Pemanfataan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Masa Kini dalam Kurikulum Merdeka

Authors

  • Aisyah Ika Shauman Ninta Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Muhammad Sofian Hadi Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i3.284

Keywords:

Utilization, Media, Canva, Merdeka Belajar

Abstract

The era of digitalization is growing rapidly, including in the field of education. Educators and students need technology or platforms that support distance learning activities and still have good interaction, so that classes remain not bored or fun and productive. One platform that can answer these challenges is the Canva application. Canva has one of the special services or programs designed for education, namely Canva for Education. This service is designed for educators and students to continue to get a creative, innovative, collaborative and fun learning experience in line with the independent curriculum.The method used in this study is a development research method with a descriptive quantitative approach. This study aims to describe the use of the Canva for Education application by educators as a creative, innovative and collaborative learning medium for students in the current era

 

 

References

Adittia, A. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1), 9–20. https://doi.org/10.23819/mimbar-sd.v4i1.5227

Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75-84.

Creswell,J.W.(2009).Research Design;Qualitative,Quantitative,and Mixed Methods Approaches.

Dian Agustini dkk, (2021) PISCES (Proceeding Of Integrative Science Education Seminar Beranda Prosiding: Https://Prosiding.Iainponorogo.Ac.Id/Index.Php/Pisces. Vol. 1, 2021, Pp. 199-207

Tiara Melinda, dkk (2021) Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. DOI:https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848. (JIPD) Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar Vol. 5, No. 2, Bulan Juli Tahun 2021, Hal. 96-101 E-ISSN:2598-408X, P-ISSN: 2541-0202 http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jipd.

Idawati, I., Maisarah, M., Muhammad, M., Meliza, M., Arita, A., Amiruddin, A., & Salfiyadi, T. (2022). Pemanfaatan canva sebagai media pembelajaran sains jenjang SD. Jurnal pendidikan dan konseling (JPDK), 4(4), 745-752.

Komalasari, Y., Muharrom, M., & Sumbaryadi, A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Fungsionalitas Media Sosial Pada Pengurus dan Anggota Karang Taruna Kel. Kebon Bawang Jakarta Utara. Abditeknika Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 71-77.

Pelangi, G., Syarif, U., & Jakarta, H. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia JenjangSMA/MA. Jurnal Sasindo UNPAM, 8(2), 79–96. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354

Purba, Y. A. (2022). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran matematika di smpn 1 na ix-x aek kota batu. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325-1334.

Rahmatullah, Rahmatullah, Inanna Inanna, and Andi Tenri Ampa. 2020. “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva.” Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha 12 (2): 317–27.

Rahmawati, Farida, dan Idam Ragil Widianto Atmojo. 2021. “Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA.” Jurnal Basicedu. Vol 5, No. 6: 6271–79. doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1717.

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.

Rizanta, G. A., & Arsanti, M. (2022, July). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran masa kini. In Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol. 2, No. 1, pp. 560-568).

Scardina, Ciro. 2018. “Library Signage: Creating Aesthetics With Canva - ProQuest.” The School Librarian, 38

Yundayani, Audi, Susilawati Susilawati, dan Chairunnisa Chairunnisa. 2019. “Investigating The Effect Of Canva On Students Writing Skills.” English Review: Journal of English Education. Vol 7, No. 2: 169–76. doi: 10.25134/erjee.v7i2.1800

Downloads

Published

2023-07-24

How to Cite

Aisyah Ika Shauman Ninta, & Muhammad Sofian Hadi. (2023). Pemanfataan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Masa Kini dalam Kurikulum Merdeka. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(3), 39–49. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i3.284

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.