Studi Tentang Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.527Keywords:
student activity, islamic religious educationAbstract
This research is motivated by the activeness of students in the learning process is a crucial and essential thing that must be understood, understood, and improved by every instructor in the learning process. The learning process is said to be successful and of good quality if all or at least most of the students are actively involved physically. , mental, and social, according to E. Mulyasa who discusses the importance of student activity in the learning process The best level of involvement intellectually, emotionally, and physically defines active learning. Students are enthusiastic learners and always curious. When the environment offers a suitable space for the growth of that activity, the child's natural active power can develop positively. observation. Besides that there are several efforts to increase student activity, such as using an innovative learning approach and then a conducive learning environment approach, as well as providing constructive feedback and providing adequate facilities and involving parents in the learning process.
References
Abdul Majid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006)
Abdul Majid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi…, h.
Abdul Majid, Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014,
Abdullah Nasih Ulwan, Tarbiyatul Aulad Fil Islam, (Jakarta: Pustaka Amani, 1999)
Abuddin Nata, Ilmu Pendidikan Islam..., h. 64
Ahmad Tafsir, Metodologi Pengajaran Agama Islam, (Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 1995)
Arif Hidayat, Studi Kelayakan Bisnis, ( Solok: Insan Cendikia Mandiri, 2021), h. 1
Baharuddin, Pendidikan dan Psikologi Perkembangan, (Jogjakarta: Ar-Ruzz Media,2010)
Depdiknas, Standar Kompetensi Mata Pelajaran PAI SMA dan MA, (Jakarta: Depdiknas, 2003)
Dimyati & Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran. (Jakarta: PT Rineka
Dr. Wina sanjaya, M.Pd., Kurikulum Dan Pembelajaran, (jakarta : Kencana Prenada Media Group, 2009)
Dwi Prasetia Danarjati, dkk, Psikologi Pendidikan, (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014),
E.Mulyasa, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, (Bandung: Remaja
Em Zul Fajri dan Ratu Aprillia Senja, Kamus Lengkap Bahasa Indonesia, (Jakarta: Difa Publisher, 2014),
H. M. Chabib Thoha, Metodologi Pengajaran Agama, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar,1999 )
Jonnedi, Skripsi: Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Kampar Timur Kabupaten Kampar,( Uin Suska Riau, 2013)
Komariah, A.N., & Widayati, W, Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 4(1), 13-22, 2020
Martinis Yamin, Kiat Membelajarkan Siswa, (Jakarta: Gaung Persada Press, 2007)
Mudjiran, Perkembangan Peserta Didik, (Padang, 2007)
Muhaimin, Peradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan PAI di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002)
Muhaimin, Rekonstruksi Pendidikan Islam, (Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2013)
Muhaimin, Suti’ah dan Nur Ali, Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengefektifkan
Mukhtar, Desain Pembelajaran PAI, (Jakarta: Misaka Galiza, 2003)
Muntholi’ah, Konsep Diri Positif Penunjang Prestasi PAI, (Semarang: Gunungjati dan
Ngalim Purwanto, Paradigm Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004),
Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran, (Jakarta: Bumi Aksara, 2003).
Pendidikan, (Jakarta: FITK PRESS Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2010)
Ramayulis, Metodologi Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: Kalam Mulia, 2008)
Rosdakarya, 2006)
Rosnah, Skripsi : Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pada “Materi Kisah Nabi” Dengan Metode Billboard Ranking Untuk Siswa Kelas Iv Sdn. 006 Tanjungbatu Kecamatankundur Karimun, ( UIN Suska Riau, 2013)
Ruhimat, (Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2012, Cet. ke-2)
Sardiman A.M, Metode Penelitian Pendidikan, (Bandung: Remaja, 2012 ),
Sardiman AM, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta: Raja Grafindo Press, 2001)
Sardiman, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta : Raja Grafindo Persada 2004)
Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2002)
Suryabrata Sumadi, Psikologi Pendidikan, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2012)
Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran (Bandung : Alfabeta, 2003),
Syibran Mulasi, dkk, Metodologi Studi Islam, (Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2021)
Tohrin, Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2005)
Yamin, Profesionalisasi Guru dan Implementasi KTSP, ( Ciputat:Gaung Persada Press, 2013)
Zaenal Abidin, “Prinsip-prinsip Pembelajaran”, Kurikulum dan Pembelajaran, ed. Toto
Zakiah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Bumi Aksara, 2000)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.