Islamisasi Ilmu Dalam Upaya Mengatasi Keterbelakangan Kualitas Umat Islam Di Era Modern

Authors

  • Lailatus Sa’adah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aulia Tegar Wicaksono Universitas Pendidikan Indonesia
  • Della Putri Aprillianti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Fadly Al-Ghifari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syahidin Syahidin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.1040

Keywords:

Islamization of Knowledge, Islamic education, Strategy of Islamic principles

Abstract

Education is important human progress. Likewise, Islamic education a very important role in determining the quality of life of Muslims. Unfortunately, in this modern era it can felt that Islamic education is lagging behind modern western. According to Al-Faruqi, this is evidenced by existence of identity crisis, loss of economic, political and intellectual independence in Islamic world, existence of sectarianism that focuses on borders, and slow modernization (Ramdhani, 2013 ). There are factors that cause these things, namely: the influence of western science and philosophy, colonialism, lack of Islamic unity, and lack of modernization of Islamic. To overcome these problems, ulama proposed the Islamization of science. This article was created using the SLR method. It aims to integrate Islamic principles and values into field of science and knowledge which involves a process of rethinking, re-evaluating and reconstructing scientific knowledge to enrich the vision and struggle of Islam (Sahide, 2015). The concept of Islamization of Science was introduced by Ismail Raji Al-Faruqi who defined it as an effort to integrate science into the unity of Muslim life with aims to improve the quality of Islamic education, and hoped it can also improve the quality of life of Muslims in this era.

References

Refleksi diartikan sebagai berpikir mengenai pengalaman sendiri dari amsa lalu atau mawas diri. Refleksi dilakukan oleh siswa setelah melaksanakan berbagai kegiatan dalam bentuk pengalaman belajar. Siswa antara satu dengan lainnya melakukan analisis, pemaknaan, penjelasan, penyipulan, dan tindak lanjut dari pengalaman belajar yang dilalui (Rusman, 2011).Aden, A. (2017). Integrasi Pendidikan Islam dan Sekuler di Kenya: Sintesis Sastra.

Afwah, H. (2022, May 13). Etika Filsafat Islam. The Columnist. Retrieved October 31, 2023, from https://thecolumnist.id/artikel/etika-filsafat-islam-2174

Feronia, F. (2022, November 4). Investigasi Pengaruh Nilai-Nilai Islam pada Perilaku Kewarganegaraan Warga Muslim. Universitas Airlangga. Retrieved October 31, 2023, from https://unair.ac.id/investigasi-pengaruh-nilai-nilai-islam-pada-perilaku-kewarganegaraan-warga-muslim/.

Gusmulyadi, H. (2022, January 12). Arti SLR Apa? Singkatan Dalam Chat, Ini SLR Artinya Dalam Bahasa Gaul - Tribunpekanbaru.com. Tribun Pekanbaru. October 31, 2023, https://pekanbaru.tribunnews.com/2022/01/12/arti-slr-apa-singkatan-dalam-chat-ini-slr-artinya-dalam-bahasa-gaul.

Haluddin, & Bahri, S. (2021). Islamisasi Ilmu Pengetahuan; Pengertian, Tujuan, Langkah, dan Pengaruh. Jurnal STAI DDI Kota Makassar, 2-6.

Hasib, K. (2013, December 18). Strategi dan Aplikasi Islamisasi Ilmu Pengetahuan - InPAS Indonesia. InpasOnline. Retrieved October 31, 2023, from https://inpasonline.com/strategi-dan-aplikasi-islamisasi-ilmu-pengetahuan/

Herman. (2014). PRINSIP-PRINSIP DALAM PENDIDIKAN ISLAM (Universal, Keseimbangan, Kesederhanaan). AL-TA'DIB Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan IAIN Kendari.

Iswati, I. (2017). Upaya Islamisasi Ilmu Pengetahuan Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(01), 90–104.

Janna, N. M., & Aryanti. (2020). ETIKA DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ISLAM. 1-7.

Karim, L. N. (2022). Kerangka Dasar Agama Islam tentang Akidah, Syariah dan Akhlak. eJurnal UNG.

Khairani, H. A. (2013). PRINSIP-PRINSIP PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal UIN Antasari.

Martatik. (2019). IMPLEMENTASI PRINSIP-PRINSIP PENDIDIKAN DALAM ISLAM. Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Pelatihan Kemenag.

Muhammad Nur Kadir, R. I. (2023). Studi Kritis Terhadap Pendidikan Sekuler. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan.

Novayani, I. (2017). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Pandangan Syed M. Naquib Al-attas Dan Implikasi Terhadap Lembaga Pendidikan International Institute of Islamic Thought Civilization (Istac). Jurnal Al Muta'aniyah STAI Darul Kamal, 1, 74-89.

Qomaru, A. (2022, July 2). Hadis dalam Era Modern: Relevansi dan Implementasinya dalam Kehidupan Kontempore. Bekel Sego. Retrieved October 31, 2023, from https://bekelsego.com/hadis-dalam-era-modern-relevansi-dan-implementasinya-dalam-kehidupan-kontemporer/v

Subari, Z., Nur Nasution, W., & Mardianto. (2018). Nilai-Nilai Integrasi Ilmu Pengetahuan dalam Kurikulum 13. Edu Riligia, 2(2), 247–265.

Suprayogo, I. (2014, August 31). Implementasi Nilai Islam Dalam Kehidupan Sehari-hari. UIN Malang. Retrieved October 31, 2023, from https://uin-malang.ac.id/r/140801/implementasi-nilai-islam-dalam-kehidupan-sehari-hari.html

Yogasara, F. A., & Mas'ud, F. (2021). ENERAPAN NILAI-NILAI ISLAM DALAM PRAKTIK MANAJEMEN BERBASIS ISLAM (Studi Kasus Hotel Haz Syariah Semarang). Diponegoro Journal of Islamic Economics and Business, 1 (1), 54-75.

Downloads

Published

2024-01-15

How to Cite

Lailatus Sa’adah, Aulia Tegar Wicaksono, Della Putri Aprillianti, Muhammad Fadly Al-Ghifari, Muhamad Parhan, & Syahidin Syahidin. (2024). Islamisasi Ilmu Dalam Upaya Mengatasi Keterbelakangan Kualitas Umat Islam Di Era Modern. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 296–308. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.1040