Implementasi Penggunaan Gim Edukatif Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pecahan dalam Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Najla Imtinan Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2635

Keywords:

Digital educational game, elementary students, fraction, interactive learning, mathematics

Abstract

This study aims to examine the implementation of digital educational games to enhance the understanding of fraction concepts among fifth-grade elementary school students. The background of this research lies in the low mastery of fraction material and the lack of student engagement due to conventional teaching approaches. The research used a quasi-experimental method with a pretest-posttest control group design. The subjects were divided into an experimental group, which received digital educational game-based learning, and a control group, which was taught using traditional lectures and practice questions. The results showed a significant improvement in the understanding of fractions in the experimental group compared to the control group. The findings indicate that digital educational games can enhance motivation, engagement, and the effectiveness of mathematics learning. This research recommends the integration of interactive digital media as an innovative strategy for teaching mathematics in elementary schools.

References

Andi Sadriani, M. Ridwan Said Ahmad, & Ibrahim Arifin. (2023). Peran guru dalam perkembangan teknologi pendidikan di era digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37. https://doi.org/10.59562/semnasdies.v1i1.431

Anjarwati, L., Pratiwi, D. R., & Rizaldy, D. R. (2022). Implementasi literasi digital dalam upaya menguatkan pendidikan karakter siswa. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i2.19420

Ardiansyah, Y., & Wicaksono, A. (2022). Pengembangan aplikasi pembelajaran berbasis android dengan menggunakan Smart App Creator (SAC) pada materi persamaan nilai mutlak. Koordinat Jurnal MIPA, 3(2), 33–42. https://doi.org/10.24239/koordinat.v3i2.42

Arum, R. P., Sholehah, A. M., & Fatmawati, F. (2021). Pemanfaatan game online sebagai permainan edukatif modern untuk mengembangkan kreativitas anak. Jurnal Buah Hati, 8(1), 33–48. https://doi.org/10.46244/buahhati.v8i1.1342

Aulia Gusli, R., Zakir, S., & Akhyar, M. (2023). Tantangan guru terhadap perkembangan teknologi agar memanfaatkan artificial intelligence dalam meningkatkan kemampuan siswa. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(3), 229–240. https://doi.org/10.32832/itjmie.v4i3.15418

Daffa Tasya Pratiwi, & Fitri Alyani. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V SD pada materi pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(1), 136–142. https://doi.org/10.23887/jlls.v5i1.49100

Destya, S. (2021). Peningkatan kompetensi guru dalam implementasi konsep game based learning. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(3), 300–305. https://doi.org/10.32699/ppkm.v8i3.1494

Febriyandani, R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan media komik dalam pembelajaran matematika materi pecahan kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 323. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37447

Firdausi, I., & Suparni, S. (2022). Game edukasi android deck card untuk memfasilitasi pemahaman konsep siswa materi pecahan. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.1464

Halil, I., & Mahmud, M. S. (2022). Penggunaan kaedah visualisasi terhadap pencapaian matematik pelajar: Sorotan literatur bersistematik. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(10), e001823. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1823

Hasanah, U., Safitri, I., Rukiah, R., & Nasution, M. (2021). Menganalisis perkembangan media pembelajaran matematika terhadap hasil belajar berbasis game. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 204–211. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.125

Humaida, R. T., & Suyadi, S. (2021). Pengembangan kognitif anak usia dini melalui penggunaan media game edukasi digital berbasis ICT. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(2), 78–87. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i2.98

Ibrahim, R. Y., Arsyad, A., & Katili, N. (2022). Analisis kesulitan pada materi operasi hitung bilangan pecahan kelas 5 sekolah dasar. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 12–18. https://doi.org/10.31537/laplace.v5i1.667

Jafar, A. F. (2021). Penerapan metode pembelajaran konvensional terhadap hasil belajar fisika peserta didik. Al Asma: Journal of Islamic Education, 3(2), 190. https://doi.org/10.24252/asma.v3i2.23748

Juhaeni, J., Cahyani, E. I., Utami, F. A. M., & Safaruddin, S. (2023). Pengembangan media game edukasi dalam meningkatkan hasil belajar matematika kelas III siswa madrasah ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 3(2), 58–66. https://doi.org/10.53621/jider.v3i2.225

