Konsep Pendidikan Islam dalam Pembentukan Kehidupan Manusia yang Seimbang
DOI:
https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1146Keywords:
The Concept of Manifesting the Balance of Human Life, Islamic Education System, CoachingAbstract
Islamic education views life as having two basic components: the material, or worldly, life and the spiritual, or moral, life that leads to a wealthy and joyful life in the hereafter. As a result, the Islamic educational system polarizes life in order to seek satisfaction both here on Earth and in the hereafter. Humans are impacted by a multitude of aspects in their lives, including educational background, morality, and ubudiyah, when it comes to reaching their goals in life. Then, Islamic education is required to help people develop both physically and spiritually in order to assist the balanced attainment of human life's goals in this world and the next. Since humans must strive to seek Allah SWT's gift in order to satisfy all of their wants, human physical growth is focused on attaining the welfare of human existence in this world. Naturally, individuals require a robust and healthy body in order to attempt. The goal of human spiritual growth is to provide welfare for people, both in this life and in the next.References
Abrar Sulthani, D. (2021). Internalisasi Pendidikan Agama Dalam Membentuk Masyarakat Madani. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 87–100.
Arifin., M. (1987). Filsafat Pendidikan Islam. In Majalah Ilmiah Pembelajaran (Cet. I).
Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.
Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.
Aswidar, R., & Saragih, S. Z. (2022). Karakter Religius,Toleransi, dan Disiplin pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 134. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.43373
Departemen Agama RI. (1984). Al-Qur’an dan Terjemahannya (p. 1084).
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Dina, A., Yohanda, D., Fitri, J., & ... (2022). Teori Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 149–158.
Djakfar, M. (2018). Revitalisasi dan Aktualisasi Nilai-nilai Religiusitas untuk Mewujudkan Ekonomi Wasathiyah yang Berkeadaban. Resented at The 6th International Conference of Islamic Economics & Business, 22 September 2018, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 1–17.
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Fatimah, S., Maulidya, O., Putri, P., Ekonomi, P., Universitas, S., Negeri, I., Malik, M., & Malang, I. (2023). Flexing: Fenomena Perilaku Konsumen dalam Perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(01), 1204–1212. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.6824
Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786
Frimayanti, A. I. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), Hal. 240.
Fuadi, A. (2016). Negara Kesejahteraan (Welfare State) Dalam Pandangan Islam Dan Kapitalisme. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 5(1), 13. https://doi.org/10.21927/jesi.2015.5(1).13-32
Gunariah, F., & Ridwan, A. H. (2023). Filsafat Konsumsi Dalam Perspektif Hukum Islam. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islami, 13(1), 41–62. https://journal.feb.unpad.ac.id/index.php/jebi/article/view/2083%0Ahttps://journal.feb.unpad.ac.id/index.php/jebi/article/download/2083/263
H.S. Suardin Azzaino. (n.d.). Ilmu Ilahiah Beberapa Lagkah Kearah Islamisasi Sains (cET. I).
Hakim Abdul Hamid. (1983). Aspek-aspek Pokok Agama Islam (Issue December 2016).
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Hasibuan, A. (2021). Memahami Manusia Sebagai Khalifah Allah. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 5(1), 34. https://doi.org/10.30821/ansiru.v5i1.9793
Husna, K., & Arif, M. (2021). Ibadah Dan Praktiknya Dalam Masyarakat. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(2), 143–151. https://doi.org/10.52166/talim.v4i2.2505
Isnaini, M., Bidin, I., Susanto, B. W., & Hudi, I. (2023). Pendidikan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Pancasila dan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Calon Guru MI / SDIT. 05(04), 11539–11546.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
Jafar, M. (1982). Beberapa Aspek Pendidikan Islam (Cet. I).
Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
KEMENDIKNAS. (2011). Character Education Implementation Guide Book. The Ministry of National Education, 14–16.
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
Khoiruman. (2019). *Penulis adalah PNS Kemenag Prov Bengkulu. 8.
Kusuma, D. (2018). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Sholat Berjamaah. Jurnal Kewarganegaraan P-ISSN: 1978-0184 E-ISSN: 2723-2328, 2 No. 2(2), 34–40.
