Implementasi Layanan Bimbingan Klasikal Sebagai Upaya Preventif dan Kuratif Terhadap Kecanduan Game Online pada Siswa SMP Negeri 2 Kuala

Authors

  • Elvidayani Elvidayani Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Uli Makmun Hasibuan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Putri Syahrani Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Lalu Rifki Sanjaya Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2547

Keywords:

classical guidance, online game addiction, junior high school students, preventive

Abstract

This study uses a qualitative method with a descriptive approach to reveal how the implementation of classical guidance services plays a role as a preventive and curative effort against online game addiction in students of SMP Negeri 2 Kuala. The problem of online game addiction has become a phenomenon that disrupts the learning process and social-emotional development of students. In this study, data were collected through observation, in-depth interviews with BK teachers, homeroom teachers, and several students who were indicated to be addicted, as well as documentation of the guidance program being run. The results of the study showed that classical guidance services were able to provide students with an understanding of the negative impacts of online game addiction and raise awareness to manage playing time healthily. Preventive efforts were made through the delivery of material on time management, the consequences of addictive behavior, and strengthening learning motivation. Meanwhile, the curative approach was applied with further counseling for students who had shown symptoms of severe addiction. BK teachers also involved parents in the student recovery process. In conclusion, classical guidance services have a significant role in overcoming online game addiction if implemented systematically and continuously.

References

Fadillah, R., & Nurhalimah, H. (2019). Strategi Guru Bimbingan dan Konseling dalam Mengatasi Kecanduan Game Online pada Peserta Didik SMP. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 9(1), 23–32.

Herlina, S., & Dewi, R. K. (2020). Implementasi Layanan Bimbingan Klasikal dalam Menumbuhkan Kesadaran Penggunaan Internet Sehat. Jurnal Psikopedagogia, 9(2), 87–94.

Kusuma, Y. D., & Aini, N. (2023). Kompetensi Guru BK dalam Menyusun Program Bimbingan Klasikal di Era Digital. Jurnal Konseling Edukasi, 7(1), 55–63.

Maulana, R., & Pratama, M. (2020). Dampak Game Online terhadap Perilaku Siswa SMP dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 102–113.

Putri, E. R., & Widiastuti, E. (2021). Peran Konselor dalam Menangani Kecanduan Game Online pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Psikologi dan Konseling, 7(1), 45–52.

Ramadhani, F., & Permana, R. (2021). Evaluasi Pelaksanaan Layanan Bimbingan Klasikal dalam Mencegah Perilaku Adiktif Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(2), 77–89.

Simanjuntak, S. A., & Rahayu, N. (2019). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian Bimbingan dan Konseling: Studi Kasus di Sekolah Menengah. Jurnal Ilmiah Konseling, 8(1), 65–72.

Wijaya, A. F., & Handayani, M. (2021). Peran Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Mengatasi Masalah Psikososial Remaja di Era Digital. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 10(1), 23–31.

Yuliana, D., & Sari, M. N. (2022). Penerapan Layanan Klasikal untuk Meningkatkan Kesadaran Diri terhadap Ketergantungan Game Online. Jurnal Konseling dan Psikologi Pendidikan, 4(2), 58–66.

Anggraini, N., & Fitriani, L. (2021). Strategi Guru BK dalam Implementasi Layanan Klasikal untuk Mengatasi Ketergantungan Game Online pada Remaja. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 9(2), 111–121.

Fauziah, H., & Ramadhan, B. (2019). Peran Guru BK dalam Penanganan Permasalahan Kecanduan Game Online di Sekolah. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 5(1), 88–96.

Hidayat, T., & Marlina, D. (2021). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Klasikal dalam Meningkatkan Perilaku Adaptif Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 7(2), 134–142.

Latifah, N., & Sari, A. (2019). Penerapan Teori Perilaku dalam Mengatasi Ketergantungan Game Online pada Remaja. Jurnal Kajian Psikologi, 10(1), 53–60.

Prayogi, H., & Rahmawati, I. (2020). Efektivitas Layanan Klasikal dalam Meningkatkan Kesadaran Penggunaan Media Digital yang Sehat. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 8(1), 25–33.

Ramadhani, R., & Yuniarti, D. (2023). Implementasi Layanan BK Klasikal dalam Upaya Preventif Kecanduan Game Online di SMP. Jurnal Ilmiah Konseling Nusantara, 5(1), 77–85.

Rizki, R., & Amelia, T. (2022). Dampak Kecanduan Game Online terhadap Perilaku Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Psikologi & Pendidikan Indonesia, 11(1), 45–54.

Susanti, A., & Wijaya, P. (2021). Faktor Penyebab dan Dampak Kecanduan Game Online pada Remaja. Jurnal Pendidikan Remaja, 6(2), 91–98.

Syafruddin, A., & Lestari, M. (2021). Peran Guru BK dalam Meningkatkan Kesadaran Siswa terhadap Risiko Ketergantungan Game. Jurnal Konseling Transformasional, 4(1), 60–69.

Utami, E., & Kurniawan, H. (2020). Pengaruh Teori Perkembangan Remaja terhadap Pola Ketergantungan Game Online. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 12(2), 73–82.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Elvidayani Elvidayani, Uli Makmun Hasibuan, Putri Syahrani, & Lalu Rifki Sanjaya. (2025). Implementasi Layanan Bimbingan Klasikal Sebagai Upaya Preventif dan Kuratif Terhadap Kecanduan Game Online pada Siswa SMP Negeri 2 Kuala. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(3), 120–130. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2547

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.