Menumbuhkan Sikap Bangga Berbahasa Indonesia Sebagai Bahasa Nasional Dan Internasional
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v3i4.28Keywords:
Language attitude, Indonesian, ProudAbstract
Over the years, Indonesian has developed into the state language and national language, but many Indonesians cannot be proud of it. When they talk about Indonesia without really understanding it, the fact is clear. One of the reasons for this lack of pride is the implementation of the educational process by the government, the community, and the teaching staff. Although there are several rules regarding the use of the Indonesian language, the government has not taken serious action against public violations. people are more proud to use a foreign language than Indonesian, and young people today are less interested in learning it so they cannot create pride in their language, namely Indonesian.
References
Bahasa, P. (2008). Tesaurus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa, Depertemen Pendidikan Nasional.
Christin, N. (2021). Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia sebagai Wujud Bela Negara. Available at: https://yoursay.suara.com/news/2021/01/09/102738/bangga-menggunakan-bahasa-indonesia-sebagai-wujud-bela-negara, diakses tanggal 7 Oktober 2022.
Daffa, A. (2021). Aku Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia. Available at: https://www.viva.co.id/vstory/sastra-vstory/1338559-aku-bangga-menggunakan-bahasa-indonesia, diakses tanggal 5 Oktober 2022.
Herliani, Y., Isnaini, H., & Puspitasari, P. (2020). Penyuluhan Pentingnya Literasi di
Masa Pandemik pada Siswa SMK Profita Bandung Tahun Ajaran 2020/2021.
Community Development Journal, Vol. 1 No. 3, 277-283.
Isnaini, H. (2017). Memburu "Cinta" dengan Mantra: Analisis Puisi Mantra Orang Jawa
Karya Sapardi Djoko Damono dan Mantra Lisan. Semantik, 3(2), 158-177.
Isnaini, H. (2022). Komunikasi Tokoh Pingkan dalam Merepresentasikan Konsep “Modern
Meisje” Pada Novel Hujan Bulan Juni MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 1,
Nomor 2, 164-172 doi:https://doi.org/10.54259/mukasi.v1i2.867
Isnaini, H., & Herliani, Y. (2020). Penyuluhan Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis
Karakter di SMK Profita Kota Bandung Tahun Ajaran 2019-2020. Community
Development Journal, Vol. 1 No. 2, 78-83.
Johannes, I. K. (2019). Kausa yang Halal dan Kedudukan Bahasa Indonesia dalam Hukum Perjanjian. Sinar Grafika.
Lestari, D., Helviani, & Isnaini, H. (2018). Representasi Nilai-Nilai Karakter pada Tokoh Ibu
dalam Cerita Rakyat "Timun Mas". Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra
Indonesia, Volume 1, Nomor 6, 911-918.
Mustika, I., & Isnaini, H. (2021). Konsep Cinta pada Puisi-Puisi Karya Sapardi Djoko Damono:
Analisis Semiotika Carles Sanders Pierce. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora,
Vol. 6 No. 1 Maret 2021, 1-10.
Rukni, S. (2013). Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa.
Jurnal Ilmiah Buana Sastra. http://hdl.handle.net/11617/3483.
Supini, P., Sudradjat, R. T., & Isnaini, H. (2021). Pembelajaran Menulis Teks Drama dengan Menggunakan Metode Picture and Picture. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, IKIP Siliwangi, Vol. 4 No. 1, 16-23.
U Mansyur. (2018). Sikap Bahasa Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Perguruan tinggi https://osf.io/preprints/inarxiv/te3df/.