Implementasi Media Kreatif Scrapbook untuk Pembelajaran Fikih yang Menyenangkan di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Latifah Latifah Madrasah Ibtidaiyah Al-Muttaqin

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i2.2252

Keywords:

Fiqh, Learning Interest, Learning Media, Scapbook

Abstract

This study aims to develop scrapbook learning media to increase students' interest in learning fiqh at MI Al-Muttaqin. The problem faced is that fiqh learning tends to be boring because it uses more lecture methods, while students need interesting media to make it easier to understand fiqh material. This study uses the Research and Development (R&D) method which refers to the development steps of Borg & Gall. The study was conducted at MI Al-Muttaqin with the following results: first, the application of scrapbook learning media to fiqh subjects in grade III showed high student enthusiasm. Second, the development of this media was carried out through several development procedures with the results of the validity test showing very valid criteria, namely 96% for material validation and 84% for design validation. Third, there was a significant increase in student interest in learning, with an average value before using scrapbook media of 64.9% and increasing to 85.45% after using the media. This study concludes that the use of scrapbook media can increase students' interest and understanding of fiqh lessons.

References

Alfiah, A. N. (2018). Media scrapbook sebagai jurnal refleksi untuk meningkatkan kemampuan kognitif dan regulasi diri. Jurnal Pendidikan, 3(1), 57–67.

Berlianti, D. F., Abid, A. A., & Ruby, A. C. (2024). Metode penelitian kuantitatif pendekatan ilmiah untuk analisis data. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 1861–1864.

Fadilah, L. (2022). Kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran DIY (Do It Yourself) pada mata pelajaran Fiqih di MI NU Kota Metro. Attractive: Innovative Education Journal, 6(2), 504–514.

Fatimah, M., Fatoni, M. H., Santoso, B., & Syarifuddin, H. (2024). School administration: The key to success in modern educational management. Journal of Loomingulisus Ja Innovatsioon, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.70177/innovatsioon.v1i3.1422

Fatoni, M. H., & Rokhimah, S. (2024). Peningkatan kemampuan hafalan sholat dengan metode pembiasaan melalui sholat dhuha berjamaah di MITQ AlManar Klaten. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.47006/er.v8i1.19308

Fatoni, M. H., & Subando, J. (2024). Evaluation of Tahfizhul Qur’an learning in Madrasah Ibtidaiyah’s as a premier program. JEER: Journal of Elementary Educational Research, 4(2), 95–114.

Fitri, S. N. (n.d.). Efektivitas metode make a match pada pembelajaran Fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Annur Sidoagung Kecamatan Sruweng Kabupaten Kebumen. IAI NU Kebumen.

Leonard, Wibawa, B., & Suriani. (2019). Model dan metode pembelajaran di kelas. LPPM Universitas Indraprasta PGRI.

Lestari, I. D. (2022). Peningkatan keterampilan berpikir kreatif siswa melalui ekoliterasi berbasis media scrapbook di Madrasah Aliyah NW Samawa. BIOPENDIX, 8(2), 86–93.

Mahbuddin, A. N. G. (2020). Model integrasi media dan teknologi dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 3(2), 183–196. https://doi.org/10.23971/mdr.v3i2.2312

Marhamah. (2018). Pentingnya pengembangan kompetensi guru. BIDAYAH, 9(2), 195–216. https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/bidayah/article/view/183

Miswanto, et al. (2024). Membangun pendidikan Islam berkualitas melalui pembaharuan kurikulum di SD Muhammadiyah Plus Kota Batam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 823–834. https://doi.org/10.58230/27454312.511

Rosihah, I. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook berbasis konteks budaya Banten pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di sekolah dasar. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 444–456.

Sari, A. K., Ningsih, P. R., Ramansyah, W., Kurniawati, A., Siradjuddin, I. A., & Sophan, M. K. (2020). Pengembangan kompetensi guru SMKN 1 Labang Bangkalan melalui pembuatan media pembelajaran augmented reality dengan metaverse. PANRITA ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 52–59. https://doi.org/10.20956/pa.v4i1.7620

Shafa, A. (2022). Media pembelajaran scrapbook untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar pada materi keberagaman budaya bangsaku. UIN Sumatera Utara.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Veronica, I. (2018). Pengembangan media scrapbook pada pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 258–266.

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Latifah Latifah. (2023). Implementasi Media Kreatif Scrapbook untuk Pembelajaran Fikih yang Menyenangkan di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(2), 41–49. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i2.2252

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.