Peran Dakwah Dalam Era Digital Eksplorasi Potensi Media Sosial Dalam Penyebaran Nilai-Nilai Islam

Authors

  • Hafizhah Najmatulhasna Sofyan Universitas “45” Bekasi
  • Hafilia Muzniyyah Universitas “45” Bekasi
  • Ismail Mubarok Universitas “45” Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.725

Keywords:

Da'wah, Digital exploration, Social media, Islamic values

Abstract

In the current digital exploration era, many young generations are very open to the times. For this reason, the younger generation needs Islamic teachings as a basis in responding to the current of modernization. The teachings of Islam can be obtained through da'wah. This research journal was created to open the eyes of the public in order to make good use of modern facilities that already exist, such as preaching on social media. Then, the method used in this study, namely qualitative descriptive method. The qualitative descriptive method is a research pattern whose type is more in-depth to describe an object, phenomenon, and one's experience through interpretive study. Da'wah in the digital era, of course, requires digital technology as a means of distribution. Islamic learning digital technology, can be accessed through digital platforms, such as online classes, webinars, or courses. As well as social media, such as tiktok, youtube, instagram etc. Da'wah spread through social media, can reach even not only generation Z, but all generations. So that the teachings of Islam can be understood or followed by the general public.

References

Aji, B. S., & Bhakti, C. P. (2021). Pengembangan modul digital eksplorasi karir berdasarkan teori multiple intelligences untuk siswa sekolah menengah pertama. Prosiding Seminar Nasional "Bimbingan Dan Konseling Islami.

Dhora, S. T., Hidayat, O., Tahir, M., Arsyad, A. A. J., & Nuzuli, A. K. (2023). Dakwah Islam di Era Digital: Budaya Baru “e-Jihad” atau Latah Bersosial Media. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(1). https://doi.org/10.35931/aq.v17i1.1804

Efendi, E., Siregar, P. S., Wandari, S., Pratama, M. A., & Sinaga, R. Z. (2023). Konsep Pengambilan Keputusan Berbasis Sistem Informasi Pada Manajemen Dakwah. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2).

Effendy, E., Siregar, E. A., Fitri, P. C., & Damanik, I. A. S. (2023). Mengenal Sistem Informasi Manajemen Dakwah (Pengertian Sistem, Karakteristik Sistem). Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2).

Fajrussalam, H., Farhatunnisa, G., Realistiya, R., Rosyani, W. A., & Rahmawati, Y. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pengembangan Dakwah Islam. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3.

Faridah, F., Zulkarnain, Z., Yusuf, M., & Asriadi, A. (2022). EFEKTIVITAS DAKWAH MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DALAM PANDANGAN KAUM MILENIAL. RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(2). https://doi.org/10.47435/retorika.v4i2.1191

Hayat, N. M., & Abidin Riam, Z. (2022). Peran Komunikasi Dakwah di Era Digital Upaya Maksimal Pembelajaran Agama Islam. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 5(02). https://doi.org/10.37542/iq.v5i02.791

Kholik, A. (2021). KLASIFIKASI MENGGUNAKAN CONVOLUTIONAL NEURAL NETWORK (CNN) PADA TANGKAPAN LAYAR HALAMAN INSTAGRAM. Jurnal Data Mining Dan Sistem Informasi, 2(2). https://doi.org/10.33365/jdmsi.v2i2.1345

Maulana Achmad, Jannah, R., & Azizah. (2023). Media Sosial Sebagai Strategi Baru Dalam Dakwah Islam: Studi Analisis Pada Platform “Belajariah.” Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 9(1). https://doi.org/10.54471/dakwatuna.v9i1.2109

Novita Ayu Febriana. (2021). Peran Da’i dalam Mengatasi Hoax di Indonesia (Studi Kasus Teknik Penyampaian dan Content Dakwah Ustadz Hanan Attaki Mengenai Hoax). Al-Hikmah: Jurnal Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, 8(1).

Romadi, P. (2020). Intensitas Menonton Video Dakwah melalui Media Platform Online dengan Tingkat Religiusitas. Idarotuna, 2(2). https://doi.org/10.24014/idarotuna.v2i2.9994

Santosa, S., & Marvida, T. (2021). Pembudayaan Nilai-Nilai Islam di Madrasah dan Masyarakat. Jurnal Basicedu, 5(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1643

Sarbaini, W., Bukit, S., & Khasanah, S. N. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital di SDN 101835 Bingkawan Kecamatan Sibolangit. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1).

Sugiestian, N. (2020). Peran Dakwah Dalam Problematika Masa Remaja. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare.

Yahya, Y. K., Untung, S. H., & Fajari, I. A. (2020). Da’wah di Youtube: Upaya Representasi Nilai Islam oleh Para Content-Creator. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 20(1). https://doi.org/10.15575/anida.v20i1.8888

Downloads

Published

2023-11-28

How to Cite

Hafizhah Najmatulhasna Sofyan, Hafilia Muzniyyah, & Ismail Mubarok. (2023). Peran Dakwah Dalam Era Digital Eksplorasi Potensi Media Sosial Dalam Penyebaran Nilai-Nilai Islam . Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 79–88. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.725

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.