Menghadapi Degradasi Moral Generasi Muda Melalui Penerapan Pendidikan Islam Pada Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.1038Keywords:
Moral Degradation, Young Generation, Islamic EducationAbstract
This research discusses the moral degradation of the younger generation in Indonesia and the role of Islamic education in overcoming this problem. The phenomenon of moral degradation of the younger generation is increasingly disturbing with the increasing number of cases of tarnished morals, both in direct social interactions and via social media. The main causes of this moral degradation include promiscuity, unwise use of social media, and lack of supervision from parents. Islamic education is considered a relevant solution to face this problem. In this research, the Systematic Literature Review (SLR) method was used to collect and analyze related literature. The findings of this research show that Islamic education has an integral, progressive and functional role in overcoming the moral degradation of the younger generation. The integration of Islamic education in the school curriculum is also considered important to shape the character of students. However, there are internal and external challenges faced in implementing Islamic education, including a less comprehensive understanding of Islamic teachings, as well as the negative influence of scientific and technological progress. This research contributes to understanding the complexity of the moral degradation of the younger generation and the relevance of Islamic education as a solution in facing these challenges. Therefore, it is important for Islamic educational institutions to continue to develop effective and relevant strategies in shaping the morals of the younger generation through Islamic education.
References
Astriani, Y., & Rosyidi, M. (2023). Hubungan Orang Tua dengan Wali Kelas dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Basicedu, 553-561.
Almajid, A. K. (2012). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Degradasi Moral Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Hidayatul Ummah Pringgoboyo Kec Maduran Kab Lamongan Dalam Tinjauan Teori Moralitasemile Durkheim. Skripsi, 31.
Aziz, F. A. (2020). Moral Peserta Didik Danpendidikan Islam Menurut Pemikiran ‘Athiyah Al-Abrashyi. El-Tarbawi, 46-64.
Eka Fitria Ningsih, Maryono, Salis Irvan Fuadi. (2023). Peran Guru PAI dalam Mengatasi Degradasi Moral Siswa di SMA Takhassus . Soshumdik, 3.
Fanreza, R. (2016). Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Anak Didik. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/bitstream/handle/11617/7600/6.pdf?sequence=1&isAllowed=y,8-10.
Febrianto, A., & Shalikhah, N. D. (2021). Membentuk Akhlak Di Era Revolusi Industri 4.0 Dengan Peran Pendidikan Agama Islam. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 105-110.
Hesri Mintawati, A. Z. (2023). Sosialisasi Degradasi Moral Generasi Muda Di Sman 4 Kota Sukabumi. MARTABE : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 532.
Hidayat, M. A., Kalijogo, T. S., Munawaroh, S., Handayani, S., Saputri, E. I., & Apriliana, N. A. (2023). Urgensi Pendidikan Agama Islam Dalam Menghadapi Degradasi Moral. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 24-40.
Hidayat, R. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Sikap Religius Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 1-10.
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2758-2771.
Kurniawan, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 1-10.
Masruri, A. (2019). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tumpang Kabupaten Malang. Diss. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. 28.
Muthohar, S. (2013). Intisipasi Degradasi Moral di Era Global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 322-334.
Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam pada Remaja. Literasi:, 63-74.
Nurhayati, N. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Kemampuan Beribadah Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 1-10.
PS, A. M. B. K., Latif, M. J., & Shodiqin, S. S. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Mengatasi Degradasi Moral sebagai Respon Perkembangan Era Disrupsi. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1).
Puspitasari, N. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, Prodi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah IAIN Bone, Vol. 3, No. 1, 4.
Putri, I. B., & Muhid, A. (2021). Metode Pendidikan Keteladananrelevansi Antara Qasidah Burdah Denganteori Belajar Sosial Albert Bandura. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 164-187.
Ramadhani, S. A. (2022). Metode Dan Strategi Pembinaan Akhlak Siswa Di Sekolah. Al-Fathonah : Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 686-696.
Salsabila, U. H., Hutami, A. S., AuraFakhiratunnisa, S., Ramadhani, W., & Silvira, Y. (2020). Peran Pendidikan Islam terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan StudiKeislaman, 329-243.
Sari, R. P., & Sari, D. P. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 1-10.
Sofyana, N. L., & Haryanto, B. (2023). Menyoal Degradasi Moral Sebagai Dampak Dari Era Digital. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 223-235.
Suhada, H., Saptono, A., & Rafika, A. S. (2018). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Akhlak Siswa (Karakter). Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science, 228-244.
Taufik, A. (2019). Analisis Karakteristik Peserta Didik. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman 16 (01), 1-13.
Yaumi, M. (2014). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Kencana.