Menumbuhkan Sikap Bangga Berbahasa Indonesia Sebagai Bahasa Nasional Dan Internasional

Authors

  • Nurlaela Az Zahra Universitas Islam Bandung
  • Wulan Ambarwati Universitas Islam Bandung

DOI:

https://doi.org/10.59059/tarim.v3i4.28

Keywords:

Language attitude, Indonesian, Proud

Abstract

Over the years, Indonesian has developed into the state language and national language, but many Indonesians cannot be proud of it. When they talk about Indonesia without really understanding it, the fact is clear. One of the reasons for this lack of pride is the implementation of the educational process by the government, the community, and the teaching staff. Although there are several rules regarding the use of the Indonesian language, the government has not taken serious action against public violations. people are more proud to use a foreign language than Indonesian, and young people today are less interested in learning it so they cannot create pride in their language, namely Indonesian.

References

Bahasa, P. (2008). Tesaurus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa, Depertemen Pendidikan Nasional.

Christin, N. (2021). Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia sebagai Wujud Bela Negara. Available at: https://yoursay.suara.com/news/2021/01/09/102738/bangga-menggunakan-bahasa-indonesia-sebagai-wujud-bela-negara, diakses tanggal 7 Oktober 2022.

Daffa, A. (2021). Aku Bangga Menggunakan Bahasa Indonesia. Available at: https://www.viva.co.id/vstory/sastra-vstory/1338559-aku-bangga-menggunakan-bahasa-indonesia, diakses tanggal 5 Oktober 2022.

Herliani, Y., Isnaini, H., & Puspitasari, P. (2020). Penyuluhan Pentingnya Literasi di

Masa Pandemik pada Siswa SMK Profita Bandung Tahun Ajaran 2020/2021.

Community Development Journal, Vol. 1 No. 3, 277-283.

Isnaini, H. (2017). Memburu "Cinta" dengan Mantra: Analisis Puisi Mantra Orang Jawa

Karya Sapardi Djoko Damono dan Mantra Lisan. Semantik, 3(2), 158-177.

Isnaini, H. (2022). Komunikasi Tokoh Pingkan dalam Merepresentasikan Konsep “Modern

Meisje” Pada Novel Hujan Bulan Juni MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 1,

Nomor 2, 164-172 doi:https://doi.org/10.54259/mukasi.v1i2.867

Isnaini, H., & Herliani, Y. (2020). Penyuluhan Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis

Karakter di SMK Profita Kota Bandung Tahun Ajaran 2019-2020. Community

Development Journal, Vol. 1 No. 2, 78-83.

Johannes, I. K. (2019). Kausa yang Halal dan Kedudukan Bahasa Indonesia dalam Hukum Perjanjian. Sinar Grafika.

Lestari, D., Helviani, & Isnaini, H. (2018). Representasi Nilai-Nilai Karakter pada Tokoh Ibu

dalam Cerita Rakyat "Timun Mas". Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra

Indonesia, Volume 1, Nomor 6, 911-918.

Mustika, I., & Isnaini, H. (2021). Konsep Cinta pada Puisi-Puisi Karya Sapardi Djoko Damono:

Analisis Semiotika Carles Sanders Pierce. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora,

Vol. 6 No. 1 Maret 2021, 1-10.

Rukni, S. (2013). Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa.

Jurnal Ilmiah Buana Sastra. http://hdl.handle.net/11617/3483.

Supini, P., Sudradjat, R. T., & Isnaini, H. (2021). Pembelajaran Menulis Teks Drama dengan Menggunakan Metode Picture and Picture. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, IKIP Siliwangi, Vol. 4 No. 1, 16-23.

U Mansyur. (2018). Sikap Bahasa Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Perguruan tinggi https://osf.io/preprints/inarxiv/te3df/.

Downloads

Published

2022-10-27

How to Cite

Nurlaela Az Zahra, & Wulan Ambarwati. (2022). Menumbuhkan Sikap Bangga Berbahasa Indonesia Sebagai Bahasa Nasional Dan Internasional. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 3(4), 28–34. https://doi.org/10.59059/tarim.v3i4.28

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.