Paradigma Riset Integratif pada Pesantren Riset Al-Khawarizmi

Authors

  • Dina Sabila Sarofina UIN Walisongo Semarang
  • Endhin Rahma Mufidha UIN Walisongo Semarang
  • Siti Faikhatul Hikmah UIN Walisongo Semarang
  • Zidni Rosyidah UIN Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1738

Keywords:

pesantren, integrative paradigm, research education, critical thinking

Abstract

This research explores the integrative paradigm of research-based Islamic boarding schools, focusing on Al-Khawarizmi Research Pesantren in Mijen, Semarang. Utilizing a qualitative approach with direct interviews, the study investigates how pesantren can bridge traditional Islamic education and modern scientific research. The findings reveal three key dimensions: a critical philosophical approach, integration of traditional-modern scientific knowledge, and multicultural value internalization. The research demonstrates how pesantren can  develop critical thinking, research skills, and social awareness among students through an innovative educational model that combines religious learning, research methodology, and cross-cultural collaboration. The study contributes to understanding the potential of pesantren as dynamic educational institutions capable of responding to contemporary challenges while maintaining their core traditional values.

References

Aminuddin, L. H. (2010). Integrasi Ilmu dan Agama: Studi Atas Paradigma Integratif-Interkonektif UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. KODIFIKASI Jurnal Penelitian Keagamaan dan Sosial-Budaya, 181-214, Volume 4 Nomor 1.

Anonim. (2020, Desember 20). Artikel. Retrieved November 19, 2024, from Braindilog Sosial Indonesia: http://www.braindilogsociology.or.id/2020/12/perspektif-paradigma-integratif-dalam.html

'Azizah, F. R. (2019). Mengembangkan Paradigma Integratif-Interkonektif Dalam Pendidikan Islam di Perguruan Tinggi (Pendekatan Interdisipliner dalam Studi Islam). Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 18-34, Volume 4 Nomor 2.

Baroroh, M. A. (2024, Juli 16). Artikel. Retrieved November 19, 2024, from Tribun Jateng: https://jateng.tribunnews.com/2024/07/16/pondok-riset-al-khawarizmi-wonolopo-cocok-untuk-mahasiswa-kuliah-sambil-mondok

Binti Nur Afifah, F. A. (2021). Pesantren Masa Depan: Paradigma Pendidikan Islam Paduan Tradisional-Modern Terintegrasi. Urwatul Wutsqo, Jurnal Kependidikan dan Keislaman, 14-36, Volume 10 Nomor 1.

Husni, M. (2016). Rancang Bangun Filsafat Ilmu Keislaman PTAI Riset Berbasis Pesantren. AKADEMIKA, 173-194, Volume 21 Nomor 2.

Husni, M. (2017). Pengembangan Model Keilmuan PTAI Riset Berbasis Pesantren. Proceedings Ancoms 2017: Pengembangan Model Keilmuan, 367-379.

Janah, K. N. (2022, Desember 23). Pembentukan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Halaqah pada Pembelajaran Fikih di Pondok Pesantren Riset Al-Khawarizmi Mijen Semarang. Skripsi. Indonesia, Jawa Tengah, Semarang: UIN Walisongo Semarang.

Ma'arif, S. (2024, Oktober 30). Pesantren Riset Al-Khawarizmi. (E. R. Dina Sabila, Interviewer)

Marzuki, H. S. (2023). Paradigma Integratif Pendidikan Islam sebagai Modal dalam Menghadapi Era 4.0. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner, 82-105, Volume 8 Nomor 1.

Nenita Asti Biaca, M. A. (2022). Konsep Pendidikan Pesantren Menurut K.H, Hasan Abdullah Sahal. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1-6.

Nurmaidah. (2022, Desember 15). Integrasi Agama dan Sains (Analisis Pembelajaran Berbasis Riset di Pesantren Alam Sayang Ibu Lombok. Disertasi. Indonesia, Nusa Tenggara Barat, Mataram: Universitas Islam Negeri Mataram.

Opik Hidayat, J. D. (2024). Paradigma Ilmu Pengetahuan Integratif pada PTKI di Indonesia. E-Jurnal Shara: Jurnal Kajian Islam, 1-14 Volume 1 Nomor 2.

Sadali. (2020). Eksistensi Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Atta'dib Jurnal Pendidikan Islam, 53-70, Volume 1 Nomor 2.

Syafe'i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tazdkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 61-82, Volume 8 Nomor 1.

Tatang Hidayat, A. S. (2018). Peran Pondok Pesantren sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 461-472, Volume 7 Nomor 2.

Ulfa Qorina, M. M. (2024). Paradigma dan Konsep Integrasi Ilmu. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 243-249, Volume 1 Nomor 6.

Zainiyati, H. S. (2014). Model Kurikulum Integratif Pesantren Mahasiswa dan UIN Maliki Malang. Ullumuna Jurnal Studi Keislaman, 139-158, Volume 18 Nomor 1.

Downloads

Published

2024-11-20

How to Cite

Dina Sabila Sarofina, Endhin Rahma Mufidha, Siti Faikhatul Hikmah, & Zidni Rosyidah. (2024). Paradigma Riset Integratif pada Pesantren Riset Al-Khawarizmi. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 35–46. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1738

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.