Tujuan Pembelajaran Islam: Meneliti Ayat-Ayat Dalam Al-Qur'an Dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan

Authors

  • Dini Gita Sartika Universitas Muhammadiyah Riau
  • Lidya Zanti Universitas Muhammadiyah Riau
  • Riha Datul Aisyah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Merli Anggelia Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1154

Keywords:

Man, Islamic Education, Objective

Abstract

Most research on the aims of Islamic education is carried out from the perspective of education as the essence and humans as the subject. However, discussions that study educational objectives from an object perspective still lack information, especially in terms of taking the perspective of several surahs of the Koran. The aim of this research is to describe the aims of education based on verses of the Koran. This research method uses a qualitative method with a library approach, the main information is obtained through books and articles. The research results show that Islamic education is used to teach people about the commands and prohibitions of Allah SWT. over themselves. Thus, the aim of Islamic education is to optimize and empower human reason to act in a good way, not in a wrong way.

References

Aryandika Firmansyah, M. Yazid Fathoni, Wismanto Wismanto, Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Aryandika Firmansyah, M. Yazid Fathoni, Wismanto Wismanto, Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Farmawaty, W. (2021). Konsep Pendidikan Karakter Dalam Buku Educating For Character Karya Thomas Lickona Untuk Menumbuhkan Karakter Religius. 1–112.

Farmawaty, W. (2021). Konsep Pendidikan Karakter Dalam Buku Educating For Character Karya Thomas Lickona Untuk Menumbuhkan Karakter Religius. 1–112.

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Haningsih, S., Habibi, M. M., Yusuf, S., & Atmaja, F. F. (2020). Buku Panduan MKWU Pendidikan Agama Islam Untuk Program Sarjana (S1). In UII Press.

Haningsih, S., Habibi, M. M., Yusuf, S., & Atmaja, F. F. (2020). Buku Panduan MKWU Pendidikan Agama Islam Untuk Program Sarjana (S1). In UII Press.

HSB, M. O. (2020). Tabattul Menurut Ibn Hazm (W. 456 H) Dalam Perspektif Hukum Keluarga Islam (Al-Ahwal Al-Syakhsiyah). https://doi.org/10.24014/af.v19.i2.9432

HSB, M. O. (2020). Tabattul Menurut Ibn Hazm (W. 456 H) Dalam Perspektif Hukum Keluarga Islam (Al-Ahwal Al-Syakhsiyah). https://doi.org/10.24014/af.v19.i2.9432

Ibid. (2023). Program Full Day School. hal. 10.

Ibid. (2023). Program Full Day School. hal. 10.

Indonesia, K. D. I. (2024). KOMPETENSI PENDIDIK PERSPEKTIF IMAM AL-GHAZALI DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM Diajukan Kepada Pascasarjana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Guna Memenuhi Salah Satu Syarat Memperoleh Gelar Magister dalam Ilmu Pendidikan Agama Islam O.

Indonesia, K. D. I. (2024). KOMPETENSI PENDIDIK PERSPEKTIF IMAM AL-GHAZALI DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM Diajukan Kepada Pascasarjana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Guna Memenuhi Salah Satu Syarat Memperoleh Gelar Magister dalam Ilmu Pendidikan Agama Islam O.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Kbm, M., Afif, N., Fianudin, M., & Mukhtarom, A. (2021). FATTHURRAHMAN PADA PROSES KEGIATAN BELAJAR. 3(2), 370–385.

Kbm, M., Afif, N., Fianudin, M., & Mukhtarom, A. (2021). FATTHURRAHMAN PADA PROSES KEGIATAN BELAJAR. 3(2), 370–385.

Kejuruan, S. M., Kurniawan, B., Mukhlis, M., Riau, U. I., & Riau, U. I. (2024). SAJAK. 3, 110–117.

Kejuruan, S. M., Kurniawan, B., Mukhlis, M., Riau, U. I., & Riau, U. I. (2024). SAJAK. 3, 110–117.

Kewanitaan, P., & An, D. A. (2023). AN-NUUR AYAT 31 KAJIAN TAFSIR AL-AZHAR DAN.

