Pemanfaatan Media Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa DI SD Negeri 060928 Medan

Authors

  • Bintang Mahrani Abdullah Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Sumatera Utara
  • Fadhilah Hilmy Nasution Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Sumatera Utara
  • Khoiriah Marta Parapat   Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Sumatera Utara
  • Rizki Ramadhani Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Sumatera Utara
  • Safran Hasibuan Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i2.972

Keywords:

Utilization, Learning Media

Abstract

Learning media are all forms used for activities to convey information that can be seen, manipulated, heard, read or discussed. The aim of this research is to find out how to use science learning media to increase student motivation at SD Negeri 060928 Medan. This type of research is descriptive qualitative research based on observation. Observation is a systematic observation of human activities and physical settings where these activities occur continuously from natural activities in order to produce facts. The results of this research indicate that the use of learning media can significantly increase student motivation in learning science. Teachers are able to use learning media clearly and make students interested in learning.

References

Adler, P. &. (1987). Membership Roles in Field Research. CA:Sage Publication, 1-9.

Amir, A. (2016). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Eksakta, 1-9.

Hamidulloh, I. (2017). Media Pembelajaran Berbasis Wayang (Konsep Dan Aplikasi). Semarang: CV Pilar Nusantara.

Ina Magdalena, d. (2021). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 09 Kamal Pagi. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial Vol.3 No. 2, 1-9.

Intansari, R. (2017). Skripsi : Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Bercerita Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Tanjung Senang BandarLampung. 30-39.

Jannah, I. N. (2020). Efektifitas Penggunaan Multimedia Dalam Pembelajaran IPA Di SD . Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 54-59.

Krissanto, S. (2013). Pemanfaatan Media Pembelajaran Meningkatkan Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VI SD N 03 Kelampai. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8-9.

Sari, W. N. (2022). Penerapan Vidio Pembelajaran IPA Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Online Kelas V SD N Pulorejo. JIIP:Jurnal Ilmial Ilmu Pendidikan, 2795-2800.

Sudjana, N. d. (2013). Media Pengajaran . Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Utami, S. (2018). Pengguanaan Media Gambar Untuk Meingkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar . Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 137-148.

Yolanda Febrita, M. U. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Prosiding DPNPM Unindra, 9-18.

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Bintang Mahrani Abdullah, Fadhilah Hilmy Nasution, Khoiriah Marta Parapat  , Rizki Ramadhani, & Safran Hasibuan. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa DI SD Negeri 060928 Medan. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 209–215. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i2.972

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.