Transformasi Peran Guru Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang
DOI:
https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.694Keywords:
Transformation, Digital Era, Challenges, OpportunitiesAbstract
This research aims to analyze the Transformation of Teacher Roles in the Digital Era. The method in this research is a qualitative research method with a narrative approach. Interview data was transcribed and reviewed using thematic content analysis. This study reports three important data themes which include teachers' adaptability to the digital era, challenges faced by teachers in learning in the digital era, opportunities faced by teachers in learning in the digital era and teachers' strategies in facing learning in the digital era. In this way, researchers investigate how teachers can overcome these challenges and take advantage of these opportunities to improve the quality of education in the digital era. By combining innovative approaches to teaching and investment in teacher professional development, the transformation of the teacher's role in the digital era can be a vehicle for creating more effective and inclusive learning experiences.
References
Adawiyah, Rabiatul. (2022). Peran Literasi Digital Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Hadits. Pekalongan: Nasya Expanding Management.
Agustin, Nella dkk. (2021). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa. Yogyakarta: UAD Press.
Andriani. (2015). T. SISTEM PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI. Jurnal Sosial Budaya. 12 (1).
Astini, N. K. S. (2018). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Bagi Guru Sekolah Dasar Untuk Menyiapkan Generasi Milenial. Jakarta: Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya.
Fahroji, O. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter. Qathrunâ, 7(1).
Fitriyadi, H. (2013). “Integrasi Teknologi Informasi Komunikasi Dalam Pendidikan: Potensi Manfaat, Masyarakat Berbasis Pengetahuan, Pendidikan Nilai, Strategi Implementasi Dan Pengembangan Profesional”. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21 (3).
Hidayatullah, Ach. (2018). Digital Learning. Surabaya: UM Surabaya Publishing.
Lase, D., Waruwu, E., & Waruwu, S. (2022). Integrasi TIK dan Pengembangan Kompetensi Digital Guru Prajabatan di Perguruan Tinggi. LAURU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi. 1(1).
Latif, A. (2020). Tantangan Guru dan Masalah Sosial Di Era Digital. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).
Mahanal, S. (2017). Peran Guru Dalam Melahirkan Generasi Emas Dengan Keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo, 1.
Nurdyansyah. (2017). Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan. Sumber Daya Dalam Teknologi Pendidikan, 1–22.
Rahayu, Puji RRahay. (2019). Pengaruh Era Digital terhadap Perkembangan Bahasa Anak. dalam Jurnal Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Anak. 2 (1).
Sudjana, Nana dan Rivai. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Susanto, A. B. (2017). PERAN GURU PAI DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SDIT MUHAMMADIYAH GUNUNG TERANG KECAMATAN LANGKAPURA BANDAR LAMPUNG.
Tarihoran, E. (2019). Guru Dalam Pengajaran Abad 21. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1).
Zubaidah, S. 2020. Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran Online.
Zulhafizh, Z. (2022). Manajemen Informasi sebagai Penguatan Pemahaman Belajar di Era Pandemi Covid 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 2022.