M. Jafar. (1982). Beberapa Aspek Pendidikan Islam (Cet. I).
M. Ma’ruf. (2019). Konsep Mewujudkan Keseimbangan Hidup Manusia Dalam Sistem Pendidikan Islam. Jurnal Al-Makrifat, 4(2), 123–137.
Manan, A. (2015). Pencemaran Dan Perusakan Lingkungan Dalam Perspektif Hukum Islam (Environmental Pollution and Damage in Islamic Law Perspective). Jurnal Hukum Dan Peradilan, 4(2), 223–240.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.
Marimba, A. D. (1962). Pengantar Filsafat Pendidikan.
Marimba, A. D. (1986). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam (Cet. VI).
Marintan Marintan, D., & Priyanti, N. Y. (2022). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun di TK. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5331–5341. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.3114
Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.
Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1), 79–87. https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1370
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Oktaviani Rita. (2020). Penciptaan Manusia dalam Perspektif Al-Qur’an dan Sains. Jurnal Islam Dan Sains.
Pendidikan, D., Islam, A., Raden, F. I., & Lampung, I. (2015). Tujuan Pendidikan Islam Imam Syafe’I. Jurnal Pendidikan Islam, 6(November), 151–166.
Pendidikan, N. R.-A.-F. J. S. D. P., & 2018, undefined. (n.d.). Peran Guru dan Orang Tua Membentuk Karakter Jujur pada Anak. Lppm-Unissula.Com. Retrieved March 25, 2021, from http://lppm-unissula.com/jurnal.unissula.ac.id/index.php/fikri/article/view/3203
Rahmawati, M., & Harmanto. (2020). Pembentukan Nilai Karakter Toleransi Dalam Pembelajaran Pendidikanpancasila Dan Kewarganegaraan Bagi Siswa Tunagrahita. Journal of Civics and Moral Studies, 5(Vol. 7 No. 1 (2022)), 59–72.
Rizaq, M. (2022). Family As Children’S First Education; the Role of Parents in the Development of Islamic Religious Education for Elementary School Age Children. Al-Risalah, 13(1), 184–208. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v13i1.1785
Roza, Y. (2004). ANALISIS PENGGUNAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI PADA SEKOLAH DI KOTA PEKANBARU PROPINSI RIAU. 1–7.
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Rusyad, D. (2021). Ilmu Dakwah: Suatu Pengantar. 84.
Safitry, N. A. (2016). Konsep Pendidikan Islam Dalam Keluarga (Studi Komparasi Pemikiran Abdurrahman an-Nahlawi Dan Zakiah Daradjat). 1–133. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/54055/1/NURUL AZMI SAFITRY - FITK.pdf
Saihu, M. (2022). Eksistensi Manusia sebagai Khalifah dan Implementasinya dalam Pendidikan Islam. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 400–413.
Sari, Y. M. (2016). Pembinaan Toleransi Dan Peduli Sosial Dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 15–26. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2059
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syayyid Ahmad Al-Hasyimy. (n.d.). Mukhtarul Ahaadits An-Nabawiyah (Cet. XII).
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
T.M. Hasbi As-Siddiqye. (1983). Al-Islam (Jilid II).
Tabrani ZA. (2009). Ilmu Pendidikan Islam (antara Tradisional dan Modern). 1–23.
Tufik, A. (2008). Agama dalam Kehidupan Individu. 282.
Wahyuddin, Imam; Cahyono, Fajar; Alfaris, F. (2022). Moderasi Beragama untuk Generasi Mienial Pancasila: Studi Kasus MI Tarbiyatu Sibyan di Desa “Pancasila” Balun, Turi, Lamongan. Tasamuh: Jurnal Studi Islam, 14(1), 1–21.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Zuhri Tauhid, A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).
World Shia Muslim Organization. (1989). Rationality Of Islam, diterjemahkan oleh Muslim Arbi, ”Rasionailtas Islam”.
Wuryandani, W., Maftuh, B., . S., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 286–295. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.2168
Zaini, S. (1986). Prinsip-prinsip Dasar Konsepsi Pendidikan Islam (Cet. I).
Zakiah, D. (1979). Ilmu Jiwa Agama (p. 129).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.