Strategi Pondok Tahfidz Ustadz Mahyuddin Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar AL-Qur’an Usia Dewasa dan Lansia

Authors

  • Abdul Kodir Jailani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Nurfarida Deliani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Juliana Batubara Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1976

Keywords:

Learning Motivation, Pondok Tahfidz, Strategy

Abstract

The Qur'an is the word of Allah Swt which was revealed to the Prophet Muhammad Saw through the intermediary of the angel Gabriel which was conveyed to his people mutawatir and reading it is worth worship. Learning the Qur'an must be continuous throughout life, including among adults and the elderly. To learn the Qur'an for adults and the elderly, there needs to be high motivation in order to have a high enthusiasm for learning the Qur'an. This study aims to determine the strategy of Pondok Tahfidz Ustadz Mahyuddin (PTUM) in increasing the motivation to learn the Qur'an for adults and the elderly. This research was conducted at Pondok Tahfidz Ustadz Mahyuddin (PTUM) Bungo Mas Housing Phase III Koto Panjang Ikur Koto Village, Koto Tangah District, Padang City using a descriptive qualitative approach. The main instrument of this qualitative research is the researcher himself and data collection techniques are carried out by interview, observation and documentation, Data analysis in this study is inductive. The results of this study indicate that through various strategies that have been carried out by Pondok Tahfidz Ustadz Mahyuddin (PTUM) has succeeded in increasing the motivation to learn the Qur'an of adult and elderly students marked by their enthusiasm in participating in Qur'anic learning. The implication of this research is to broaden the understanding of learning strategies in increasing the motivation to learn the Qur'an for adults and the elderly.

References

Ajhuri, K. F. (2019). Psikologi perkembangan (1st ed.). Penebar Media Pustaka.

Al-Dausary, M. (2020). Keutamaan-keutamaan Al-Qur’an.

Almaidah, N. (2020). Implementasi pendekatan andragogi dalam pembelajaran Al-Qur’an untuk lansia Masjid Nurul Huda Sambirejo Wonosalam Jombang. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 160. https://doi.org/10.19105/rjpai.v1i2.4112

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Anton, Sidiq, S. M., Rismayanti, Herliana, E., Nuraeni, H. S., & Fauzi, M. R. M. (2024). Upaya untuk menjadi generasi pecinta Al-Qur’an. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 1099–1108.

Badran, M. (2023). Penerapan metode Yanbu’a dalam meningkatkan kemampuan baca tulis Al-Qur’an Hadits di Pondok Pesantren Hubbul Qur’an. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3), 11269–11286.

Daru, M. P., Sarjono, J., & Sukari. (2021). Implementasi metode Tsaqifa dalam pembelajaran membaca Al-Qur’an di Pesantren Lansia Nurul Iman. Al ’Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 235–248.

Fathurrohman, A. (2022). Strategi meningkatkan motivasi tahfidz Al-Qur’an pada pondok pesantren. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 20(1), 76–90. https://doi.org/10.37216/tadib.v20i1.542

Fernasari, R., Elnawati, & Zultiar, I. (2024). Menggunakan metode muroja’ah dalam upaya meningkatkan hafalan surat-surat pendek untuk usia 5-6 tahun (Penelitian tindakan pada siswa di RA Banu Ahyan 2 Cimaja Kecamatan Surade Kabupaten Sukabumi). Cendikia Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(4), 71–80.

Haryadi, D., & Nurrizalia, M. (2023). Faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar orang dewasa dalam membaca Al-Qur’an di TPA Al Ikhlas Desa Air Cekdam Dandi. Continuing Learning Society, 1(1), 21–35.

Hendriani, A., & Abdurrahman, Z. (2023). Peran penyuluh agama Islam dalam meningkatkan minat belajar Al-Qur’an pada lansia di UPT Pelayanan Sosial Lanjut Usia Binjai. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(6), 3069–3083. https://doi.org/10.47467/reslaj.v5i6.3755

Indriawati, P., Susilo, G., Saputra, D. S., & Seli. (2023). Gambaran kompetensi kepribadian guru pada era milenial. Jurnal Pendidikan, 3(2).

Jamal, N. A., Uyun, M., Isnaini, M., & Arjuni, M. (2023). Pengaruh manajemen lingkungan belajar terhadap motivasi belajar peserta didik. RAUDHAH: Proud to Be Professionals Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 312–327.

Kafindi. (2022). Pembelajaran tahfidz Al-Qur’an pada lansia.

Koriaty, S., Ramadhani, D., Fatmawat, E., Nurcahyo, R. W., & Liwayanti, U. (2018). Pengaruh kompetensi guru terhadap motivasi belajar siswa SMK Negeri Jurusan TKJ se-Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(1), 102–113.

Mabruri, R. A. (2016). Pengaruh reward terhadap motivasi belajar IPA siswa kelas IV SD Muhammadiyah Piyaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 32(5).

Maksum, M. N. R., Pranoto, B. H., & Lutfiriyanto, I. (2024). Pendampingan penerapan metode halaqoh dalam pembelajaran membaca Al-Qur’an orang dewasa dan lansia di Masjid Amanah Jajar Surakarta. Iceduall, 258–267.

Nasution, N. C. (2018). Dukungan teman sebaya dalam meningkatkan motivasi belajar. Al-Hikmah, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i2.1135

Rendi. (2019). Pendidikan sepanjang hayat dan pendekatan androgogi. An-Nidhom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 108–121.

Ritonga, M. H., Aulia, K. S., Nasution, F. A., Harahap, M., Rahmadani, N., & Nursabdia, N. (2022). Analisis penguasaan ilmu tajwid terhadap minat baca Al-Qur’an pada lansia (Studi kasus Desa Tebing Linggahara). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4199–4206. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1014

Santoso, S. A., Maftuhah, & Suharsono. (2019). Implementasi metode Iqra’ dan metode Tilawati dalam pembelajaran Al-Qur’an di Madrasah Diniyah Al-Falah Modung Bangkalan. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 2–18. https://doi.org/10.37286/ojs.v4i1.32

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D (Edisi kedua). Alfabeta.

Wahyuddin, W. (2016). Pendidikan sepanjang hayat menurut perspektif Islam (Kajian Tafsir Tarbawi). Saintifika Islamica, 3(2), 191–208.

Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Abdul Kodir Jailani, Nurfarida Deliani, & Juliana Batubara. (2024). Strategi Pondok Tahfidz Ustadz Mahyuddin Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar AL-Qur’an Usia Dewasa dan Lansia. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 272–284. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1976

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.