Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual

Authors

  • Tiara Febriani Harahap Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary
  • Zainal Efendi Hsb Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i4.1468

Keywords:

Learning Innovation, Audiovisual Media, Islamic Religious Education

Abstract

Students have different levels of material understanding, including in understandingmonotonous Islamic Education materials using lecture methods. Sometimes students find it difficult to capture what teachers describe, especially in complex materials such as fiqh and long materials such asislamic culturalhistory. Thepurposeofthisresearch is to conducta learning innovationto address students' problems related to material understanding. The innovation that will be discussed in this article is the development of audiovisual media for Islamic Religious Education (PAI). The research method useslibrary research collectedfrom books and journals. With the development of audiovisual media innovation, it is hoped that students can better understand islamic education materials and provide a new atmosphere in learning. As a result of this study with technological developments, accessing audivisual media in learning is easier. The most popular site that provides audiovisual media access is Youtobe. The role of educators in the playback of learning videos as mentors. So that with this medium can shape the effectiveness of student learning.

References

Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Di Era Revolusi Industry 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 37–38.

Anggraini, E., Faridah, A., & Yelfi, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Bakery. Jurnal PTK, 2(3), 91–96.

Arsyad, A., & Rahman, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Arwudarachman, D., et al. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(3), 237–243.

Bayoe, Y. V., Kouwagam, M. L., & Tanyit, P. (2019). Metode Pembelajaran Melalui Film Superbook Dan Minat Belajar Firman Tuhan Pada Anak Usia 6-8 Tahun. Jurnal Jaffray, 17(1), 141–156.

Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Elnanida, & Al-Yusra, R. (2019). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 101–112.

Faiqotul, U. I., Irawati, R., & Maulana. (2016). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 121–130.

Faroek Abadi, G. (2015). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning. Jurnal Tasyri', 22(2), 127–138.

Fawaida, U. (2019). Pembelajaran Sub konsep Invertebrata Dengan Media Film SMA. Jurnal Thabiea, 2(1).

Hayati, N., et al. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Minat Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMAN 1 Bangkinang Kota. Jurnal Al-Hikmah, 14(2), 164.

Irmadhani, R., et al. (2019). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Pemahaman Mata Pelajaran PAI Materi Puasa Di Kelas V SDN Karangbesuki 3 Kecamatan Sukun Kota Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 94.

Muchith, M. S. (2019). Karakteristik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jepara: Ytime.

Ni'mah, U., Tjahjono, A. B., & Shidiq, G. (2019). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Pendidikan Agama Islam. In Conference on Islamic Studies (CoIS) (pp. 326–340).

Nurhidin, E. (2017). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Kontekstual Dan Pengembangan Budaya Religius Di Sekolah. Journal Kuttab, 1(1), 1–14.

Qowaid. (2007). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (SMP). Jakarta: PT Pena Citasatria.

Sa’ud, U. S. (2017). Inovasi Pendidikan. Bandung: AlfaBeta.

Saputri, N., Khumaedi, M., & Supraptono, E. (2019). Model Pembelajaran Tematik Pada Kompetensi Body Massage Solus Per Aqua Di Lembaga Pendidikan Kejuruan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter (JIPK), 4(3), 1–8.

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48.

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Usman, M. B., & Asnawir. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Yusmawati, T. R., & Rismawanti. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Gerak Dasar Melempar Dengan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas III SDN 03 Jelambar Baru Jakarta Barat. Jurnal SEGAR, 8(2), 80–89.

Downloads

Published

2024-07-11

How to Cite

Tiara Febriani Harahap, & Zainal Efendi Hsb. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 292–301. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i4.1468