Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Hasil Belajar SKI Di Kelas VI MI Istiqomah Sako Kecamatan Pangean Kabupaten Kuantan Singingi Riau
DOI:
https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i4.434Keywords:
Role Playin methodt, learning outcomes, Islamic Cultural HistoryAbstract
The research is motivated by the low grdae VI studensts of MI Istiqomah Sako in the subject of islamic cultural history. The can be seen from the low midtrem exam scores and the way of learning in the learning process of islamic cultural history. In the learning proces educators tend to only use conventional learning methods so that learning is less attractive to students. One effort that can overcome this is the learning process using the role playing methods to improve student learning outcomes. This study aims to determine how much influence the use of the role playing methods has on the the learning outcomes of islamic cultural history of students in calss VI MI Istiqomah Sako Pangean district Kuantan Singingi regency Riau. The research is a quantitative research with a quasi eksperimental type with the non Eqiuvalent control group design. The sample in this study was in class VI consisting of two experimental classed and the control class. The result of the study stated that the calculation of the hypothesis test using the SPSS t-tets. The result of the calculation is that the propability value is Sig.(2-tailed) 0.00<0.05 thet it is accepted. From these result it can be concluded that there is an influeence of the role playing methods on leraning outcomes of islamic cultural history in the material of Sunan Kalijaga in class VI MI Istiqomah Sako Pangean District, Kuantan Singingi Regency Riau
References
Andriati Irna, Zulfani Sesmiarni. 2020. Analisis Keterampilan Masasiswa Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Bukittinggi Dalam Menjelaskan Materi Pelajaran. Jurnal E-Tech. Volume 08. No. 01.
Arifin Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran, Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: Rosdakarya.
Arikunto Suharsimi. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Bahri Syaiful Djamarah dan Aswan Zain. 2010. Strategi belajar Mengajar. Jakarta:PT Rineka Cipta.
Buku Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah. 2020. Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama Revublik Indonesia
Burhan Nurgianto. 2011. Dasar-Dasar Pengenbangan Kurikululm Sekolah. Yogyakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Depdiknas. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. edisi ke III.
Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Emani dan Ahmad Syarifuddin. Pengaruh Metode Role Playing terhadap keterampilan berbicara siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia, Jurnal Ilmiah PGMI, Vol 2. No. 1.
Hamalik Oemar. Perencanaan Pembelajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara
Hamalik. 2002. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara
Hamzah Ali. 2014. Evaluasi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Handayana Jumanta. 2017. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hasanah Asmatun, Deswalantri, Iswantir, Hidayani Syam. 2022. Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Prestasi Belajar Siswa di MTs S Bai’aturridhwan Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 6. No. 2.
Muhammad Abdul Qadir Ahmad. 2008. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta : Rineka Cipta.
Muhammad Maryam. 2016. Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajran, Lantanida Journal, Vol. 4, No. 2.
Nurlael a. Penerapan Metode Pemelajaran Role Playing Pada Mata Pembelajaran Bahasa Jerman Untuk meningkatkan Semangat Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan.
Permag Tahun 2008 tentang Pendidikan Nasional
Pratama, A. R., Iswandi, I., Saputra, A., Hasan, R. H., & Arifmiboy, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 16-28.
Purti Esa Muslim, Liza Efriyanti, Supriadi, Hari Antoni Musril. 2022. Perencanaan Media Pembelajaran Menggunakan Articulate Storylinr 3 Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VII Di SMP Negeri 3 Tilatang Kamang. Jurnal Instek. Volume 7, No. 1.
Purwanto. 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
R. A. Setia. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Kearsipan. 2014. Journal perpustakaan. Upi. Edu
Sagala Syaiful. 2003. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sarwono Jonatan. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif & Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Giraha Ilmu.
Setiyino, Iif Khoiru Ahmadi dan Hendro Ari. 2014. Strategi Pembelajaran Beriorientasi KTSP. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Slamet Moh Untung. 2009. Menelusuri Pendidikan Ala Rasulullah. Semarang: Pustaka Riski Putra.
Subagino Heru. 2013. Roleplay. Jakarta: Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.
Sudjana, Nana. 2013. Penilaian Hasil Proses Belajar Menagjar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: PT Tarsito.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sujana Atep dkk. 2006. Penerapan Metode Role Playing. Jurnal Pena Ilmiah. Vol 1. No. 1.
Syurgaw Amalia, Muhammad Yusuf. 2020. Metode dan Model Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. volume 4. No. 2.
Tafonao Talizaro. 2018. Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. Volume 2. No. 2.
Taniredja. 2013. Model Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Tarigan Arleni. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 013 Lubuk Kembang Sari Kwcamatan Ukui. Jurnal Primary Proram Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan Univesitas Riau. Volume 5. No. 3.