Implementasi Schedule Waktu dalam Layanan Klasikal Guna Membentuk Disiplin Waktu Siswa Kelas XI SMA YPK Medan

Authors

  • Dara Adiba Latersia Gintin Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Uli Makmun Hasibuan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Mey Syandry Khairunnisa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Irna Tri Aulia Harahap Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2549

Keywords:

time schedule, classical services, time discipline, hih school students.

Abstract

This study aims to analyze how the implementation of time schedules in classical services can form time discipline in class XI students at SMA YPK Medan. Through a qualitative approach, data were collected using observation, interview, and documentation techniques to gain an in-depth understanding of the process of implementing time schedules. The results of the study indicate that the consistent implementation of time schedules in classical services can increase students’ awareness of the importance of time discipline in learning activities and other school activities. In addition, the involvement of teachers and counselors in providing routine guidance and supervision is a major supporting factor in forming students’ time discipline behavior. Obstacles that arise, such as lack of motivation and supervision from the surrounding environment, can be overcome through collaboration between the school, students, and parents. Thus, the implementation of time schedules in classical services has proven effective in forming time discipline in class XI students at SMA YPK Medan.

References

Sari, T., & Putra, A. (2019). Implementasi schedule waktu dalam layanan klasikal guna membentuk disiplin waktu siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 6(1), 88-99.

Arifin, T. (2014). Kebijakan Publik dan Transparansi Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah. Bandung: Alfabeta.

Dewinta, H. D., & Prasetiawan, H. (2023). Pengurangan prokrastinasi akademik melalui layanan bimbingan klasikal menggunakan model Problem Based Learning (PBL). Journal of Social Computer and Religiosity (SCORE), 1(1), 43-55.

Prasetya, B., & Prasetiawan, H. (2022). Upaya meningkatkan manajemen waktu melalui layanan bimbingan klasikal model Project Based Learning (PjBL). Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(1), 254-260.

Rubiyati, A., Asrori, M., & Wicaksono, L. (2019). Layanan bimbingan klasikal untuk meningkatkan konsep diri siswa underachiever. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 154-162.

Tuti Sari, & Nurul Hidayah. (2019). Implementasi layanan bimbingan klasikal dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 6(1), 88-99.

Wahyuni, F., & Siregar, R. W. (2023). Peran guru dan konselor dalam implementasi layanan klasikal. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 12(1), 45-58.

Yuliana, D., & Pratama, H. (2022). Suasana belajar kondusif melalui layanan klasikal. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 134-145.

Hidayati, N., & Ramadhan, F. (2019). Peran orang tua dalam mendukung disiplin waktu siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 45-56.

Putri, S., & Santoso, R. (2021). Hambatan dalam pembentukan disiplin waktu siswa di SMA. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(3), 201-215.

Rahmawati, L., & Hidayat, M. (2020). Disiplin waktu dan prestasi akademik siswa SMA. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 78-89.

Fadilah, A., & Nugroho, D. (2021). Pengaruh manajemen waktu terhadap disiplin siswa di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(2), 123-134.

Ramadhani, A., & Syahputra, R. (2022). Evaluasi dan monitoring dalam layanan bimbingan klasikal. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 10(2), 150-162.

Utami, S., & Hasanah, N. (2023). Sinergi sekolah dan keluarga dalam pembentukan disiplin waktu siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 99-110.

Paridah, Z., Zakso, A., & Supriadi, S. (2019). Kreativitas guru BK dalam layanan bimbingan klasikal. Jurnal Bimbingan Konseling, 8(2), 110-121.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Dara Adiba Latersia Gintin, Uli Makmun Hasibuan, Mey Syandry Khairunnisa, & Irna Tri Aulia Harahap. (2025). Implementasi Schedule Waktu dalam Layanan Klasikal Guna Membentuk Disiplin Waktu Siswa Kelas XI SMA YPK Medan. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(3), 131–140. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i3.2549

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.