Pendidikan Profetik Dalam Konteks Global: Tantangan dan Peluang

Authors

  • Wahyu Ningsih STAI Fatahillah Serpong
  • Rohani Rohani TK. Majma’ul Bahrain Rawa Mekar Jaya Serpong
  • Sifa Safitri TK. IT An-Naba Gunung Sindur

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.1033

Keywords:

Prophetic Education, Global, Challenges and Opportunities

Abstract

This journal explores the impact and dynamics of prophetic education in a global context, highlighting the challenges and opportunities faced. Through a literature analysis approach, this research investigates how Islamic prophetic values can be significantly integrated into diverse global education systems. Identified challenges include cultural differences, varying understandings of Islam, and rapid social change. On the other hand, opportunities arise in the form of cross-cultural collaboration, global knowledge exchange, and the development of innovative educational strategies. By delving deeper, this journal provides insight into how prophetic education can be an important instrument for building better understanding, harmony and tolerance in an increasingly complex global educational environment.

References

Azyumardi. (1999). Pendidikan Islam dan Modernisasi. Jakarta: Logos.

Barry, D. a. (2001). Kamus Ilmiyah Populer. Surabaya: Arloka.

Daulay, H. P. (2012). Pendidikan Islam dalam System Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Fathatul Mar'aha, M. R. (2021). Konsep Pendidikan dalam Paradigma Profetik Untuk Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Penelitian Agama, 144.

Jalaludin. (2001). Teologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kebudayaan, D. P. (1994). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Kuntowijoyo. (1998). Paradigma Islam Interpretasi Untuk Aksi. Bandung: Mizan.

Latifah, N. (2017). Pendidikan Islam di Era Globalisasi. Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 196.

Machali, I. (2004). Pendidikan Islam dan Tantangan Globalisasi. Yogyakarta: Presma Fak Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Mar'aha, F., & Roqib, M. (2021). Konsep Pendidikan Islam dalam Paradigma Profetik untuk Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Penelitian Agama, 144.

Pranowo, B. (2006). Reformasi Pendidikan Islam dalam Millenium III dalam " Quo Vadis Pendidikan Islam Pembacaan Realitas Pendidikan Islam, Sosial dan Keagamaan. Malang: UIN Malang Perss.

Rahmad, J. (1991). Islam Alternatif. Bandung: Mizan.

Rahman, F. (1995). Islam Modernitas Transformasi Intelektual. Bandung: Pustaka Belajar.

Tilaar, H. (2012). Pengembangan Kreativitas dan Enterpreneuship dalam Pendidikan Nasional. Jakarta: PT. Kompas Media Nusantara.

Downloads

Published

2024-01-13

How to Cite

Wahyu Ningsih, Rohani Rohani, & Sifa Safitri. (2024). Pendidikan Profetik Dalam Konteks Global: Tantangan dan Peluang. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 271–283. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.1033

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.