Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Gadget

Authors

  • Juraidah Juraidah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nayla Rizka Irwani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurhayati Nurhayati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rapiqah Hayati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yasmina Fajri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hairani Ananda Putri6 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khadijah Khadijah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v5i3.1333

Keywords:

Gadgets, socio-emotional development, early childhood

Abstract

Currently, technological advancements are progressing rapidly, and various modern inventions are aimed at enchancing human mobility and freedom of movement in daily life. One example of rapidy developing technology is gadgets. This journal aims to understand the impact of gadgets in the socio-emotional development of young children. The authors of this journal employed a literature review research method. The use of gadgets in early childhood has a significant impact on their socio-emotional deveploment, both positive and negative, depending on the duration, content, and contet of usage

References

Apriani, H., Sumardi, & Elan. (2022). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Kasus di SPS Taam Annuur Kota Tasikmalaya). Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 4406–4416. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3035005&val=20674&title=Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Studi Kasus di SPS Taam Annuur Kota Tasikmalaya

Damayanti, E., Ahmad, A., & Bara, A. (2020). Dampak Negatif Penggunaan Gadget Berdasarkan Aspek Perkembangan Anak Di Sorowako. Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 4(1), 1–22. https://doi.org/10.21274/martabat.2020.4.1.1-22

Herliani, H. A., Febriyanti, F., & Atika, N. (2022). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Gadget Di Desa Sembadak Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13155–13162. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/4535%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/4535/3825

Hidayat, A., & Maesyaroh, S. S. (2022). Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(5), 356. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v1i5.159

Nihaya, F., Rahmawati, A., & Nurjanah, N. E. (2024). Dampak Penggunaan Gadget Pada Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 12(1), 85. https://doi.org/10.20961/kc.v12i1.65867

Octaviana, E., & Asih, S. W. (2022). Analisis Penggunaan Gadget pada Perkembangan Sosial Emosional Anak di PAUD Darul Aman Kabupaten Temanggung. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 53–62. https://doi.org/10.59944/jipsi.v1i1.15

Pardede, R., & Watini, S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Pada Perkembangan Emosional Anak Usia Dini di TK Adifa Karang Mulya Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4728–4735. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1633

Purwaningtyas, F. D., Septiana, Y., Aprilia, H., & Candra, G. (2023). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Wijaya Putra (Psikowipa), 4(1), 1–9. https://doi.org/10.38156/psikowipa.v4i1.84

Rismala, Y., Aguswan, Priyantoro, D. E., & Suryadi. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 1(01), 46–55. https://doi.org/10.56872/elathfal.v1i01.273

Siregar, I. S. (2022). Dampak Penggunaaan Gadget Pada Anak Usia Dini Studi Kasus Pada Anak Usia Dini Desa Siolip. Jurnal Pendidikan Islam Anak usia Dini, 2(1), 140–153.

Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan emosi anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1689–1695. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1162?articlesBySameAuthorPage=2

Yana, M. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini ( Studi Kasus Di Tk Elekrina Kertapati Palembang). PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 78–93. https://doi.org/10.31851/pernik.v2i2.3840

Yumarn, I. (2017). PENGARUH GADGET TERHADAP ANAK USIA DINI. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 8, 5–24. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf

Published

2024-06-19

How to Cite

Juraidah Juraidah, Nayla Rizka Irwani, Nurhayati Nurhayati, Rapiqah Hayati, Yasmina Fajri, Hairani Ananda Putri6, & Khadijah Khadijah. (2024). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Gadget. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(3), 45–52. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i3.1333

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.