Julita, & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran dalam pendidikan era digital. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(2), 227–239. https://doi.org/10.46229/elia.v2i2.460

Kompetensi guru matematik dalam pengajaran topik pecahan sekolah rendah. (2023). Jurnal Dunia Pendidikan. https://doi.org/10.55057/jdpd.2023.5.1.11

Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan media komik matematika digital untuk pembelajaran materi pecahan di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660

Maharani, A., Sudiana, R., & Rahayu, I. (2024). Studi literatur: Evaluasi dampak game edukasi pada prestasi belajar matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 2386–2398. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i3.3540

Mahardika Arsa Putra, G. Y., & Tri Agustiana, I. G. A. (2021). ELKPD materi pecahan dalam pembelajaran di sekolah dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(2), 220. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i2.35813

Mawaddah, M., Nur, J., Ahmad, A. K., & Indahwaty, I. (2023). Efektivitas model pembelajaran direct instruction terhadap hasil belajar matematika siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1), 97–106. https://doi.org/10.29303/griya.v3i1.293

Musyriyah, M., Maulana, A., & Awanis. (2024). Rancang bangun game edukasi matematika bilangan pecahan sebagai media pembelajaran untuk siswa SDN 14 Sungai Raya. AKSIOMA: Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 1(9), 656–675. https://doi.org/10.62335/jhpbdw11

Prihatin, I., Firdaus, M., Oktaviana, D., & Susiaty, U. D. (2022). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa dengan e-modul logika matematika berbasis PhET simulation. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(2), 252. https://doi.org/10.30998/sap.v7i2.14071

Purnama, S. J., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Google Slide pada materi pecahan sederhana di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2440–2448. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1247

Rahmaniar, E., Maemonah, M., & Mahmudah, I. (2021). Kritik terhadap teori perkembangan kognitif Piaget pada tahap anak usia sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 531–539. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1952

Sari, A. M., Rakimahwati, R., Suryana, D., Jamna, J., & Jasrial, J. (2024). Pengembangan model pembelajaran berbasis proyek berbantu game edukasi di taman kanak-kanak. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 130–140. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i1.598

Sugito, S. (2021). Pengenalan ice breaking dalam meningkatkan semangat belajar siswa. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(2), 1–6. https://doi.org/10.34012/bip.v3i2.1717

Sukatin, Indah Purnama Kharisma, & Galuh Safitri. (2023). Efikasi diri dan kestabilan emosi pada prestasi belajar. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 28–39. https://doi.org/10.24252/edu.v3i1.39695

Swaratifani, Y., & Budiharti, B. (2022). Analisis faktor kesulitan belajar matematika materi operasi hitung pecahan kelas V SD Mutiara Persada. Lucerna: Jurnal Riset Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 14–19. https://doi.org/10.56393/lucerna.v1i1.120

Swihadayani, N. (2023). Karakteristik siswa kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Sosial Teknologi, 3(6), 488–493. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v3i6.810

Syahid, A. A., Hernawan, A. H., & Dewi, L. (2022). Analisis kompetensi digital guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4600–4611. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2909

Ulfadhilah, K. (2021). Model pembelajaran konstruktivisme dan implementasinya dalam pembelajaran anak usia dini. Islamic EduKids, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.20414/iek.v3i1.3439

Wanda Pratiwi, M., & Irawan, W. H. (2023). Problematika pembelajaran matematika. Galois: Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1), 43–50. https://doi.org/10.18860/gjppm.v2i1.4122

Zadulhaq, A. J., V.Y, I. A., & Alamsyah, T. P. (2021). Penggunaan media blok pecahan pada materi pecahan biasa terhadap kemampuan pemahaman konsep berhitung. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 200. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.31309

Downloads

Published

2025-07-11

How to Cite

Najla Imtinan, & Ibnu Muthi. (2025). Implementasi Penggunaan Gim Edukatif Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pecahan dalam Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 3(3), 66–79. https://doi.org/10.59059/perspektif.v3i3.2635

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.