The Pengembangan Tujuan dalam Ilmu Pendidikan Islam Korelasinya dengan Perubahan Zaman

Authors

  • Hoerotunnisa Hoerotunnisa Universitas Islam Sunan Gunung Djati Bandung
  • Ratu Suntiah Universitas Islam Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mursidin Mursidin Universitas Islam Sunan Gunung Djati Bandung
  • Miftah Falah Udwi Syarfiah Universitas Islam Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1854

Keywords:

Development, Education, Changing Times

Abstract

The purpose of this study is to examine how Islamic educational goals have evolved and how they relate to the times. This study employs descriptive qualitative methodologies and includes direct observation and in-depth interviews in a number of Islamic educational establishments, such as schools and Islamic boarding schools. Teachers, school administrators, and students from different backgrounds make up the research subjects. The survey's conclusions demonstrate how the objectives of Islamic education have changed, now include not just the study of religious science but also the cultivation of character, life skills, and critical thinking abilities. But there are a number of obstacles in the way of achieving this objective, such as divergent interpretations of Islamic teachings, the impact of globalization, and a lack of public support. The study suggests that in order to address these issues, more comprehensive curricular revisions, teacher training, and enhanced community-education cooperation are required. It is anticipated that this study will offer insightful information for the creation of contemporary, pertinent, and sustainable Islamic education.

References

Buku

Fadilah, M. (2024). Peran pendidikan agama Islam di era globalisasi dan problematika yang dihadapinya. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(3), 220–233.

HaidarIdris, A., Muttaqin, A. I., & Fajarudin, A. A. (2023). Fenomena Fomo; Pandangan Al-Qur’an tentang pendidikan mental dan keseimbangan kehidupan generasi millennial. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 145.

Hajri, M. F. (2021). Pendidikan Islam di era digital: Tantangan dan peluang pada abad 21. Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(1).

Irzan, Askar, & Pettalongi, A. (2024). Integrasi pendidikan agama Islam dan budaya berwawasan global sebagai dasar paradigma dan solusi dalam menghadapi era society 5.0. In Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0), Pascasarjana Universitas Islam Negeri Datokarama Palu 2024.

Jurnal

Lotulung, C. V., et al. (2023). Pengantar pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Ma’ruf, I., et al. (2024). Diskursus sekularisasi pendidikan kontemporer dan dampaknya terhadap moralitas (Studi analisis filsafat pendidikan Al-Attas dan John Dewey). Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora (Kaganga), 7(1).

Marimba, A. D. (n.d.). Pengantar filsafat pendidikan Islam.

Mu’ammar, M. (2013). Internalisasi konsep Ta’dîb Al-Attas dalam pengembangan karakter peserta didik. Tsaqafah, 9(2), 357.

Mumtaz, N. M. (2022). Kebijakan pendidikan Islam dari masa ke masa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 16511–16524.

Mumu. (2023). Kajian teoritis tentang kemampuan bangsa dalam merespon globalisasi. Hasbuna, 1(2).

Prosiding

Rahmati, & Silahuddin. (2024). Scope of the Islamic religious education learning system in public schools (Curriculum and practice perspective). Wasatha: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 2(2).

Suyadi. (2022). Inovasi lembaga pendidikan Islam dan tantangan perubahan zaman. Edusiana: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 9(2), 68–83.

Tsani, M. J., & Sauri, S. (2024). Pendidikan Islam: Konsep, masalah, dan solusi. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 19(1).

Yusri, N., et al. (2023). Peran penting pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter pribadi yang Islami. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2).

Zahroh, A. (2016). Pengaruh pendidikan dalam pengembangan potensi manusia. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 208.

Zainal, A. (2019). Problematika pembelajaran pendidikan agama Islam di era digital. In Prosiding Seminar Nasional Prodi PAI UMP (pp. 181–192).

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Hoerotunnisa Hoerotunnisa, Ratu Suntiah, Mursidin Mursidin, & Miftah Falah Udwi Syarfiah. (2024). The Pengembangan Tujuan dalam Ilmu Pendidikan Islam Korelasinya dengan Perubahan Zaman. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1854

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.