Konsepsi Quantum Learning; Suatu Analisis Learning Styles

Authors

  • Syibran Mulasi Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Warul Walidin Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Syabuddin Syabuddin Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Salami Mahmud Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1268

Keywords:

Enhance the Learning Experience, Learning Styles, Quantum Learning models

Abstract

Improving the quality of learning is something that must be done well in school education, students who have diverse learning styles must be the main factor of teacher attention in order to be able to give meaning to learning well. To improve learning outcomes, one of them is through the application of the quantum learning model in the teaching and learning process. This research aims to find answers to the question of the effectiveness of using quantum learning in schools. Penalitian conducted by reviewing a variety of relevant literature both from journals and direct findings in the field. The results of the study found that the implementation of quantum learning can improve the quality of learning and maximum student understanding, given the different learning styles of students can be facilitated through the implementation of quantum learning models, so that learning styles are very supportive of quantum learning models and get perfect learning outcomes than conventional learning models.

 

 

Author Biographies

Warul Walidin, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Guru Besar Pendidikan Islam UIN Ar-Raniry Aceh

Syabuddin Syabuddin, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Guru Besar UIN Ar-Raniry Aceh

Salami Mahmud, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Lektor Kepala Pendidikan Islam UIN Ar Raniry Aceh

References

Ambarita, J., Simanullang, M. P. K. P. S., & Adab, P. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi. Penerbit Adab.

Anwar, M. (2018). Menjadi guru profesional. Prenada Media.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya manusia: Sekolah berbasis multiple intelligences di Indonesia. Kaifa.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan motivasi siswa dengan pembelajaran pendekatan quantum learning pada siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1).

Ermawati, E., & Usman, A. (2024). Analisis gaya belajar siswa dalam upaya mengimplementasikan pembelajaran berdiferensiasi kelas X2. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 9.

Firdaus, A. M., & Bakhtiar, A. M. (2022). Strategi pembelajaran berdiferensiasi untuk mengatasi keberagaman tingkat ketanggapan siswa-siswi di UPT SDN 25 Gresik. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2135–2147.

Ginanjar, M. H. (2017). Urgensi lingkungan pendidikan sebagai mediasi pembentukan karakter peserta didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/37

Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182.

Irmalia, S. (2020). Peran orang tua dalam pembentukan karakter anak usia dini. Jurnal El-Hamra: Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 5(1), 31–37.

Jannah, I. M., & Ahmala, M. (2022). Integrasi learning styles dalam pembelajaran kalam. Arabia, 13(2), 291–314.

Kinanthi, S., Astuti, E. P., & Purwoko, R. Y. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi dengan problem based learning untuk meningkatkan kreativitas matematis siswa kelas X. Didactical Mathematics, 5(2), 515–524.

Konilah, K., Sunarsih, D., & Purnomo, A. (2022). Analisis gaya belajar peserta didik pada pembelajaran matematika kelas V MI. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 3(02), 141–149.

Mahananingtyas, E. (2016). Metode quantum learning untuk meningkatkan efikasi diri dan hasil belajar IPS siswa kelas V sekolah dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 17–25.

Masliani, S. (2018). Peningkatan intelegensi dan hasil belajar siswa melalui pembelajaran fungsi logaritma menggunakan model quantum learning. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 70–81.

Naibaho, D. P. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan pemahaman belajar peserta didik. Journal of Creative Student Research, 1(2), 81–91.

Nasution. (2011). Berbagai pendekatan dalam proses belajar mengajar. Bumi Aksara.

Nawati, A., Yulia, Y., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Pengaruh pembelajaran berdiferensiasi model problem based learning terhadap hasil belajar IPA pada siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6167–6180.

Nurfadilah, S., & Hakim, D. L. (2019). Kemandirian belajar siswa dalam proses pembelajaran matematika. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 1214–1223.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Deepublish.

Priyatna, A. (2013). Pahami gaya belajar anak!. Elex Media Komputindo.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54.

Purwanto, S. (2019). Unsur pembelajaran edutainment dalam quantum learning. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(2), 21–29.

Putri, W. (2018). Pendidikan berbasis multiple intelligences. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 634–651.

Rahayu, S., SD, S. P., & Vidya, A. (2022). Desain pembelajaran aktif (active learning). Ananta Vidya.

Rodiyana, R. (2018). Pengaruh penerapan strategi quantum learning terhadap motivasi belajar dan pemahaman konsep siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 45–57.

Sahudra, T. M., Ramadhani, D., Kenedi, A. K., Wardana, M. R., & Khalil, N. A. (2023). Gaya belajar siswa sekolah dasar dan tes diagnostik: Membangun pembelajaran berdiferensiasi yang efektif dan inklusif. Deepublish.

Sarnoto, A. Z. (2024). Model pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928–15939.

Shafira, I., Rahayu, F. F., Rahman, F. R., Mawarni, J., & Fitriani, D. (2023). Penerapan model problem based learning berbasis berdiferensiasi berdasarkan gaya belajar peserta didik pada pelajaran biologi materi ekosistem kelas X SMA. Journal on Education, 6(1), 48–53.

Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2018). Efektifitas penggunaan metode pembelajaran quantum learning terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis mahasiswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 275–282.

Sufianti, A. V. (2022). Hubungan gaya belajar dengan multiple intelligences terhadap prestasi peserta didik. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 138–145.

Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya belajar visual, auditori, kinestetik terhadap hasil belajar siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003.

Susanto, S. (2020). Efektifitas small group discussion dengan model problem based learning dalam pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 55–60.

Win, A., Suartini, L., & Sutrisno, L. B. (2024). Pembelajaran seni rupa dalam implementasi kurikulum merdeka belajar (Studi kasus di SDN 1 Sudija). Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 14(1), 14–26.

Wulandari, A. S. (2022). Literature review: Pendekatan berdiferensiasi solusi pembelajaran dalam keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682–689.

Yaniawati, R. P., Fisher, D., & Nurusolih, S. (n.d.). Blended learning berbasis gaya belajar: Teknologi menjadi pedagogi. Blended Learning Berbasis Gaya Belajar: Teknologi Menjadi Pedagogi.

Yusirno. (2012). Keajaiban belajar. Junius Publishing.

Yusliani, H., Rosnidarwati, R., Saiful, S., Zahri, M. R., & Nudia, F. (2023). Efektivitas gaya belajar visual, auditori, kinestetik (VAK) dalam metode pembelajaran tahfidz Kauny Quantum Memory (KQM). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(4).

Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan individu dari gaya belajarnya serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 259–265.

Published

2024-06-06

How to Cite

Syibran Mulasi, Warul Walidin, Syabuddin Syabuddin, & Salami Mahmud. (2024). Konsepsi Quantum Learning; Suatu Analisis Learning Styles. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 330–347. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1268

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.