Kewanitaan, P., & An, D. A. (2023). AN-NUUR AYAT 31 KAJIAN TAFSIR AL-AZHAR DAN.

Madani, T. L. (2021). Representasi Gaya Hidup Pria Metroseksual Dalam Akun Instagram @bramastavrl. Skripsi.

Madani, T. L. (2021). Representasi Gaya Hidup Pria Metroseksual Dalam Akun Instagram @bramastavrl. Skripsi.

Marshanda, S., Syahruddin, S., & Nuha Akhwtun, D. (2023). Perencanaan Siste Pendidikan Islam: Pandangan Undang-Undang Sisdiknas No. 20 Tahun 2003. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 115–122.

Marshanda, S., Syahruddin, S., & Nuha Akhwtun, D. (2023). Perencanaan Siste Pendidikan Islam: Pandangan Undang-Undang Sisdiknas No. 20 Tahun 2003. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 115–122.

Marzuki, I., Johra, Arwansyah, Asrudin, Harimuswarah, M. R., Syahrir, M., Ramli, M., & Hadi, A. (2021). Filsafat Ilmu Di Era Milenial. In Proceedings of the National Seminar on Chemistry, Lombok-Mataram (Vol. 1).

Marzuki, I., Johra, Arwansyah, Asrudin, Harimuswarah, M. R., Syahrir, M., Ramli, M., & Hadi, A. (2021). Filsafat Ilmu Di Era Milenial. In Proceedings of the National Seminar on Chemistry, Lombok-Mataram (Vol. 1).

Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).

Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).

Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2023). 2) 1)2). 7693, 67–74.

Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2023). 2) 1)2). 7693, 67–74.

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 63. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(1).63-74

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 63. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(1).63-74

Puput, P. R., Syafe’i, M., & Mokh. Iman Firmansyah. (2024). Tujuan dalam Pendidikan Islam: Eksplorasi ayat Al-Qur’an dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. Rayah Al-Islam, 8(1), 259–271. https://doi.org/10.37274/rais.v8i1.884

Puput, P. R., Syafe’i, M., & Mokh. Iman Firmansyah. (2024). Tujuan dalam Pendidikan Islam: Eksplorasi ayat Al-Qur’an dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. Rayah Al-Islam, 8(1), 259–271. https://doi.org/10.37274/rais.v8i1.884

Rois, L. P. (2023). Konsep Fitrah Dalam Al-Qur’an QS. Ar-Rum Ayat 30 dan Relevansinya Dengan Pendidikan Karakter. 83.

Rois, L. P. (2023). Konsep Fitrah Dalam Al-Qur’an QS. Ar-Rum Ayat 30 dan Relevansinya Dengan Pendidikan Karakter. 83.

Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).

Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).

Sukardi, E., Jennifer, G., & Kwang, V. C. (2022). Pemenuhan Hak Asasi Manusia dalam Dinamika Perubahan Kebijakan Pendidikan Anak dan Teknologi Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Penegakan Hukum Dan Keadilan, 3(1), 17–36. https://doi.org/10.18196/jphk.v3i1.12427

Sukardi, E., Jennifer, G., & Kwang, V. C. (2022). Pemenuhan Hak Asasi Manusia dalam Dinamika Perubahan Kebijakan Pendidikan Anak dan Teknologi Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Penegakan Hukum Dan Keadilan, 3(1), 17–36. https://doi.org/10.18196/jphk.v3i1.12427

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Wijaya, I., & Sabda, S. (2023). Filosofi, Ideologi Dan Paradigma Pendidikan Islam Inter, Multi Dan Transdisipliner. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 23(1), 55–77. https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v23i1.176

Wijaya, I., & Sabda, S. (2023). Filosofi, Ideologi Dan Paradigma Pendidikan Islam Inter, Multi Dan Transdisipliner. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 23(1), 55–77. https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v23i1.176

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Downloads

Published

2024-04-20

How to Cite

Dini Gita Sartika, Lidya Zanti, Riha Datul Aisyah, Merli Anggelia, & Wismanto Wismanto. (2024). Tujuan Pembelajaran Islam: Meneliti Ayat-Ayat Dalam Al-Qur’an Dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 73–86. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i3.1154

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.