Pengaruh Strategi Belajar Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Kelas 7 di SMP Negeri 3 Ampek Angkek

Authors

  • Annisa Azmi UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Darul Ilmi UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Al Baihaqi Anas UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Januar Januar UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i4.537

Keywords:

learning strategy, crossword puzzle, learning outcomes

Abstract

This research is motivated by low student learning outcomes. In addition, during the learning process the teacher only uses the lecture method in delivering material and there are no variations in strategies or supporting learning media used by the teacher. Therefore learning in class does not involve student activity so that students tend to be less interested in learning. The purpose of this research is to find out how much influence the learning strategy hascrossword puzzle on the results of PAI learning for grade 7 students of SMP Negeri 3 Ampek Angkek. The type of research used islike an experiment with shapenon-equivalent control group design. The sample in this study consisted of 2 classes, namely class 7.1 as the experimental class and class 7.2 as the control class. Data collection in this study uses the resultspre-test andpost-test multiple choice question. The data analysis technique used is the Normality test, Wilcoxon test, Spearman Rank Correlation test, Coefficient of Determination test and Mann Whitney test. The results of calculations from the test of the coefficient of determination, the statistical results obtained are the contribution of learning strategiescrossword puzzle on PAI learning outcomes by 81.9%.

References

Ali, M. (2006). Kamus Lengkap Bahasa Moderen. Jakarta: Pustaka Amani.

Anwar, C. (2017). Teori-teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer. Yogyakarta: IRCiSoD.

Arikunto, S. (2010) Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Bahri, S. Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.

Budimansyah, A., Said, A. (2016). 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hartono. (2008). PAIKEM Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Pekanbaru: Zanafa.

Indra, J. (2018). Satistik Penelitian Untuk Pendidikan, cet. 1. Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Komikesari, H. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Fisika Siswa pada Model Pembelajaran Cooperatif Tipe Student Team Achievment Division, ISSN 2301-7562.

Majid, A. (2015). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Pat Hollingswort & Gina Lewis. (2008). Pembelajaran Aktif. Jakarta: PT. Indeks.

Retnoningsih & Suharno. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: Widya Karya.

Rohani, A. (2014). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Asdi Masasatya.

Sagala, R. (2016). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Aktivitas Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VII Di Mts Nurul Falah Bukit Kemuning.

Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Siregar, S. (2017). Statistik Parametrik Untuk Penelitian.

Slameto. (1999). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono, A. (2012). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudjana. N. (1999). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sudjana. N. (2001). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Sinar Baru.

Sugiyono. (2018) Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suhana, C., & Hanafiah, N. (2014). Konsep strategi pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Susanti. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Index Card Match Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam, Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 6(1).

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Warni. (2013). Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Menggunakan Strategi Peran Figur (Role Models) Pada Siswa Kelas IVE Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Pekanbaru. Skripsi: Pustaka Uin Suska Riau.

Zubaidah.. L, Leli. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris Mahasiswa Mahad IAIN Bukittinggi. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 4(1).

Downloads

Published

2023-10-18

How to Cite

Annisa Azmi, Darul Ilmi, Al Baihaqi Anas, & Januar Januar. (2023). Pengaruh Strategi Belajar Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Kelas 7 di SMP Negeri 3 Ampek Angkek. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 298–309. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i4.537

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)