Efektivitas Kegiatan Syahrul Lughoh Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Mahasiswi Stit Madani Yogyakarta Tahun 2024

Authors

  • Imroatul Toyibah Nurrohim Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
  • Amrin Mustofa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i2.2226

Keywords:

Program Effectivenes, Arabic Speaking Skills, Syahrul Lughoh

Abstract

This study examines the effectiveness of the Syahrul Lughoh program in improving Arabic speaking skills among female students at STIT Madani Yogyakarta in 2024. The research uses a quantitative approach with a non-experimental survey design, involving 63 respondents selected through purposive sampling from the second, fourth, sixth, and eighth-semester students. The data analysis shows a mean score of 3.384 and a mode of 4, indicating the program’s high effectiveness in enhancing Arabic speaking skills. Among the various activities, the Ilqoul Mufrodat program proved to be the most effective, with a mean score of 3.569, followed by Daurah Masyaikh (3.379), Kitab Al-‘Arabiyyah Baina Yadaik (3.351), and Arabic Fun (3.235). These programs contributed significantly to improving students' abilities in vocabulary, grammar, fluency, pronunciation, and confidence in speaking Arabic. Key supporting factors for the success of the program include a pesantren-based environment that promotes daily Arabic use, a strong academic culture requiring Arabic in both academic and religious activities, and an interactive teaching method based on halaqah. However, challenges such as rushed preparation, insufficient mentor training, limited facilities, and low student motivation hindered the program’s effectiveness. The findings suggest areas for improvement in future program implementations.

References

Adam, J., Al-Maswari, A. O. M., Mubarok, W. F., & Ahyarudin, A. (2023, December). Qāidah “Murā’āh al-asyhar wa al-aglab fi lugoh al-‘arab wa taṭbīqātuhā fī tafsīr al-Ṭabarī (Sūrah al-Baqarah) an-mūḏajan: قاعدة" مراعاة الأشهر والأغلب في لغة العرب" وتطبيقاتها في تفسير الطبري (سورة البقرة أنموذجًا). Proceeding of the International Conference on Qur'anic Studies and Tafseer, 2(1), 645–659.

Al’Adawiyah, F. R. A. D. R. (2019). The silent way: Membangun kreatifitas dalam kemampuan taqdimul qisoh bahasa Arab. Al-Adawiyah, 3, 172.

Fikri, A. F., Hilalludin, H., & Shafi, A. N. (2024). Orientasi pendidikan Islam pada perguruan tinggi berbasis pesantren Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta (STITMA). Journal of Creative Student Research, 2(4), 117–125.

Haqiqi, M. Z., Hilalludin, H., Limnata, R. B., & Nicklany, D. (2024). Dampak penggunaan gadget terhadap sikap simpati dan empati antar mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta (STITMA). Student Research Journal, 2(4), 172–181.

Hartanto, E. B. (2020). Efektifitas media pembelajaran pantomim untuk meningkatkan kemahiran berbicara (maharah kalam). Lahjah Arabiyah, 1(2), 132.

Inayati, N. L. (2024). Pendidikan bahasa Arab: Konsep teori dan aplikasinya dalam pembelajaran. Muhammadiyah University Press.

Khasanah, K. (2013). Efektifitas pembelajaran mufrodat dalam peningkatan kemampuan kalam (ekspresi lisan) santri putri kelas mubtadi’ Pondok Pesantren Darul Amanah Sukorejo Kendal tahun ajaran 2012/2013 (hlm. 18).

Rahma Wati, W. (2022). Efektivitas pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan maharah kalam. Borneo Journal of Language and Education, 2(1), 59.

Sanwil, T., Utami, R., Hidayat, R., Ahyar, D. B., Rahmi, S., Bukhori, E. M., ... & Syukron, A. A. (2021). Pembelajaran bahasa Arab untuk siswa SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Shyfa, Y. (2022). Urgensi bahasa Arab dalam memahami Al-Qur’an. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/preprints

Siregar, S. (2022). Statistika deskriptif untuk penelitian (hlm. 103). PT Rajagrafindo Persada.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Wahyudin, M. I., Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Peran dosen dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta (STITMA). Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 130–136.

Wardani, W. K., & Kandea, R. A. (2023). Peran guru dalam meningkatkan minat belajar bahasa Arab siswa kelas IX H di Salafiyah Wustha Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan, 3, 972.

Yunita, R. (2023). Efektivitas pendekatan komunikatif untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Arab peserta didik kelas VIII MTs YMPI Rappang Kab. Sidrap (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Parepare).

Zulfa, S., Zuhri, M., & Satibi, S. (2024). Urgensi linieritas guru lulusan Pendidikan Bahasa Arab (PBA) dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Arab: Studi kasus kelas XI Bahasa SMA Al Ashriyyah Nurul Iman Parung-Bogor. JIM-PBA-STAINI, 2(1), 69–80.

Downloads

Published

2025-04-23

How to Cite

Imroatul Toyibah Nurrohim, & Amrin Mustofa. (2025). Efektivitas Kegiatan Syahrul Lughoh Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Mahasiswi Stit Madani Yogyakarta Tahun 2024. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(2), 113–121. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i2.2226

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.