi Hukum.

Yunggin, Y., & Sumarsono, R. B. (2025). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Tingkat SDN 020 Tana Tidung. Proceedings Series Of Educational Studies.

Downloads

Published

2025-08-04

How to Cite

Saidah Syakira, Resya Eka Putri, Adam Jakrinur, & Muhammad Ari Khairan. (2025). Dinamika Implementasi Kebijakan Zonasi Pada Penerimaan Peserta Didik Baru. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(3), 300–309. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2694

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.