Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas 3 di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Mutiatul Al Munawaroh Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Arif Wiratama Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i2.2243

Keywords:

CTL, Concept-Understanding, Pre-Experimental-Method

Abstract

The purpose of this research is to examine how the CTL Learning Model affects third graders' conceptual understanding at MI Al-Munawwarah in Jambi City.  The research goals informed the selection of class 3.2, which yielded a research sample of 30 kids, for this third grade study that employed a sampling approach known as purposive sampling.  A one-group pretest and posttest design was used in this investigation.  In this work, we employed a test-and-observation design to gather data; we administered the test before (pretest) and after (posttest) learning using the CTL model.  To determine the impact, a t-test is used in a hypothesis test.  The significance value of 0.000 <0.05, obtained from the SPSS 26 statistical calculation using the paired sample t-test, indicates that the calculated statistics (output t number) <table statistics (t table) concluded that H0 was rejected and ha was accepted. Consequently, the CTL learning model influenced the comprehension of the concept of learning outcomes among class III students at MI Al-Munawwarah, Jambi City.  

References

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, & Ananda Megha Wiedhar Saputri. (2022). Analisis kritis perkawinan yang dilarang di Indonesia ditinjau dari fiqih perbandingan mazhab. Jurnal Bedah Hukum Fakultas Hukum Universitas Boyolali, 6(1).

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, & Bayu Assri Novianto. (2023). Nilai-nilai pendidikan fiqh dalam kitab Nurul Burhan karya Syaikh Muslih Bin Abdurrahman Al Maraqi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1).

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Nadia Khoirotun Nihayah, & Alfina Arga Winati. (2023). Analisis kawin paksa dalam perspektif hukum Islam. El-Faqih: Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam, 9(2).

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha. (2014). Analisis wewenang Polri dalam rangka penanggulangan tindak pidana terorisme di Indonesia ditinjau dari segi hak asasi manusia. Fakultas Hukum Universitas Sebelas Maret.

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha. (2016). Eksistensi penerapan hukuman mati di Indonesia. Jurnal Ilmu Syari'ah dan Hukum, 1(1).

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha. (2024). Cyberbullying pada aplikasi TikTok ditinjau dari hukum pidana dan fiqh empat madzhab. Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam.

Berliana. (2014). Pengaruh model pembelajaran CTL terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Damayanti, F. F. (2023). Perspektif dramaturgi Erving Goffman pada aparat kepolisian dalam menghadapi kasus viral. Journal Analytica Islamica, 12(1), 63. https://doi.org/10.30829/jai.v12i1.14015.

Fuchs, C. (2017). Social media: A critical introduction. London: SAGE Publications.

Kasmawati. (2017). Model CTL sebagai alat bantu pembelajaran yang efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap materi alat optik. Jurnal Pendidikan.

Kasmawati. (2017). Pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) terhadap hasil belajar fisika siswa kelas X IPA MAN 1 Makassar. Cybrarians Journal, 37.

Nazaruddin, M. A. (2020). Etika komunikasi Islami di media sosial dalam perspektif Alquran dan pengaruhnya terhadap keutuhan negara. Jurnal Peurawi, 3(1), 1-15. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/peurawi/article/view/8935.

Nugroho, R. S. (2023). Konsep tabayyun untuk menyikapi media sosial dalam kajian pendidikan Islam. Jurnal Al-Ulya, 2(1), 30-45.

Ramli, R. (2018). Media sosial dan etika berkomunikasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sihono, A. (2004). Konstruktivisme dalam pembelajaran: Teori dan praktik. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Sihono, T. (2004). Contextual teaching and learning (CTL) sebagai model pembelajaran ekonomi dalam KBK. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 1(1), 63–83. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://media.neliti.com/media/publications/17282-ID-contextual-teaching-and-learning-ctl-sebagai-model-pembelajaran-ekonomi-dalam-kb.pdf&ved=2ahUKEwj-rtmurs7oAhUaT30KHW6HBjcQFjAAegQIBhAC&usg=AOvVaw39Ua.

Yuswita. (2018). Penerapan model pembelajaran CTL dalam pembelajaran matematika di kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar.

Yuswita. (2018). Pengaruh model contextual teaching learning (CTL) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas V di MIIS Nurul Hadina Patumbak.

Zulfikar, R., Sari, F. P., Fatmawati, A., Wandini, K., Haryati, T., Jumini, S., Nurjanah, A., S., & Kusmawardhani, O. B. (2020). Teori, metode dan praktik penelitian kualitatif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2).

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Mutiatul Al Munawaroh, & Arif Wiratama. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas 3 di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(2), 173–179. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i2.2243

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.