Implementasi Kepemimpinan Spiritual Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Kedisiplinan Siswa Kelas X MA Abu Amr Pasuruan
DOI:
https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i2.911Keywords:
Spiritual Leadership of Madrasah HeadsAbstract
This research method uses descriptive qualitative research. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The data analysis technique uses data collection, reduction, display and verification. Meanwhile, data validity testing uses triangulation of sources, techniques and time. The research results show that 1) The concept of spiritual leadership of the madrasa head in realizing student discipline is a household concept. In a household, trust, commitment, responsibility, and full affection and sincerity are needed; 2) the implementation of the madrasah head's spiritual leadership in realizing student discipline is by articulating a vision, learning programs, non-academic programs, programs in the field of spiritual development activities.
References
Annisa, Fadillah. “Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar.” Perspektif Pendidikan dan Keguruan 10, no. 1 (2019): 69–74.
Anoraga, Pandji. 2010. Psikologi Kepemimpinan. Jakarta: Rineka Cipta.
Anoraga, Pandji. 2010. Psikologi Kepemimpinan. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2012. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dirawat. 2016. Pengantar Kepemimpinan Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2010.Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Elizabeth. B. Hurlock. 2014. Perkembangan Anak 2. Jakarta: Erlangga,
Faiz, Fajar Ridho Fatan, Nurhadi, and Abdul Rahman,. “Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Pada Sekolah Berbasis Asrama.” Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama 13, no. 2 (2021): 309–326.
Kartono, Kartini. 2012. Pemimpin Dan Kepemimpinan. Jakarta: Rajawali Pers.
Miarso, Yusufhadi. 2016. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Cetakan ke. Jakarta: Prenada Media Group.
Moleong, Lexy. 2012. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nur Ifadah. 2018. Spiritual Leadership. Yogjakarta: Kalimedia.
Putra, Ida Bagus Udayana. 2020. Moderasi Kepemimpinan Spiritual. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Rahmat, Nur, Sepriadi Sepriadi, and Rasmi Daliana. “Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Melalui Guru Kelas Di Sd Negeri 3 Rejosari Kabupaten Oku Timur.” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan) 2, no. 2 (2017).
Saiful Sagala.2013. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Salsabila, Unik Hanifah, Annisa Septarea Hutami, Safira Aura Fakhiratunnisa, Wulan Ramadhani, and Yuike Silvira. “Peran Pendidikan Islam Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik.” Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman 10, no. 3 (2021): 329–343.
Sayyid Mahdi as-Sadr. 2000. The Ahl Ul-Bayt: Ethical Role-Models. Terj Ali Bin Yahya. Jakarta: Pustaka Zahra.
Soekarto, Indrafachrudi. 2010. Pengantar Kepemimpinan Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
Subari. 2011. Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Perbaikan Situasi Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Tobroni. 2010. The Spiritual Leadership:Pengefektifan Organisasi Boble Industry Melalui Prinsip-Prinsip Spiritual Etis. Malang: UMM Press.
Umiarso. 2011. Kepemimpinan Pendidikan Dan Kecerdasan Spiritual. Yogjakarta: Ar Ruzz Media.